Insurrection
Een handmanagement kaartspel.
Er worden 6 rondes (of minder) gespeeld.
Bij het basisspel komen er elke beurt 1 of meer kaarten face-up en krijgt elke speler 1 nieuwe kaart.
Je gaat simultaan 1 kaart uit je hand selecteren en die gedekt voor je leggen. Daarna worden de kaarten omgedraaid en mag het hoogste cijfer en zo verder aflopend zijn actie doen. Je kan met sommige kaarten een andere kaart uit het spel halen (killen), je kan met sommige kaarten de bovenste kaart van de trekstapel nemen en kiezen of je die face-up legt of onderaan de trekstapel legt. Daarna ga je je gespeelde kaart face-up leggen en een andere kaart van het face-up aanbod in je hand nemen.
Het spel stopt na 6 rondes of wanneer er na de beurt van een speler 10 of meer 'magische oogjes'-symbolen (rechtsbovenaan de kaart) face-up liggen (indien dit laatste het geval is, mogen de spelers wel nog de ronde uitspelen maar geen kaarten meer nemen die er voor zorgen dat het aantal oogjes onder 10 zou gaan).
Je gaat alle handkaarten voor je leggen en telt de punten die elke kaart heeft.
Kaarten geven ofwel een vast aantal punten, punten afhankelijk van of er 10 of meer oogjes liggen, punten per symbool op andere kaarten,...
In de advanced version krijg je ook nog een leiderkaart die extra gaat scoren en gaat er elke ronde een speciale eigenschap voor die ronde af (bv extra leiderkaart, kaart uit je hand doorgeven aan andere speler,...)
Conclusie:
Artwork is grappig. Leuk gedaan, duidelijke symbolen. Enkel de tekst op de ronde-kaarten mag groter.
Gameplay is niet vernieuwend maar doet gewoon wat het moet: handmanagement. Het leuke is dat je op voorhand niet weet of de 'bad side' gaat winnen of niet. En dat je daar zelf een aandeel in hebt. Op basis van de kaarten die je op hand hebt wil je dat de ene of de andere kant wint. En ga je dat ook gaan beïnvloeden met de keuzes die je maakt van kaarten die je weglegt en kaarten die je opraapt. De balans daar in zoeken is ook een tof mechanisme want als je kaarten legt waarbij de bad side wint, wil je net die kaarten in hand die daar veel gaan scoren. En laat dat nu net de kaarten zijn die de bad side laten winnen. Het getouwtrek van goodside en badside is een leuke twist.
Kan van 2 tot 6 spelers en ik denk dat hij best speelt met 4-5 spelers omwille van de interactie en het wisselen van kaarten.
Goed bevonden door de volledige spelersgroep. Deze speel ik met veel plezier mee als hij op tafel komt.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)







Geen opmerkingen:
Een reactie posten