Nee, niet hetzelfde spel als Mycelia . Beetje verwarrend wel, 2 spellen met dezelfde naam, met eenzelfde thema.
Deze is geen deckbuilder maar action-selection met wat area-control.
In sé is het een race waarbij je via acties gaat voor 5 paddestoelen in 'decay'.
In je beurt kies je 2 verschillende uit 6 acties:
- Move: verplaats je moederpaddenstoel tot 2 plaatsen. Indien je eindigt op een insectje kan je deze gratis oprapen. Indien je eindigt op een ander zijn paddenstoel, dan blokkeer je die en zijn de sporen die er liggen voor jou om te gebruiken. Een geblokkeerde paddenstoel kan geen sporen verspreiden of in decay gaan.
- Fruit: bouw een paddenstoelkaart door de nodige sporen (blokjes op de kleurtegels) af te geven. Je kan enkel sporen gebruiken die aan elkaar verbonden zijn (maw waar geen onderbreking of obstructie is) en leg dan de paddenstoel-meeple met dat cijfer op 1 van de gebruikte velden waar je sporen nam. Belangrijk hierbij is dat er geen 2 paddenstoelen op eenzelfde veldje kunnen liggen.
- Spore: Dobbel en laat je moederpaddenstoel 2 sporen of een andere paddenstoel x-aantal (cijfer op de kaart) sporen verpreiden in de richting van het symbool dat je dobbelde. Elke gebouwde paddenstoel kan maar 2x sporen verspreiden.
- Discover: neem een nieuwe kaart uit het marktaanbod
- Discover: neem een nieuwe kaart uit het marktaanbod
- Explore: neem een nieuwe tegel en plaats die gelijk waar aangrenzend aan het speelbord.
- Decay: Als een paddenstoel 2x sporen verspreidde, kan je die laten in decay gaan. Stop de paddenstoelkaart onder je spelersbordje en gebruik de bonus (éénmalig, ongoing of endgame-punten). Neem de paddenstoel-meeple terug en plaats die opnieuw op je spelersbordje
Daarnaast heb je nog 2 vrije acties:
- voor 2 insecten kan je een moederpaddenstoel van een ander 1 vakje 'wegduwen' zodat jouw paddenstoel weer vrijkomt voor acties.
- voor 2 insecten kan je het marktaanbod verversen (de kaarten weg en nieuwe kaarten in de plaats
Het spel stopt nadat iemand zijn paddenstoelkaarten op de 5 plaatsen onder je spelersbordje in decay heeft, de ronde wordt uitgespeeld. Diegene die dit als eerste heeft, krijgt een bonustoken die 5 punten waard is en stopt het spel, de ronde wordt wel nog uitgespeeld.
Dan worden punten geteld. Voor elke 2 insecten krijg je nog 1 punt. En de punten van de kaarten tel je samen. Indien je nog dacy-abilities hebt die extra punten opleveren, tel je die er ook nog bij. En dan ken je de winnaar.
Wij speelden echter met 2 house-rules.
De eerste house-rule was dat je dobbelt aan het begin van je beurt, om het dobbelgeluk wat tegen te gaan in die zin dat je dan nog kan kiezen welke 2 acties je gaat doen ipv eerst een spore-actie te kiezen en dan te merken dat je er helemaal niets mee bent wanneer je slecht dobbelt.
De 2e house-rule was dat de bonustoken geen punten waard is, om te vermijden dat iemand wint door gewoon een paar beurten te gaan rushen op goedkope kaarten en dan te winnen door die 5 punten (als je weet dat de scores bij ons erg dicht bij elkaar lagen en 5 punten toch wel behoorlijk veel is, lijkt me dit idd een goed alternatief).
Daarnaast heb je nog 2 vrije acties:
- voor 2 insecten kan je een moederpaddenstoel van een ander 1 vakje 'wegduwen' zodat jouw paddenstoel weer vrijkomt voor acties.
- voor 2 insecten kan je het marktaanbod verversen (de kaarten weg en nieuwe kaarten in de plaats
Het spel stopt nadat iemand zijn paddenstoelkaarten op de 5 plaatsen onder je spelersbordje in decay heeft, de ronde wordt uitgespeeld. Diegene die dit als eerste heeft, krijgt een bonustoken die 5 punten waard is en stopt het spel, de ronde wordt wel nog uitgespeeld.
Dan worden punten geteld. Voor elke 2 insecten krijg je nog 1 punt. En de punten van de kaarten tel je samen. Indien je nog dacy-abilities hebt die extra punten opleveren, tel je die er ook nog bij. En dan ken je de winnaar.
Wij speelden echter met 2 house-rules.
De eerste house-rule was dat je dobbelt aan het begin van je beurt, om het dobbelgeluk wat tegen te gaan in die zin dat je dan nog kan kiezen welke 2 acties je gaat doen ipv eerst een spore-actie te kiezen en dan te merken dat je er helemaal niets mee bent wanneer je slecht dobbelt.
De 2e house-rule was dat de bonustoken geen punten waard is, om te vermijden dat iemand wint door gewoon een paar beurten te gaan rushen op goedkope kaarten en dan te winnen door die 5 punten (als je weet dat de scores bij ons erg dicht bij elkaar lagen en 5 punten toch wel behoorlijk veel is, lijkt me dit idd een goed alternatief).
Conclusie:
Artwork is heel mooi. De paddenstoelen zijn erg mooi getekend, de kaarten zijn duidelijk, de symbolen hoeven weinig uitleg en de korte eigenschappen van een kaart in decay zijn straightforward, weinig andere interpratie mogelijk.
Gameplay: Simpele regels, vrij straightforward om te spelen. Paddenstoelen bouwen, sporen achterlaten om nieuwe paddenstoelen te kunnen bouwen en intussen profiteren van de voordelen wanneer je hen in decay laat gaan. En dan het spel eindigen wanneer je denkt dat je gaat winnen (al is dat geen garantie dat je effectief de meeste punten hebt).
Op zich snap ik het race-gedeelte voor die 5 extra punten, want anders kan je oeverloos blijven doorgaan want zolang je onder de andere 4 plaatsen voor paddenstoelen deze nieuwe kaarten opnieuw in decay laat gaan en die 5e plaats niet gebruikt, blijft het spel verder lopen. Aan de andere kant merkte je tijdens het spelen met de house-rule zonder puntentoken duidelijk wel wanneer het spel op zijn einde liep en het op een zucht van elkaar ging zijn dat het spel beëindigd werd. Geen idee of die houserule nu echt nodig is of niet. Maar ik vond het wel ok spelen met deze er bij.
De house-rule van het dobbelen in het begin van je beurt, zou ik sowieso wel behouden ivm dobbelgeluk. Maar ik ben dan ook niet de grootste dobbelfan wegens af en toe echt wel dobbelpech ipv geluk. Speelt net wat strategischer op deze manier.
Het area-control stuk viel mij wat tegen. Behalve elkaars paddenstoel blokkeren met je moederpaddenstoel en eens sporen van een ander gebruiken, is er van area-control weinig te merken. De interactie die dit geeft is ook miniem, want soms vind je dat zelfs gewoon niet erg omdat je nog zoveel andere zaken kan doen. Sommige decay-kaarten zorgden bv voor meer interactie door kaarten uit iemands hand te stelen of te laten discarden, moederpaddenstoelen te kunnen verplaatsen,...
Herspeelbaarheid is wel ok omdat er zoveel kaarten zijn en de tegels ook altijd anders zullen liggen. En je dus ook misschien meer of minder zal willen racen om het spel te beëindigen.
We speelden met 3 op een uurtje (met dus de house-rules) en voor medium-weight (zelfs eerder aan de lichtere kant) is dat wel ideaal. Werd goedgekeurd door alle 3 de spelers.
Artwork is heel mooi. De paddenstoelen zijn erg mooi getekend, de kaarten zijn duidelijk, de symbolen hoeven weinig uitleg en de korte eigenschappen van een kaart in decay zijn straightforward, weinig andere interpratie mogelijk.
Gameplay: Simpele regels, vrij straightforward om te spelen. Paddenstoelen bouwen, sporen achterlaten om nieuwe paddenstoelen te kunnen bouwen en intussen profiteren van de voordelen wanneer je hen in decay laat gaan. En dan het spel eindigen wanneer je denkt dat je gaat winnen (al is dat geen garantie dat je effectief de meeste punten hebt).
Op zich snap ik het race-gedeelte voor die 5 extra punten, want anders kan je oeverloos blijven doorgaan want zolang je onder de andere 4 plaatsen voor paddenstoelen deze nieuwe kaarten opnieuw in decay laat gaan en die 5e plaats niet gebruikt, blijft het spel verder lopen. Aan de andere kant merkte je tijdens het spelen met de house-rule zonder puntentoken duidelijk wel wanneer het spel op zijn einde liep en het op een zucht van elkaar ging zijn dat het spel beëindigd werd. Geen idee of die houserule nu echt nodig is of niet. Maar ik vond het wel ok spelen met deze er bij.
De house-rule van het dobbelen in het begin van je beurt, zou ik sowieso wel behouden ivm dobbelgeluk. Maar ik ben dan ook niet de grootste dobbelfan wegens af en toe echt wel dobbelpech ipv geluk. Speelt net wat strategischer op deze manier.
Het area-control stuk viel mij wat tegen. Behalve elkaars paddenstoel blokkeren met je moederpaddenstoel en eens sporen van een ander gebruiken, is er van area-control weinig te merken. De interactie die dit geeft is ook miniem, want soms vind je dat zelfs gewoon niet erg omdat je nog zoveel andere zaken kan doen. Sommige decay-kaarten zorgden bv voor meer interactie door kaarten uit iemands hand te stelen of te laten discarden, moederpaddenstoelen te kunnen verplaatsen,...
Herspeelbaarheid is wel ok omdat er zoveel kaarten zijn en de tegels ook altijd anders zullen liggen. En je dus ook misschien meer of minder zal willen racen om het spel te beëindigen.
We speelden met 3 op een uurtje (met dus de house-rules) en voor medium-weight (zelfs eerder aan de lichtere kant) is dat wel ideaal. Werd goedgekeurd door alle 3 de spelers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten