Bardwood Grove
In het Merchants Cove universum, dus op voorhand had ik al wat bedenkingen omdat ik die eigenlijk helemaal niet goed vond. Maar ik wou deze wel een kans geven.
Deze speelt ook met een asymmetrisch deck, maar heeft voor elke speler wel dezelfde gameplay. Er zijn geen vast aantal rondes, groene kristallen tellen als time-tracker en die ga je via bepaalde acties kunnen verkrijgen (elk groen kristal is ook 1 punt op het einde).
In je beurt ga je 2 kaarten trekken, eentje uitspelen naast je spelersbord (om later het middenstuk van de kaart te triggeren) en de ander boven je spelersbord. Trek je een blauwe kaart, dan leg je die onmiddellijk naast je spelersbord en trek je een extra kaart.
Met de kaart boven je spelersbord, trigger je de onderkant. Die zorgt er voor dat je muzieknootjes bij krijgt en je wiel x-aantal keren zal draaien. Waar het wiel stopt, zoveel stappen kan je zetten. Vaak ga je die niet gebruiken om te bewegen maar wel om je boot te verplaatsen, zodat je later korting hebt bij een actie.
Wanneer je het wiel voorbij het bovenste punt draait, ga je de kaarten naast je spelersbordje gaan uitvoeren. Die kaarten gaan je resources geven (kristallen en/of blauwe of rode muziek of munten) of gaan je laten muzieknootjes omzetten in resources.
Daarna ga je afhankelijk van de positie van je meeple een aantal acties kunnen doen. Elke actie mag je maar 1x doen, maar je mag wel elke aangrenzende actie (aan je meeple) doen indien mogelijk.
- Munten of een geel kristal betalen voor de aangrenzende kaart. Die leg je bovenop je trekstapel.
- blauwe muziek afgeven voor 1 of meerdere kristallen. Je krijgt ook de bovenste kaart van een ander deck.
- blauwe muziek afgeven om 1 of meerdere kristallen te verkrijgen en een doelkaart te claimen
- rode muziek afgeven of een schildje op een creature te leggen of het creature te verslaan. Als je die verslaat, krijg je wat er op staat, komt die boven je bordje te liggen (die moet je daarna nog vrijspelen voor je die kan gebruiken) en krijg je de schildjes van de medespelers. Elk schildje zorgt er voor dat je minder moet betalen, maar geeft de medespeler wel 1x het voordeel van de kaart.
- rode of blauwe muziek afgeven voor munten
- muzieknoten afgeven voor een munt, 2 creatures in je deck te plaatsen of een kristal te nemen.
Los van deze acties kan je ook altijd kristallen gebruiken (elke kleur kristal heeft een specifieke eigenschap waar je die voor kan inzetten) of schildjes die je verzamelde gebruiken voor een kristal of punten.
Het spel stopt wanneer de groene kristallen op zijn, de ronde wordt nog uitgespeeld.
Dit is de gameplay waar al een deel van het spel unlocked is, in het begin start je met veel minder kleuren kristallen,...
Conclusie:
Artwork is wel leuk. De symbolen zijn snel duidelijk. Je karaktermeeple niet altijd. Screenprinted op een witte meeple, wel wat anders van vorm, maar sommigen lijken heel erg op elkaar.
De acties zijn vrij simpel. Maar het wordt fiddly gemaakt door de vele stappen die je soms moet doen om de effectieve actie te kunnen uitvoeren (creatures die je eerst via een andere actie in je deck moet krijgen, de 2 soorten muziek waarbij je eerst vaak vanalles moet omzetten tot je weet hoeveel je precies van welke soort hebt,...).
Je kan ook maar 1 keer om de zoveel tijd acties uitvoeren dus het gebeurt regelmatig dat er veel downtime is wanneer iemand zijn engine in gang steekt en acties gaat uitvoeren, terwijl jij gewoon 1 kaartje naast het spelersbord en 1 kaartje er boven legt en je beurt alweer voorbij is.
Het is ook erg luck-driven. Je kan niet kiezen wanneer je je engine in gang zet. Dat wordt bepaald door de kaarten. Je kan dan wel kiezen welke kaart je speelt, maar als je 2 zware kaarten hebt (die bv 3 keer verder draaien, wetende dat je met 4 een volledige ronde doet), valt er nog weinig te kiezen. Dan gaat je engine af terwijl je bv maar 1 of 2 kaarten naast je veldje liggen hebt en waar je dus weinig mee bent omdat ze niet genoeg opleveren om effectief ook maar enige actie te gaan doen.
Daarnaast is het ook een beetje gek om iedere beurt zoveel stappen te krijgen en er niets mee te kunnen doen. Je wil je meeple niet iedere keer verplaatsen. En als je al aan het einde van het botenspoor staat, ben je er helemaal niets mee en zijn die gewoon verloren.
Ik heb deze een kans gegeven maar voor mij is het een dikke pass.
