zondag 17 november 2024

Inferno

Inferno
Daal af met Dante in de krochten van de hel...
Vang zondige zielen en begeleidt ze naar hun juiste plekje in de hel, ga met je familieleden in Florence acties uitvoeren en beschuldig zondaars om zelf een stapje dichter bij de goeie punten te komen.
Er zijn geen vast aantal rondes, Dante is de time-tracker.
Als vrije actie kan je altijd je bootje verschuiven en 2 drachmes lenen. Dit levert wel minpunten op, dus hou daar rekening mee.
In je beurt ga je 2 fases hebben:
* Hel-fase
Je kiest een ziel en verplaatst die 1 of meerdere stappen. Een ziel kan je vanaf een cirkel verder verplaatsen of je neemt een nieuwe ziel uit de graveyard en betaalt een drachme om die naar de 1e cirkel te brengen. Je kan enkel maar meerdere stappen verplaatsen als je over andere zielen stapt en je moet de kettingen volgen zodat je vanaf elke stop maar 2 mogelijkheden hebt. Belangrijk hierbij is ook dat je zieltje niet verder kan dan de cirkel van zijn kleur. Wanneer een ziel in zijn juiste cirkel landt, wordt hij neergelegd en scoort de speler punten afhankelijk van de cirkel. Als je tot de onderste cirkels wil doorstromen met je zieltje, moet je wel op die plaats een disc hebben liggen. Wanneer een zieltje al in de onderste cirkels is, kan je die wel verder bewegen, ook als je geen disc hebt liggen. De plaats waar je stopt heeft een symbool en dat zal ook de plaats zijn waar je in de volgende fase met je familielid (meeple) naar toe kan. Je kan eventueel 2 drachmes betalen om een andere actie-plaats te kiezen.
* Florence-fase
Je kiest uit 2 mogelijkheden (of bent verplicht tot de 3e mogelijkheid). Ofwel ga je een familielid plaatsen ofwel ga je een zondaar beschuldigen.
° Familielid plaatsen:
Je plaatst je meeple op 1 van de 2 actieplaatsen overeenkomstig met het symbool van waar je je zieltje hebt geplaatst. Bij de buitenste actieplaatsen moet je een extra kost betalen om de actie te mogen doen. Bij de binnenste actieplaatsen doe je gewoon de actie.
Mogelijke basisacties zijn:
- Maak een Urchine (kleine meeple): je zet je Noble (grote meeple) en plaatst een urchine uit je voorraad bij je noble op de actieplaats.
- Bouw je toren: neem de volgende bouwsteen van je toren en plaats die op je spelersbordje
- Krijg 2 florijnen en 1 extra florijn per guest in je toren
- Breng 2 familieleden (noble of urchine) uit je toren naar je thuisveld of herschik de aanwezige guests, familieleden en tonnetjes
Mogelijke speciale acties (deze mag je kiezen in welke volgorde je ze uitvoert, ze zijn ook optioneel, je hoeft dus niet alle acties van 1 locatie te doen:
- Wissel tot 3 florijnen in voor drachmes, kies tussen een blokje onderaan 1 naar rechts verschuiven of  een disc plaatsen om tot in de onderste cirkels je zieltjes te kunnen plaatsen, kies tussen een guardian verplaatsen of opschuiven op een track van keuze (afhankelijk van hoeveel gelijke zielen je wegneemt uit de graveyard). Guardians hebben allemaal een afzonderlijke kracht, dus afhankelijk van met welke 2 guardians je speelt, zal je extra voordelen/acties hebben.
- Wissel tot 2 florijnen voor drachmes, betaal 2 drachmes en speel een fraud-kaart, verplaats een ton uit je toren naar zijn plaats op je spelersbordje en scoor de bijhorende punten. Fraud-kaarten leveren je een instant voordeel op indien je een tonnetje van die kleur hebt (in je toren of op zijn plaats maakt niet uit) en een endgame-voordeel indien je het tonnetje van die kleur hebt.
- Plaats een tonnetje in een kleur die je nog niet hebt in je toren
- Neem een guest in een kleur die je nog niet hebt en plaats die in je toren. Je krijgt x-aantal florijnen afhankelijk van het cijfer van het niveau waar je de guest plaats in je toren.
° Beschuldiging uiten
Je kiest een plaats waar 1 van je familieleden staat, ook de plaats van beschuldiging zal afhankelijk zijn van het symbool waar je het zieltje plaatste in de vorige fase van je beurt. Dit familielid breng je naar je toren. Hou er wel rekening mee dat wanneer je een beschuldiging uit vanaf 1 van de speciale acties, je familielid wel naast de guest in datzelfde kleur moet geplaatst worden! Daarna breng je al je familieleden naar je thuisveld. Eenzelfde kleur zieltje als de kleur van actieplaats waar je de beschuldiging uitte, wordt naar de graveyard gebracht. Ga vooruit op het track van dat kleur en krijg de bonusactie verbonden aan deze track. Verplaats Dante en doe de bonusactie van waar Dante stopt of geef een diploma aan de persoon die op dat moment het verste staat op het track van die kleur van cirkel (bij gelijkspel mogen die allemaal het diploma leggen op het track). Welke van de 2 het is, is afhankelijk de actie op de plaats van Dante op dat moment.
° Familieraad
Er is ook een 3e mogelijke actie in de Florence-fase. Maar dit is enkel van toepassing als je slecht gespeeld hebt en geen plaats hebt in je toren om een beschuldiging te uiten en je ook geen familieleden meer hebt om uit te sturen om acties te doen. Je verliest 2 punten en gaat een familielid, guest of tonnetje uit je toren terug naar het thuisveldje of de respectievelijke actieplaatsen verplaatsen zodat je een volgende beurt opnieuw kan een actie kiezen of beschuldiging uiten.
* Endgame
Wanneer Dante op de onderste locatie is, krijgen de andere spelers nog 1 beurt en dan worden endgame-acties gedaan en nog punten geteld.
- In omgekeerde spelersvolgorde van wie endgame triggerde worden fraud-kaarten geactiveerd. Daarbij krijg je nog punten of kan je nog zieltjes plaatsen of andere gemene acties doen om scoring te gaan beïnvloeden. Maar let op: ook hier geldt dat enkel de kaart kan uitgevoerd worden als je het tonnetje in de juiste kleur hebt!
- De blokjes aan de tracks worden per open plaats in die cirkel 1 stap naar links verschoven
- Wie 2 halve diploma's heeft, mag deze samenvoegen en op een track naar keuze leggen
- Diploma's worden gescoord: vermenigvuldig het cijfer van het blokje met het cijfer van waar op het track je staat. Maar enkel als je daar een diploma hebt!
- Wie leningen genomen heeft, verliest punten afhankelijk van zijn positie op dat spoor
- Wie de hoogste toren, de meeste gasten, de meeste florijnen en de meeste familieleden op het thuisveldje heeft, krijgt ook nog extra punten per meerderheid.
Daarmee ken je de winnaar van dit spel.

