Ayar, Children of the sun.
De opvolger van Merv en Sankoré, die bij mij beiden heel hoog scoren. Ik was dus heel benieuwd naar de 3e titel in de reeks!
Er worden 4 rondes gespeeld, alle punten worden in-game gescoord, dus na 4 rondes is het ook effectief klaar. Je gaat zonnepunten en maanpunten verdienen en de laagste van die scoring zal je eindtotaal zijn, maar dit kan je nog wat manipuleren.
In een ronde ga je 5, 4, 3, 2 beurten hebben, dus in totaal 14 acties.
Er zijn 2 fases in een ronde.
*Dagfase:
Een beurt bestaat uit het (ver)zetten van een meeple op je spelbordje waardoor die kleur van meeple (ayar) x-aantal plaatsen vooruit gaat op zijn spoor op het spelbord. Er zijn 4 kleuren en een joker-kleur waarbij je zelf kiest welke Ayar je verplaatst.
Daarna neem je een huisje uit die rij en kolom wegnemen en die op een vrije actie zetten op het spoor waar de Ayar zich verplaatste. De kracht van de actie hangt af van hoeveel vrije plaatsen er in die rij en kolom zijn (dus hoeveel huisjes er al weggenomen zijn).
Je hebt keuze uit 4 acties:
- Potten bakken: je neemt 1 of meerdere potten en legt die onderaan je spelbordje
- Riet bundelen: je verzet je boot 1 of meerdere plaatsen op het rivierveld en legt een huisjes-token op de havenplaatsen die je passeert.
- Weven: je neemt 1 of meerdere weeftegels (deze mogen niet dezelfde zijn, dus met een kracht van 2 kan je een tegel van 1 of van 2 nemen, 2 tegels van 1 mag niet!) en puzzelt die op je spelbordje
- Terras planten: neem 1 of meerdere blokjes van je spelbordje en leg die op aarde onder het rivierveld. Je mag kiezen van welk terras je die neemt, je mag zelfs verschillende terrassen combineren, zolang je van links naar rechts blokjes wegneemt.
Na je actie check je of 1 van de volgende zaken gebeurt:
- Tempel vrijgespeeld: als je een specifiek vierkant huisjes vrijspeelde, kies je een tempel en leg je die op het tempel-veld op het speelbord bij de kleur van Ayar die je die beurt gespeeld hebt.
- Check of je een persoonlijke bonus vrijgespeeld hebt door een rij of kolom zonder huisjes te hebben. Ofwel neem je het voordeel (lama of viracocha) ofwel scoor je het aantal zonnen die je hebt verworven bij 1 van de 4 acties.
Lama's zijn voor het einde van het spel. Viracocha-tokens kan je inzetten om acties permanent sterker te maken of voor een voordeel of actie (bv extra punt elke keer je een zonnepunt krijgt, een meeples verzetten zodat je die later nog eens kan scoren, extra scoring tussendoor,...).
Wanneer je zonnen scoort, tel je het aantal zonnen bij die actie en verzet je die op je inti-schijf. Elke ronde in de nachtfase ga je die scoren.
- Raymi-scoring: elke Ayar is verbonden aan een aantal raymi-scoretegels. Wanneer die op een bepaald cijfer komt, gaat de scoring van die tegel gebeuren. Je scoort het aantal zonnen voor de actie die op de scoring-tegel staat en krijgt eventueel een extra lama (afhankelijk van het aantal benodigde zonnen).
Wanneer iedereen al zijn meeples opgebruikt heeft, volgt de volgende fase.
* Nachtfase:
- De Ayar die het minste stappen gezet heeft, gaat op pensioen en keert naar zijn plaats in de tempel (bij een gelijk aantal stappen is het de laagste tempel op het speelbord die geactiveerd wordt en waar die kleur dus uit het spel gaat).
- Diegene die de meeste blokjes op de aarde (rivierenbord) gelegd heeft, krijgt een viracocha-token (bij gelijkspel is het diegene die er als eerste een blokje legde).
- Tempelscoring: de vrouwelijke Ayar gaat over elke tempel naar haar geliefde en scoort het aantal maanpunten (plus extra's afhankelijk van de plaats op de tempel) van de actie die op de tempel afgebeeld staat.
- De kleur meeple van de Ayar gaat van je spelbordje en je kiest welke van de 4 acties je de maanscoring gaat triggeren en plaatst je meeple daar.
- Je scoort het aantal zonnepunten van je inti-schijf (deze punten blijven er op staan voor een volgende ronde en zullen elke ronde hoger worden).
- Na ronde 1, 2, 3 zet je de meeples op je spelbordje rechtop en de 1e spelerstoken wordt doorgeschoven naar de volgende speler.
Na ronde 4 mag je goochelen met lama's. Je beslist zelf of je een lama op de zon- of op de maankant legt. Afhankelijk van het aantal lama's op een kant, ga je nog x-aantal zon- of maanpunten scoren, zodat beide scoremarkers zo dicht mogelijk bij elkaar liggen, want de laagste soort punten is je eindtotaal. En dan ken je de winnaar. Bij een gelijkspel is het laagste aantal plaatsen tussen de 2 scoremarkers de winnaar.
Conclusie:
Artwork en componenten zijn mooi! Het thema spreekt mij dan ook heel erg aan. Maar jammer genoeg is het wel een heel druk speelbord waar je goed moet kijken welke acties er nog voorhanden zijn op welke weg, welke scoring bij welk pad hoort,...
Gameplay: Poepsimpele acties, maar de keuzes die je gaat maken, doen er wel toe. Welke Ayar laat je hoeveel vooruit gaan, welke past er bij de scoring die je wil laten afgaan. Welke tempel leg je waar. Ga je voor sterkere acties of voor extra punten of een extra scoring. Hoe laat je je punten zoveel mogelijk in balans (of uit balans en dan inzetten op lama's).
Herspeelbaarheid is er zeker wel, omdat alle scoringstegels random geplaatst worden. En ieder spelersbordje heeft een ander grid van zonnescoring bij de persoonlijke bonus.
Speelt ook vlot, 1,5u voor 3 nieuwe spelers.
Deze heeft alles wat ik leuk vindt: spelersinteractie, weinig downtime, belangrijke keuzes,... Ik wil deze dus heel leuk vinden...
Maar na een eerste keer spelen ben ik niet 100% overtuigd.
In die zin dat ik een gameplay bekeken had (spelregels leren) en daardoor duidelijk in het voordeel was. Waar de medespelers moeite hadden met de balans zoeken en zich focusten op latere scorings, liep dit bij mij gewoon te vlot. De gewenste acties kon ik zo goed als altijd uitvoeren (in het volledige spel 1x op het einde dat de actie die ik wou niet meer voorhanden was op het Ayar-spoor), mijn balans was op het einde letterlijk 1 puntje verschil tussen beide scoremarkers. Ik miste de concurrentie voor actieplaatsjes, de keuze van de jokerkleur die een groot stuk gaat bepalen welke kleur uit het spel gaat en wat al dan niet gescoord gaat worden. Maar ik weet niet of dit gaat veranderen (actieplaatsen, duidelijk welke Ayar er uit gaat) bij volgende plays. Ik hoop van wel, want anders is het eigenlijk vrij eenvoudig om de balans te vinden en te zien waar je wil op spelen, er mag wel een beetje meer crunch in zitten.
Ik wil deze dus opnieuw spelen met spelers die hem al eerder speelden en de kneepjes al wat kennen, voor ik beslis of deze in de collectie blijft of niet.
De opvolger van Merv en Sankoré, die bij mij beiden heel hoog scoren. Ik was dus heel benieuwd naar de 3e titel in de reeks!
Er worden 4 rondes gespeeld, alle punten worden in-game gescoord, dus na 4 rondes is het ook effectief klaar. Je gaat zonnepunten en maanpunten verdienen en de laagste van die scoring zal je eindtotaal zijn, maar dit kan je nog wat manipuleren.
In een ronde ga je 5, 4, 3, 2 beurten hebben, dus in totaal 14 acties.
Er zijn 2 fases in een ronde.
*Dagfase:
Een beurt bestaat uit het (ver)zetten van een meeple op je spelbordje waardoor die kleur van meeple (ayar) x-aantal plaatsen vooruit gaat op zijn spoor op het spelbord. Er zijn 4 kleuren en een joker-kleur waarbij je zelf kiest welke Ayar je verplaatst.
Daarna neem je een huisje uit die rij en kolom wegnemen en die op een vrije actie zetten op het spoor waar de Ayar zich verplaatste. De kracht van de actie hangt af van hoeveel vrije plaatsen er in die rij en kolom zijn (dus hoeveel huisjes er al weggenomen zijn).
Je hebt keuze uit 4 acties:
- Potten bakken: je neemt 1 of meerdere potten en legt die onderaan je spelbordje
- Riet bundelen: je verzet je boot 1 of meerdere plaatsen op het rivierveld en legt een huisjes-token op de havenplaatsen die je passeert.
- Weven: je neemt 1 of meerdere weeftegels (deze mogen niet dezelfde zijn, dus met een kracht van 2 kan je een tegel van 1 of van 2 nemen, 2 tegels van 1 mag niet!) en puzzelt die op je spelbordje
- Terras planten: neem 1 of meerdere blokjes van je spelbordje en leg die op aarde onder het rivierveld. Je mag kiezen van welk terras je die neemt, je mag zelfs verschillende terrassen combineren, zolang je van links naar rechts blokjes wegneemt.
Na je actie check je of 1 van de volgende zaken gebeurt:
- Tempel vrijgespeeld: als je een specifiek vierkant huisjes vrijspeelde, kies je een tempel en leg je die op het tempel-veld op het speelbord bij de kleur van Ayar die je die beurt gespeeld hebt.
- Check of je een persoonlijke bonus vrijgespeeld hebt door een rij of kolom zonder huisjes te hebben. Ofwel neem je het voordeel (lama of viracocha) ofwel scoor je het aantal zonnen die je hebt verworven bij 1 van de 4 acties.