In het Merchants Cove universum, dus op voorhand had ik al wat bedenkingen omdat ik die eigenlijk helemaal niet goed vond. Maar ik wou deze wel een kans geven.
Deze speelt ook met een asymmetrisch deck, maar heeft voor elke speler wel dezelfde gameplay. Er zijn geen vast aantal rondes, groene kristallen tellen als time-tracker en die ga je via bepaalde acties kunnen verkrijgen (elk groen kristal is ook 1 punt op het einde).
In je beurt ga je 2 kaarten trekken, eentje uitspelen naast je spelersbord (om later het middenstuk van de kaart te triggeren) en de ander boven je spelersbord. Trek je een blauwe kaart, dan leg je die onmiddellijk naast je spelersbord en trek je een extra kaart.
Met de kaart boven je spelersbord, trigger je de onderkant. Die zorgt er voor dat je muzieknootjes bij krijgt en je wiel x-aantal keren zal draaien. Waar het wiel stopt, zoveel stappen kan je zetten. Vaak ga je die niet gebruiken om te bewegen maar wel om je boot te verplaatsen, zodat je later korting hebt bij een actie.
Wanneer je het wiel voorbij het bovenste punt draait, ga je de kaarten naast je spelersbordje gaan uitvoeren. Die kaarten gaan je resources geven (kristallen en/of blauwe of rode muziek of munten) of gaan je laten muzieknootjes omzetten in resources.
Daarna ga je afhankelijk van de positie van je meeple een aantal acties kunnen doen. Elke actie mag je maar 1x doen, maar je mag wel elke aangrenzende actie (aan je meeple) doen indien mogelijk.
- Munten of een geel kristal betalen voor de aangrenzende kaart. Die leg je bovenop je trekstapel.
- blauwe muziek afgeven voor 1 of meerdere kristallen. Je krijgt ook de bovenste kaart van een ander deck.
- blauwe muziek afgeven om 1 of meerdere kristallen te verkrijgen en een doelkaart te claimen
- rode muziek afgeven of een schildje op een creature te leggen of het creature te verslaan. Als je die verslaat, krijg je wat er op staat, komt die boven je bordje te liggen (die moet je daarna nog vrijspelen voor je die kan gebruiken) en krijg je de schildjes van de medespelers. Elk schildje zorgt er voor dat je minder moet betalen, maar geeft de medespeler wel 1x het voordeel van de kaart.
- rode of blauwe muziek afgeven voor munten
- muzieknoten afgeven voor een munt, 2 creatures in je deck te plaatsen of een kristal te nemen.
Los van deze acties kan je ook altijd kristallen gebruiken (elke kleur kristal heeft een specifieke eigenschap waar je die voor kan inzetten) of schildjes die je verzamelde gebruiken voor een kristal of punten.
Het spel stopt wanneer de groene kristallen op zijn, de ronde wordt nog uitgespeeld.
Dit is de gameplay waar al een deel van het spel unlocked is, in het begin start je met veel minder kleuren kristallen,...
Conclusie:
Artwork is wel leuk. De symbolen zijn snel duidelijk. Je karaktermeeple niet altijd. Screenprinted op een witte meeple, wel wat anders van vorm, maar sommigen lijken heel erg op elkaar.
De acties zijn vrij simpel. Maar het wordt fiddly gemaakt door de vele stappen die je soms moet doen om de effectieve actie te kunnen uitvoeren (creatures die je eerst via een andere actie in je deck moet krijgen, de 2 soorten muziek waarbij je eerst vaak vanalles moet omzetten tot je weet hoeveel je precies van welke soort hebt,...).
Je kan ook maar 1 keer om de zoveel tijd acties uitvoeren dus het gebeurt regelmatig dat er veel downtime is wanneer iemand zijn engine in gang steekt en acties gaat uitvoeren, terwijl jij gewoon 1 kaartje naast het spelersbord en 1 kaartje er boven legt en je beurt alweer voorbij is.
Het is ook erg luck-driven. Je kan niet kiezen wanneer je je engine in gang zet. Dat wordt bepaald door de kaarten. Je kan dan wel kiezen welke kaart je speelt, maar als je 2 zware kaarten hebt (die bv 3 keer verder draaien, wetende dat je met 4 een volledige ronde doet), valt er nog weinig te kiezen. Dan gaat je engine af terwijl je bv maar 1 of 2 kaarten naast je veldje liggen hebt en waar je dus weinig mee bent omdat ze niet genoeg opleveren om effectief ook maar enige actie te gaan doen.
Daarnaast is het ook een beetje gek om iedere beurt zoveel stappen te krijgen en er niets mee te kunnen doen. Je wil je meeple niet iedere keer verplaatsen. En als je al aan het einde van het botenspoor staat, ben je er helemaal niets mee en zijn die gewoon verloren.
Ik heb deze een kans gegeven maar voor mij is het een dikke pass.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten