zondag 2 februari 2025

Phoenix New Horizon

Phoenix New Horizon
Eentje die op Essen wat onder de radar bleef maar die bij onze spelersgroep er wel op stond. Maar we kwamen nog niet toe aan spelen, dus ik was heel blij dat hij gisteren wel op tafel kwam.
Er worden 4 rondes gespeeld en in elke ronde heb je 3 workers die je gaat plaatsen. Er is maar 1 resource om te krijgen of mee te betalen: benzine.
Plaatsingsregels zijn het unieke stukje in dit spel. Je kan je werker enkel op het niveau plaatsen van de rustplaats waar hij staat. Tenzij je benzine extra betaald om hem naar het volgende niveau te laten stappen (max 2 niveaus omhoog in 1 beurt) en ook dit kan enkel via kabellijnen waar de kostprijs op staat en die er voor zorgen dat je dan al moet kiezen tot welke acties je in latere rondes toegang toe zal hebben (boomstructuur).
Wanneer iedereen zijn acties gedaan heeft, gaat de worker naar de dichtsbijzijnde rustplaats op het niveau waar hij staat. Zo kan je in de volgende ronde vanaf daar verder acties gaan doen. Hoe hoger je gaat, hoe beter de acties worden. En éénmaal je op het hoogste niveau een actie gedaan hebt, gaat je worker terug naar de rustplaats beneden, zodat je die nogmaals kan gebruiken om een extra actie te doen op het laagste niveau.
Acties zijn vrij eenvoudig:
- een energiecentrale zetten op een vrij veld en de kostprijs betalen, je krijgt ook het voordeel dat erboven staat
- een gebouw plaatsen op een vrij veld waar al een energiecentrale staat en de kostprijs betalen
- je tandwiel omhoog zetten (en de voordelen krijgen)
- je 'aapje' omhoog laten gaan op een track en de voordelen krijgen
- een onderdeel van je fabriek;: de tegels plaatsen onderaan je spelersbord en dit geeft afhankelijk van het niveau voordelen of endgame-scoring
- vooruitgaan op een track voor endgame-scoring (aantal van een kleur gebouwen x cijfer van het track)
- contracten nemen
Tijdens je beurt kan je altijd voor of na je actie 1 contract vervullen als je er aan voldoet en krijg je de voordelen/punten. Door bepaalde actieplaatsen op het spelbord of je spelersbordje speel je extra 'aapjes' vrij. Deze mag je onmiddellijk inzetten op een endgame-scoring locatie (x-aantal punten per voorwaarde, hoe sneller je bent in het neerzetten van je aapje, hoe meer punten).
Het spel eindigt na 4 rondes. Je krijgt nog punten voor je aapjes die bij endgame-scoring staan, punten die je vrijspeelde op je spelbordje, punten voor het track van gebouwen en hun kleur, punten van je fabriekstegels.

Conclusie:
Artwork en thema spreekt op het eerste zicht niet aan. Het lijkt chaotisch, druk, veel,... De fluo-kleurtjes van de meeples zijn voor mij geen goeie keuze. Ik vind het er niet mooi uitzien. Ook de actie-plaatsjes lijken erg op elkaar, allemaal blauwe vierkantjes met een symbool. En dat blijft ook wel een beetje een issue. Sommige symbolen lijken erg op elkaar. Tijdens het spelen valt het uiteindelijk wel mee, maar het is daardoor in het begin wel wat overweldigend. 
Gameplay daarentegen vind ik echt top! Niet moeilijk, maar veel keuzes en iedere keuze die je maakt, doet er echt wel toe. Interactie is er, maar niet gemeen. Je geeft een ander voordelen als je van zijn energiecentrale gebruik maakt, je hebt het race-element voor de aapjes, wanneer sommige plaatsen volzet zijn, kan je gratis naar een bepaalde plaats op een volgend niveau,... Dit maakt het toch net wat interactiever dan de meeste workerplacements. En dat kan ik zeker wel smaken.
Herspeelbaarheid is ok, want de actieplaatsen gaan altijd anders liggen, de goalcards gaan iedere ronde anders zijn, de voordelen op het aapjesspoor liggen anders,... 
Voor mij toch wel een toppertje! En moest hij nog niet in de spellengroep zitten, was het een instant-buy.

Geen opmerkingen: