Fortunes of Scoundrel Bay
Yo, ho! A pirates life for me! Als piraat ga je recruteren, zeilen en plunderen in dit hand- en card-management spel met multi-use cards.
Wanneer iemand de laatste lijn naar Scoundrel Bay in gaat, wordt de endgame getriggerd, er zijn dus geen vooraf bepaald aantal rondes.
In een beurt kies je uit 1 van de 3 acties met de beperking dat je niet 2x dezelfde actie na elkaar kan doen.
Mogelijke acties:
* Recruteren:
Je gaat 1 van de kaarten op je hand onderaan bij het juiste kleur vlaggen leggen. Je gaat daardoor vooruit op 1 of 2 sporen (rechter bovenhoek van de kaart) en krijgt x-aantal (1, 2 of 3) piraten bij op je boot.
* Zeilen:
Je legt je kaart aan de zijkant van je spelbordje en kiest of je 1, 2 of 3 velden vooruit gaat met je boot. Afhankelijk van het aantal velden ga je ook keuze hebben tussen 3, 2 of 1 mogelijke bonussen (vaak een resource, een actie of een piraat verplaatsen).
Eindigt je boot op een veld met een monster, dan kijk je hoeveel pistolen en schildjes het monster heeft, rol je de dobbelsteen om te kijken hoeveel pistolen en schildjes er bij komen (in het voordeel van het monster) en vergelijk je met je eigen aantal pistolen en schildjes. Heb je gelijk of meer pistolen, dan win je het gevecht en stijg je op het reputatiespoor, je mag ook de bijhorende reward nemen. Heb je minder schildjes dan het monster, dan lijdt je verlies (schade aan je schip of dode piraten). Je kan eventueel herdobbelen door het betalen van een piratenring.
Yo, ho! A pirates life for me! Als piraat ga je recruteren, zeilen en plunderen in dit hand- en card-management spel met multi-use cards.
Wanneer iemand de laatste lijn naar Scoundrel Bay in gaat, wordt de endgame getriggerd, er zijn dus geen vooraf bepaald aantal rondes.
In een beurt kies je uit 1 van de 3 acties met de beperking dat je niet 2x dezelfde actie na elkaar kan doen.
Mogelijke acties:
* Recruteren:
Je gaat 1 van de kaarten op je hand onderaan bij het juiste kleur vlaggen leggen. Je gaat daardoor vooruit op 1 of 2 sporen (rechter bovenhoek van de kaart) en krijgt x-aantal (1, 2 of 3) piraten bij op je boot.
* Zeilen:
Je legt je kaart aan de zijkant van je spelbordje en kiest of je 1, 2 of 3 velden vooruit gaat met je boot. Afhankelijk van het aantal velden ga je ook keuze hebben tussen 3, 2 of 1 mogelijke bonussen (vaak een resource, een actie of een piraat verplaatsen).
Eindigt je boot op een veld met een monster, dan kijk je hoeveel pistolen en schildjes het monster heeft, rol je de dobbelsteen om te kijken hoeveel pistolen en schildjes er bij komen (in het voordeel van het monster) en vergelijk je met je eigen aantal pistolen en schildjes. Heb je gelijk of meer pistolen, dan win je het gevecht en stijg je op het reputatiespoor, je mag ook de bijhorende reward nemen. Heb je minder schildjes dan het monster, dan lijdt je verlies (schade aan je schip of dode piraten). Je kan eventueel herdobbelen door het betalen van een piratenring.
Zeil je als 1e schip over een barriere (reef) dan trigger je nog een reeks events. Eerst en vooral wordt een event-kaart opgelost (sommige zijn met blind bieden voor rewards, andere zijn gewone events voor iedereen). Daarna ga je koken en je piraten van eten voorzien. Kan je x-aantal piraten niet van eten voorzien, dan worden ze ziek en kan je ze niet gebruiken in volgende rondes. Kan je ze een volgende ronde opnieuw geen eten geven (kapitein en gezonde piraten krijgen altijd voorrang!), dan gaan ze dood.
* Invade
- Schat opgraven: je hebt een bepaalde kleur kaart nodig die je aan de zijkant van je spelbordje speelt. Bekijkt hoeveel vlagjes van die kleur die je onder je spelbordje hebt en dus hoeveel kracht je hebt om te gaan schatgraven. Per schat die je opgraaft, betaal je een schatkaart. Het aantal kracht dat je gebruikt is ook het aantal piraten dat je moet op het strand plaatsen. Heb je echter van een vorige beurt al piraten staan op dat strand, dan tellen die ook mee en hoef je minder piraten achter te laten. Je neemt de schatkisten en krijgt onmiddellijk de resources en munten.
- Dorpen overvallen: je hebt een bepaalde kleur kaart nodig die je aan de zijkant van je spelbordje speelt. Bekijkt hoeveel vlagjes van die kleur die je onder je spelbordje hebt en dus hoeveel kracht je hebt om te gaan handelen/overvallen. Het aantal kracht dat je gebruikt is ook het aantal piraten dat je moet in het dorp plaatsen. Heb je echter van een vorige beurt al piraten in het dorp, dan tellen die ook mee en hoef je minder piraten achter te laten. Je neemt de kratten en kan kiezen of je die plundert (resources krijgen) of dat je die later aan een haven wil leveren.
- Raid and trade (haven): je hebt een bepaalde kleur kaart nodig die je aan de zijkant van je spelbordje speelt. Bekijkt hoeveel vlagjes van die kleur die je onder je spelbordje hebt en dus hoeveel kracht je hebt om te gaan schatgraven. Het aantal kracht dat je gebruikt is ook het aantal piraten dat je moet op het strand plaatsen. Heb je echter van een vorige beurt al piraten staan in de haven, dan tellen die ook mee en hoef je minder piraten achter te laten. Ofwel heb je de nodige zwaardjes om de haven binnen te vallen ofwel ga je je krat verhandelen. Je krijgt de resources die bij dat havendok horen. En je kan dan eventueel ook een krat leveren. Je krijgt de munten als je het bij de juiste haven levert, de helft van de munten indien je het bij een andere haven levert. Daarna mag je nog 1 trade-actie doen waarbij je voedsel afgeeft voor een voordeel.
- Hideout: je hebt een bepaalde kleur kaart nodig die je aan de zijkant van je spelbordje speelt. Bekijkt hoeveel vlagjes van die kleur die je onder je spelbordje hebt en dus hoeveel kracht je hebt om te gaan schuilen in een hideout. Het aantal kracht dat je gebruikt is ook het aantal piraten dat je moet in de hideout plaatsen. Hou er ook rekening mee dat je x-aantal zwaardjes nodig hebt en x-aantal schatkaarten moet afgeven.
Op het einde van je beurt neem je een nieuwe kaart uit het aanbod zodat je altijd 3 kaarten op hand hebt.
Wanneer iemand over het laatste reef richting Scoundrel Bay vaart, wordt de ronde uitgespeeld en krijgt iedereen daarna nog 2 beurten.
Op het einde krijg je punten voor je munten, je havens (area-control), dorpen (punten per piraat) en hide-outs (aantal hideouts waar je aanwezig bent maal aantal piraten van jou in de hideouts). Piraten op stranden gaan dood en per dode piraat ga je achteruit op het reputatietrack. Waar je dan eindigt, zijn ook nog punten. En als laatste krijg je nog minpunten voor zieke piraten en schade aan je schip.
Conclusie:
Artwork is heel thematisch. Niet per sé mijn ding maar het past wel allemaal. Symbolen zijn ook wel vrij intuïtief en duidelijk. Alleen de bonus wanneer je gaat zeilen is wat zoeken. Ipv met symbolen te werken en van beneden naar boven was het logischer geweest als er cijfers stonden en er van boven naar beneden kon gekozen worden.
Gameplay: Een beurt is vrij eenvoudig. Je hebt maar keuze uit 3 acties en die zijn ook simpel. En toch zijn er genoeg keuzemogelijkheden. Je moet ook opletten dat je in het begin niet te veel gaat recruteren want dan heb je bij een event een voedseltekort en worden ze ziek/gaan ze dood. En je kan/mag ze ook niet te snel en te veel laten invaden, want dan heb je op het laatste niet genoeg piraten voor de grotere punten. Maar aan de andere kant wil je ook genoeg pistolen, schildjes en zwaardjes hebben zodat je de monsters kan verslaan. Het is dus echt een evenwichtsoefening.
Volgens de ontwerpers moet je snel genoeg beginnen zeilen, maar dat lukte ons niet, we zagen er het voordeel nog niet van in. Wat maakte dat het op de duur erg repetitief aanvoelde en er pas naar het einde van het spel echt een sprint werd ingezet om snel vooruit te gaan zeilen. Ons 1e spel met 3 duurde dan ook ruim 2u en werd wat saai bevonden.
Ik vermoed dat we gewoon nog niet door hebben hoe we deze op de beste manier kunnen spelen. Ik vergelijk het een beetje met Great Western Trail en Boonlake waarbij je ook heel traag kan spelen en elke bonus mee pakken maar waarbij je na x-aantal keer spelen ook veel sneller vooruit gaat en wat gaat racen en enkel nog de bonussen pakt die passen bij je strategie.
Herspeelbaarheid is ok omdat je naast het basisspel dat wij speelden, ook nog milestones (doelen) hebt en kapiteinskrachten.
Na een 1e keer spelen dus nog niet helemaal duidelijk of deze goed genoeg is voor onze collectie. We spelen die volgende maand opnieuw met 3 waarvan 2 dezelfde spelers, dus ik ben benieuwd of deze dan beter in de smaak gaat vallen.
* Invade
- Schat opgraven: je hebt een bepaalde kleur kaart nodig die je aan de zijkant van je spelbordje speelt. Bekijkt hoeveel vlagjes van die kleur die je onder je spelbordje hebt en dus hoeveel kracht je hebt om te gaan schatgraven. Per schat die je opgraaft, betaal je een schatkaart. Het aantal kracht dat je gebruikt is ook het aantal piraten dat je moet op het strand plaatsen. Heb je echter van een vorige beurt al piraten staan op dat strand, dan tellen die ook mee en hoef je minder piraten achter te laten. Je neemt de schatkisten en krijgt onmiddellijk de resources en munten.
- Dorpen overvallen: je hebt een bepaalde kleur kaart nodig die je aan de zijkant van je spelbordje speelt. Bekijkt hoeveel vlagjes van die kleur die je onder je spelbordje hebt en dus hoeveel kracht je hebt om te gaan handelen/overvallen. Het aantal kracht dat je gebruikt is ook het aantal piraten dat je moet in het dorp plaatsen. Heb je echter van een vorige beurt al piraten in het dorp, dan tellen die ook mee en hoef je minder piraten achter te laten. Je neemt de kratten en kan kiezen of je die plundert (resources krijgen) of dat je die later aan een haven wil leveren.
- Raid and trade (haven): je hebt een bepaalde kleur kaart nodig die je aan de zijkant van je spelbordje speelt. Bekijkt hoeveel vlagjes van die kleur die je onder je spelbordje hebt en dus hoeveel kracht je hebt om te gaan schatgraven. Het aantal kracht dat je gebruikt is ook het aantal piraten dat je moet op het strand plaatsen. Heb je echter van een vorige beurt al piraten staan in de haven, dan tellen die ook mee en hoef je minder piraten achter te laten. Ofwel heb je de nodige zwaardjes om de haven binnen te vallen ofwel ga je je krat verhandelen. Je krijgt de resources die bij dat havendok horen. En je kan dan eventueel ook een krat leveren. Je krijgt de munten als je het bij de juiste haven levert, de helft van de munten indien je het bij een andere haven levert. Daarna mag je nog 1 trade-actie doen waarbij je voedsel afgeeft voor een voordeel.
- Hideout: je hebt een bepaalde kleur kaart nodig die je aan de zijkant van je spelbordje speelt. Bekijkt hoeveel vlagjes van die kleur die je onder je spelbordje hebt en dus hoeveel kracht je hebt om te gaan schuilen in een hideout. Het aantal kracht dat je gebruikt is ook het aantal piraten dat je moet in de hideout plaatsen. Hou er ook rekening mee dat je x-aantal zwaardjes nodig hebt en x-aantal schatkaarten moet afgeven.
Op het einde van je beurt neem je een nieuwe kaart uit het aanbod zodat je altijd 3 kaarten op hand hebt.
Wanneer iemand over het laatste reef richting Scoundrel Bay vaart, wordt de ronde uitgespeeld en krijgt iedereen daarna nog 2 beurten.
Op het einde krijg je punten voor je munten, je havens (area-control), dorpen (punten per piraat) en hide-outs (aantal hideouts waar je aanwezig bent maal aantal piraten van jou in de hideouts). Piraten op stranden gaan dood en per dode piraat ga je achteruit op het reputatietrack. Waar je dan eindigt, zijn ook nog punten. En als laatste krijg je nog minpunten voor zieke piraten en schade aan je schip.
Conclusie:
Artwork is heel thematisch. Niet per sé mijn ding maar het past wel allemaal. Symbolen zijn ook wel vrij intuïtief en duidelijk. Alleen de bonus wanneer je gaat zeilen is wat zoeken. Ipv met symbolen te werken en van beneden naar boven was het logischer geweest als er cijfers stonden en er van boven naar beneden kon gekozen worden.
Gameplay: Een beurt is vrij eenvoudig. Je hebt maar keuze uit 3 acties en die zijn ook simpel. En toch zijn er genoeg keuzemogelijkheden. Je moet ook opletten dat je in het begin niet te veel gaat recruteren want dan heb je bij een event een voedseltekort en worden ze ziek/gaan ze dood. En je kan/mag ze ook niet te snel en te veel laten invaden, want dan heb je op het laatste niet genoeg piraten voor de grotere punten. Maar aan de andere kant wil je ook genoeg pistolen, schildjes en zwaardjes hebben zodat je de monsters kan verslaan. Het is dus echt een evenwichtsoefening.
Volgens de ontwerpers moet je snel genoeg beginnen zeilen, maar dat lukte ons niet, we zagen er het voordeel nog niet van in. Wat maakte dat het op de duur erg repetitief aanvoelde en er pas naar het einde van het spel echt een sprint werd ingezet om snel vooruit te gaan zeilen. Ons 1e spel met 3 duurde dan ook ruim 2u en werd wat saai bevonden.
Ik vermoed dat we gewoon nog niet door hebben hoe we deze op de beste manier kunnen spelen. Ik vergelijk het een beetje met Great Western Trail en Boonlake waarbij je ook heel traag kan spelen en elke bonus mee pakken maar waarbij je na x-aantal keer spelen ook veel sneller vooruit gaat en wat gaat racen en enkel nog de bonussen pakt die passen bij je strategie.
Herspeelbaarheid is ok omdat je naast het basisspel dat wij speelden, ook nog milestones (doelen) hebt en kapiteinskrachten.
Na een 1e keer spelen dus nog niet helemaal duidelijk of deze goed genoeg is voor onze collectie. We spelen die volgende maand opnieuw met 3 waarvan 2 dezelfde spelers, dus ik ben benieuwd of deze dan beter in de smaak gaat vallen.










Geen opmerkingen:
Een reactie posten