Lama's zijn voor het einde van het spel. Viracocha-tokens kan je inzetten om acties permanent sterker te maken of voor een voordeel of actie (bv extra punt elke keer je een zonnepunt krijgt, een meeples verzetten zodat je die later nog eens kan scoren, extra scoring tussendoor,...).
Wanneer je zonnen scoort, tel je het aantal zonnen bij die actie en verzet je die op je inti-schijf. Elke ronde in de nachtfase ga je die scoren.
- Raymi-scoring: elke Ayar is verbonden aan een aantal raymi-scoretegels. Wanneer die op een bepaald cijfer komt, gaat de scoring van die tegel gebeuren. Je scoort het aantal zonnen voor de actie die op de scoring-tegel staat en krijgt eventueel een extra lama (afhankelijk van het aantal benodigde zonnen).
Wanneer iedereen al zijn meeples opgebruikt heeft, volgt de volgende fase.
* Nachtfase:
- De Ayar die het minste stappen gezet heeft, gaat op pensioen en keert naar zijn plaats in de tempel (bij een gelijk aantal stappen is het de laagste tempel op het speelbord die geactiveerd wordt en waar die kleur dus uit het spel gaat).
- Diegene die de meeste blokjes op de aarde (rivierenbord) gelegd heeft, krijgt een viracocha-token (bij gelijkspel is het diegene die er als eerste een blokje legde).
- Tempelscoring: de vrouwelijke Ayar gaat over elke tempel naar haar geliefde en scoort het aantal maanpunten (plus extra's afhankelijk van de plaats op de tempel) van de actie die op de tempel afgebeeld staat.
- De kleur meeple van de Ayar gaat van je spelbordje en je kiest welke van de 4 acties je de maanscoring gaat triggeren en plaatst je meeple daar.
- Je scoort het aantal zonnepunten van je inti-schijf (deze punten blijven er op staan voor een volgende ronde en zullen elke ronde hoger worden).
- Na ronde 1, 2, 3 zet je de meeples op je spelbordje rechtop en de 1e spelerstoken wordt doorgeschoven naar de volgende speler.
Na ronde 4 mag je goochelen met lama's. Je beslist zelf of je een lama op de zon- of op de maankant legt. Afhankelijk van het aantal lama's op een kant, ga je nog x-aantal zon- of maanpunten scoren, zodat beide scoremarkers zo dicht mogelijk bij elkaar liggen, want de laagste soort punten is je eindtotaal. En dan ken je de winnaar. Bij een gelijkspel is het laagste aantal plaatsen tussen de 2 scoremarkers de winnaar.
Conclusie:
Artwork en componenten zijn mooi! Het thema spreekt mij dan ook heel erg aan. Maar jammer genoeg is het wel een heel druk speelbord waar je goed moet kijken welke acties er nog voorhanden zijn op welke weg, welke scoring bij welk pad hoort,...
Gameplay: Poepsimpele acties, maar de keuzes die je gaat maken, doen er wel toe. Welke Ayar laat je hoeveel vooruit gaan, welke past er bij de scoring die je wil laten afgaan. Welke tempel leg je waar. Ga je voor sterkere acties of voor extra punten of een extra scoring. Hoe laat je je punten zoveel mogelijk in balans (of uit balans en dan inzetten op lama's).
Herspeelbaarheid is er zeker wel, omdat alle scoringstegels random geplaatst worden. En ieder spelersbordje heeft een ander grid van zonnescoring bij de persoonlijke bonus.
Speelt ook vlot, 1,5u voor 3 nieuwe spelers.
Deze heeft alles wat ik leuk vindt: spelersinteractie, weinig downtime, belangrijke keuzes,... Ik wil deze dus heel leuk vinden...
Maar na een eerste keer spelen ben ik niet 100% overtuigd.
In die zin dat ik een gameplay bekeken had (spelregels leren) en daardoor duidelijk in het voordeel was. Waar de medespelers moeite hadden met de balans zoeken en zich focusten op latere scorings, liep dit bij mij gewoon te vlot. De gewenste acties kon ik zo goed als altijd uitvoeren (in het volledige spel 1x op het einde dat de actie die ik wou niet meer voorhanden was op het Ayar-spoor), mijn balans was op het einde letterlijk 1 puntje verschil tussen beide scoremarkers. Ik miste de concurrentie voor actieplaatsjes, de keuze van de jokerkleur die een groot stuk gaat bepalen welke kleur uit het spel gaat en wat al dan niet gescoord gaat worden. Maar ik weet niet of dit gaat veranderen (actieplaatsen, duidelijk welke Ayar er uit gaat) bij volgende plays. Ik hoop van wel, want anders is het eigenlijk vrij eenvoudig om de balans te vinden en te zien waar je wil op spelen, er mag wel een beetje meer crunch in zitten.
Ik wil deze dus opnieuw spelen met spelers die hem al eerder speelden en de kneepjes al wat kennen, voor ik beslis of deze in de collectie blijft of niet.











Geen opmerkingen:
Een reactie posten