Conclusie: 
Wij hebben de deluxe-versie dus een deel van deze zaken zal anders zijn voor de retail als het gaat over componenten. De mini's en 3D voorwerpen van de guardians zijn top. Heel mooi afgewerkt. Ik vind deze zeker een meerwaarde maar geen musthave, de standees en tokens doen even goed wat ze moeten doen. Idem ivm de metalen munten. Wat dan wel weer een leuke extra is, zijn de 2 extra guardians en een mini-expansion. Zowel de retail als de deluxe hebben de houten zieltjes met hun uitgesneden zonde in het midden van de meeples. Heel mooi gedaan, thematisch maar ook met oog voor detail!
Het artwork vind ik top. Ik hou wel van wat horror, de duisternis van het thema. Ik kan me wel voorstellen dat dit thema voor sommigen niet aanspreekt. De kleuren zijn ook wel goed gekozen en duidelijk, evenals de symbolen. Enkel de symbolen op de fraud-kaarten is soms wat zoeken, maar deze staan dan ook wel uitgelegd op een steengoede player-aid.
Gameplay vraagt wel wat inspanning. Het is veel info en het duurt wel even voor het allemaal klikt. Maar éénmaal je er mee weg bent, speelt dit wel vrij vlot. Soms zal er een heel snelle beurt zijn (bv basisactie), soms is er wat downtime omdat er verschillende stappen in 1 actie zijn. 
In eerdere berichten over dit spel, las ik over oplopende speelduur. Deze viel voor ons eigenlijk goed mee, met 3 spelers het introductiespel gespeeld op 1u45min. Echt lang kan je dit niet noemen. Ik ga er wel van uit dat je met full-game-modus wel wat langer speelt. En dat het ook deels afhankelijk is van de spelers. Want je kan rustig spelen en opbouwen, extra familieleden verzamelen om acties te doen, veel zielen gaan verplaatsen. Maar je kan ook wel wat gaan rushen door snel en veelvuldig te gaan beschuldigen. Voor mij toch ook wel een kracht van dit spel, want afhankelijk van je spelersgroep en wat ze willen doen, zal dit ook een invloed hebben hoe jij zelf gaat (moeten) spelen. Interactie gegarandeerd! Aan de andere kant is dit echter ook een nadeel als er vaak beschuldigd wordt: de punten van de tracks kunnen hoog oplopen, maar enkel als er veel plaatsjes gevuld op die cirkel (van guardians, andere kleur zielen of de juiste kleur zielen maakt niet uit). Daar hadden wij ons toch wel wat aan mispakt bij die 1e play. Want ondanks veel diploma's overal en wel wat stappen vooruit op het track, leverde dit toch een stuk minder punten op dan verwacht. En werd de winnaar diegene die uiteindelijk simpelweg de meerderheden had van de hoogste toren, de meeste gasten, de meeste florijnen en de meeste familieleden op het thuisveldje. Beetje anti-climax. En iets waar we een volgende keer wel rekening mee zullen moeten houden.
Herspeelbaarheid is heel groot. Niet enkel zullen de actie-plaatsen anders liggen (en dus andere symbolen nodig hebben en in andere combinaties liggen), ook in combi met de 8 verschillende guardians die elk hun voordelen hebben, is de herspeelbaarheid meer dan voldoende. Daarnaast heb je nog het interactie-element die een serieuze rol zal spelen.
Na deze 1e speelsessie had ik geen wauw-gevoel maar ik zie wel het potentieel als deze vaker gespeeld zal worden. Alleen is de vraag of deze genoeg op tafel zal komen om het potentieel er echt uit te halen, net omdat deze toch wel een behoorlijke uitleg en leercurve heeft. Maar een 2e speelsessie wordt sowieso snel ingepland!

Geen opmerkingen: