zondag 15 juni 2025

Endeavour Deep Sea

Endeavour Deep Sea
Een paar jaar geleden speelden we op Meeples al Endeavour Age of Sail. Nu kwam de opvolger op tafel.
In Endeavour Deep Sea speel je in een andere wereld, met duikboten ipv schepen, andere mogelijke acties maar wel met eenzelfde mechanisme van schijfjes plaatsen op je kaart om die te activeren en afhankelijk van je tracks krijg je elke ronde x-aantal extra schijfjes en haal je x-aantal schijfjes van je kaarten af om deze vrij te spelen voor de volgende ronde.
Er worden 7 rondes gespeeld.
Elke ronde ga je een karakter kiezen (uit welke je kan kiezen wordt bepaald door het oranje track) die je een actieplaats geeft.
Daarna krijg je je extra schijfjes (groene track), haal je schijfjes van je karakterkaarten (gele track), wisselt de startspeler en ga je dan in spelersvolgorde een actie per beurt uitvoeren tot iedereen gepast heeft.
Mogelijke acties zijn:
- move (roer): afhankelijk van het blauwe track mag je met je duikboot x-aantal tegels verplaatsen en tot x-tegels diep gaan. Waar je eindigt krijg je ook nog het voordeel van die ankerplaats (vooruit op een track of extra schijfje of dna krijgen). Op het blauwe track speel je ook extra duikboten vrij zodat je op verschillende niveaus met verschillende boten kan bewegen om later andere acties uit te voeren.
- discover (kompas): je legt een extra schijfje op de actieplaats op de tegel en neemt 2 tegels van de stapel van het aangegeven niveau, kiest eentje en legt die aangrenzend en op het juiste niveau aan. Je krijgt de discovery-bonus die op de tegel staat
- dive (duikershelm): je neemt de bovenste token van de stapel en kiest 1 van de 2 voordelen die er op staan. Over het algemeen is dit een keuze tussen dna en een actie die je extra kan uitvoeren. Je bent niet verplicht onmiddellijk te kiezen of uit te voeren maar je kan max 1 token hebben.
- biodiversity research (schildpad): je betaalt x-aantal dna om de voordelen te krijgen en legt dan een extra schijfje op die plaats op de tegel. Zijn beide plaatsen met een linkje bezet, krijgen deze spelers ook nog het voordeel van het linkje
- journal (schriftje en pen): je legt een extra schijfje op de tegel en betaalt x-aantal dna om 1 van de 4 openliggende kaarten te kopen. Je kan enkel een kaart kopen waar het symbool op staat dat je net afdekte met je schijfje. Deze kaarten leveren voordelen en eventuele eindpunten op. 1 van de mogelijke voordelen is het upgraden van een karakterkaart waardoor je sterkere acties krijgt.
Na 7 rondes is het spel klaar en scoor je nog punten op basis van je tracks, je journalkaarten en area-majority van de 3 uitgelichte doelen van dat scenario.

Conclusie:
Artwork en symbolen zijn mooi en duidelijk. De duikboten/onderwaterwereld zijn wel thematisch sterk aanwezig en spreken voor mij meer aan dan de 'Age of Sail'.
Gameplay is vrij gelijkaardig aan Age of Sail en ook bij Deep Sea heb ik het idee dat er net een rondje of zo te weinig is. Net wanneer je alles bijna opgebouwd hebt, stopt het spel. Dit zorgt toch voor een stukje onbevredigd gevoel, net zoals zijn voorganger.
Herspeelbaarheid is wel erg groot omwille van de verschillende scenarios van starttegels en doelen van area-majority.
Beter dan Age of Sail omwille van thema maar niet eentje die ik zelf zo wauw vindt net omdat je stopt net voor het hoogtepunt.

Geen opmerkingen: