zondag 12 oktober 2025

Naishi

Naishi
Een pure 2-speler.
Iedere speler neemt om de beurt zijn actie tot iemand het eindspel aankondigt (pas wanneer 1 stapel kaarten leeg is) of wanneer het eindspel sowieso is wegens 2 stapels kaarten leeg.
* Acties:
-  Weggooien van een kaart uit je hand of rij en die op dezelfde plaats vervangen door de kaart die open op de trekstapel ligt bij de plaats waar je een kaart weggooide (de rivier). Klinkt moeilijk maar speelt simpel: gooi je een kaart weg meest links in je rij, dan ga je de meest linkse open kaart uit de gemeenschappelijke deck krijgen en op de meest linkse plaats (waar nu dus geen kaart meer ligt) moeten plaatsen.
- Token plaatsen bij de Emperial Decree: 1x per spel en maar 1 speler kan dit uitvoeren. Je kiest om om uit je hand of uit je lijn 1 kaart te wisselen met de kaart op dezelfde positie van je tegenspeler
- Je tokens terugnemen (behalve je token bij de emperial decree, want die is locked voor de rest van het spel)
- Einde van het spel aankondigen, de ronde wordt uitgespeeld
* Daarnaast kan je in een beurt nog een vrije actie doen (die voer je uit aan het begin of het einde van je beurt!):
Plaats je token op een vrije plaats bij 1 van die 2 acties:
- discard 2 openliggende kaarten van de rivier
- wissel 2 kaarten: ofwel 2 in de rivier, ofwel in je hand, ofwel in je rij ofwel tussen je hand en je rij (zelfde positie)
Het spel stopt sowieso nadat er 2 stapels kaarten in de rivier leeg zijn. De ronde wordt uitgespeeld zodat beide spelers evenveel beurten hebben en dan volgt de puntentelling.
Je kan je nu afvragen wat de bedoeling is van die acties. Op het einde van het spel ga je je handkaarten onder je rij kaarten leggen en dan 'castle combo gewijs' scoren. Zo gaan bepaalde kaarten je minpunten geven tenzij je er x-aantal van hebt, ga je kaarten hebben die punten opleveren als ze bovenaan of net onderaan liggen. Bepaalde kaarten gaan punten opleveren voor aangrenzende kaarten (of net niet aangrenzend aan),... 
Het is dus aan jou hoe je de beste combi's kan verzamelen en op de juiste positie kan manoeuvreren tegen dat het spel stopt.

Conclusie:
Artwork is niet zo mijn ding maar past wel mooi bij het Japanse thema. Al zou dit eigenlijk gewoon elk thema kunnen zijn. Fijn is ook dat elke soort kaart een andere kleur achtergrond heeft en op deze manier snel te onderscheiden is. De scoring op de kaarten is duidelijk maar voor het geval je twijfelt zit er voor elke speler nog een overzichtje bij over hoe elke kaart scoort.
Gameplay: Simpele regels, veel diepgang en dat in een klein kaartspelletje. 
Minpuntje: het vraagt toch even wat leeswerk om te kijken hoe welke kaart scoort (er zijn 12 verschillende) zodat je al een beetje kan denken op wat je wil focussen. Maar bij meer plays zal dit snel wegvallen en kan je direct beginnen. 
Ik hou heel erg van dit soort spellen waarbij je gaat proberen de beste combo's te leggen, in te schatten wat je tegenspeler in de hand heeft en op het juiste moment het spel te stoppen. Voor mij is dit dus sowieso een hit. 

Geen opmerkingen: