dinsdag 13 maart 2018

Middelbaar

Er is de voorbije weken al veel inkt gevloeid over het aanmeldingssysteem voor de secundaire scholen in Gent.
In deze blogpost wil ik onze ervaring neerpennen. Maar ook onze bedenkingen en bezorgdheden. Want hoewel het voor ons een gelukkig einde kent, blijven er wel grote problemen.

Een aantal maanden geleden, toen we hoorden van het centraal aanmeldingsregister (CAR), heb ik contact opgenomen met Ouders voor inclusie die via het Steunpunt voor inclusie een gesprek regelden met het lokaal overleg platform (LOP).
We hadden sowieso onze bezorgdheden ivm het systeem voor J. Maar voor M waren die bezorgdheden nog groter. Om een inclusie-traject (IAC-traject) te laten slagen, komt er wel wat meer bij kijken.
We zijn toen in overleg gegaan en onze bezorgdheden werden door het LOP wat weggewuifd onder het mom van het M-decreet. Omdat scholen toch een inschrijvingsplicht hebben (onder ontbindende voorwaarden) voor kinderen met een attest buitengewoon onderwijs en ze daar maar zullen moeten mee leren omgaan.
Terwijl het voor ons duidelijk was dat wij enerzijds een school wilden die van visie en pedagogisch beleid bij ons (en M!) paste en die van afstand en bereikbaarheid haalbaar is (andere 12-13-jarigen kunnen wel alleen naar school gaan, bij M is dat nog niet aan de orde). Terwijl we anderzijds wel een duidelijk engagement verwachten van een school en dus een school wensen waar M ook echt welkom is. (En waar hij dus niet gedoogd wordt omdat het verplicht is en waar men bij de 1e moeilijkheid de handdoek in de ring gooit).
Wij hadden dan ook maar 1 school in gedachten, een B-stroom.
Onze conclusie was dan ook dat het voor kinderen met een IAC heel wat moeilijker zou zijn om ingeschreven te geraken in de school van keuze. Het LOP goochelde met cijfertjes en wou ons laten geloven dat er geen probleem zou zijn. Iets waar ik toen al bedenkingen bij had.
Na dit gesprek en onder aansturen van de ion-leerkracht(en), zijn we gaan omdenken. Misschien paste M zijn traject toch beter in een A-stroom? Hij kan redelijk zelfstandig werken, is een rustige leerling, geniet van de instructiemomenten in de klas, leest graag,... Het idee begon te rijpen. En we zijn dan ook verder gaan nadenken, informeren,...
Na de infomomenten in Dalton Campus Portus waren we overtuigd. Dit past bij M. Hij kent een deel van de manier van werken, het is kleinschalig, hij kan met een aantal vrienden samen zitten. En ook J kiest voor dezelfde school. We hebben eerst bevraagd bij J of hij dit zag zitten, opnieuw met zijn broer op school en waarschijnlijk in dezelfde klas. J vond dit geen probleem.
We zijn dus gaan samen zitten met de directeur en de zorgverantwoordelijken. En kregen een 'ja'.
Dat De Kleine Icarus al een stuk samenwerkt met Dalton Campus Portus en de snuffeldag die een succes was voor zowel M als de leerkrachten, zullen als motivatie wel een rol gespeeld hebben.
Nu hadden we dus al een school van keuze waar we volledig achter staan. En nu moesten we nog verder zoeken naar een "2e keuze" en liefst ook nog een "3e keuze". Iets wat dus redelijk onhaalbaar was, zeker gezien de korte tijdsspanne (In oktober gehoord van het systeem en overleg, december gesprek met keuzeschool 1, snuffelbezoek in januari en aanmelden begon in februari).
We hebben uiteindelijk beslist om bij beide kinderen dezelfde keuzes op te geven, zijnde Campus Portus op 1, Lyceum A-stroom op 2. (Dezelfde 'school' maar wel 2 aparte keuzemogelijkheden in het CAR).
En dan werd het een maand lang nagelbijten...
Naar de buitenwereld toe leek het alsof we er rustig bij bleven. Inwendig was het een maand vol stress.
Toen we die vrijdagochtend de mail kregen dat allebei de jongens een 'ticket' hadden om in te schrijven in Campus Portus viel er een groot gewicht van onze schouders.
Wij hadden geluk. Het geluk dat Dalton-onderwijs niet zo bekend is, dat het een 'nieuwe' school is en dat weinigen dus voor deze school gekozen hadden. (nota: alle 1e, 2e, 3e,... keuzes worden op 1 hoop gegooid. Het is dus niet de 1e keuzes die eerst geloot worden, maar wel alles in 1 pot waardoor de kans op je 1e keuze een serieus stuk kleiner wordt door de kinderen die de school niet als 1e keuze opgegeven hebben maar wel een plaats boven jou kunnen innemen op de (wacht)lijst.)
Hadden we voor ons 1e denkpad gegaan en gekozen voor een B-stroom, was de kans groot geweest dat M geen ticket zou gehad hebben. De gekozen school is volzet en heeft een wachtlijst...

De mail naar het LOP (die van onze situatie op de hoogte wou worden gehouden) met onze ervaring en bezorgdheden naar de leerlingen met een IAC die de volgende jaren op zoek gaan naar een middelbare school blijft tot op heden onbeantwoord...

Geen opmerkingen: