The Voynich Puzzle
Ook weer een Essen-release, in de collectie van een vriendin. Maar eentje die bij mij ook hoog op het lijstje stond.
Er zijn geen bepaald aantal rondes, je speelt tot iemand 52 punten haalt, de ronde wordt uitgespeeld en er volgt nog 1 extra ronde.
In je beurt kies je 1 van de 5 'mini-games' door in je spelersboekje een bladzijde open te leggen en 1 van de 2 openliggende acties te kiezen. Je mag nooit 2x na elkaar eenzelfde actie doen, je bent verplicht om bij een volgende beurt een andere bladzijde te kiezen.
Een beurt bestaat uit 4 fases:
* Kaart upgraden (optioneel): je neemt je vergrootglas weg van de plaats beschreven op de kaart die je wil upgraden (waar je boekje open ligt en dus de actie die je wil gaan doen), krijgt punten afhankelijk van de rij en kolom waar je dat vergrootglas wegneemt en gaat je kaart veranderen naar de volgende bladzijde. Je mag meerdere upgrades voltooien, indien mogelijk.
* Actie uitvoeren:
Hoe meer je je kaarten een upgrade hebt gegeven, hoe beter/sterkter de actie zal zijn.
- Plant-actie: druppel of blaadje leggen in de boom en uitvoeren wat je afdekt. Vaak zal dat stapjes zijn op het spoor. Dan verzet je de marker van de plant-actie en wanneer je een puzzelstuk-actie passeert op het track, dan krijg je een groen puzzelstuk.
- Astrologie-actie: token of ster leggen, je krijgt wat er op het token staat of wat de ster afdekt. Als er op beide plaatsen (token en ster) in de regio iets ligt, dan krijgen beide spelers de stappen met de astrologie-marker. Met het verschuiven van de geit, kan je ook extra passen op het astrologie-spoor krijgen. Wanneer je een puzzelstuk-actie passeert, krijg je een geel puzzelstuk.
- Schrijf-actie: leg je token of ster en activeer alles in die rij. Deze actie zal vooral gericht zijn op het leggen en verschuiven van vergrootglazen. Naast je schrijf-marker verzetten en het krijgen van rode puzzelstukken.
- Bad-actie: leg een druppel op 1 van beide watervallen en krijg x-aantal stappen met je marker. Iedere keer er een nieuwe druppel bij komt, worden alle druppels verder geduwd en krijgen de spelers x-aantal stappen. Valt de druppel in de waterplas, dan kies je 1 van de druppel-tokens en voer je die actie uit. Je verzamelt blauwe puzzelstukken.
- Recept-actie: neem een druppel, blad, ster of token van een andere locatie en leg die hier neer. Hier zijn sterke acties te rapen en afhankelijk van wat je kiest zal je mogelijks op 1 van de 4 andere tracks vooruitgaan met de desbetreffende marker.
* Puzzel leggen:
De verzamelde puzzelstukken van tijdens de actie-fase ga je nu omzetten in de echte gemeenschappelijke puzzel. Je kiest de gewenste letter van dat kleur en gaat die dan op het spelbord puzzelen. Je mag 1 van de vergrootglazen verplaatsen naar het puzzelstuk dat je plaatste.
* Kaart upgraden (optioneel): net zoals in de 1e fase, mag je nu opnieuw 1 of meerdere keren gaan upgraden van de kaarten van deze bladzijdes.
Wanneer iemand 52 punten haalt, speel je de ronde uit, volgt er nog 1 ronde en ga je punten tellen.
En dat is de clou van het spel: de acties die je iedere keer gaat upgraden, zorgen voor scoring voor een andere actie. Elke kaart die minstens een upgrade gehad heeft, scoort 1, 2 of 4 punten per puntensymbool op het track waar de marker voorbij is. Alle kaarten worden overlopen en je telt de scores bij elkaar op. Tel dit bij je in-game punten en je kent je totaal.
Conclusie:
Over het artwork waren de meningen verdeelt in onze spelersgroep. Ik vind het wel mooi.
De componenten zijn ook mooi, maar ze zijn gewoon niet praktisch.
Er zijn 5 markers, 4 voor de actie-tracks, 1 voor je punten. Deze zijn in je spelerskleur. Met 4 spelers staan er dus 20 markers allemaal op hetzelfde spoor (en zeker in het begin staan die allemaal op een hoopje). En er is maar aan 1 kant een bedrukking over welke actie/track het gaat, dus heel moeilijk om in te schatten welke marker nu juist waar staat. Komt daar nog bij dat de puzzelstukken dezelfde kleuren hebben als de spelerskleuren (rood, geel, blauw, groen) en het zo wel heel ingewikkeld wordt welk puzzelstukje je moet krijgen. Het zijn houten componenten en dat oogt wel mooi. Maar voor de duidelijkheid hadden ze beter een puzzelstuk-standee in die kleuren genomen met een plastiek voetje om aan te duiden bij welke spelerskleur de standee hoort.
De puzzelstukken waarmee je de gemeenschappelijke puzzel maakt zijn al druk van design maar passen niet van tekening (met de tekening die er onder staat) en ook de vormen passen niet goed. De puzzel verschuift constant als je er eentje wil bij leggen. En bij het opruimen moest je heel voorzichtig zijn om die uit elkaar te halen en zelfs dan was de kans op schade groot.
Het spelersboekje is een tof idee, maar ook hier weer niet zo praktisch. Je moet constant kaarten in- en uit het boekje halen en geen idee of dat plastiek duurzaam genoeg is. Daarnaast zijn ook nog de kaarten geprint in het klein om in 1 oogopslag te kunnen zien wat je nodig hebt om te upgraden, maar daar staat niet alles op (bv geen acties), dus die zijn vrij nutteloos
Gameplay daarentegen is gelukkig wel heel goed. In het begin lijkt het alsof je maar wat doet in de mini-games, er lijkt geen samenhang te zijn en je bent maar wat aan het doen, ondanks dat die acties poepsimpel zijn. En plots klikt het en ga je meer en meer kunnen doen. Door het upgraden van kaarten, krijg je betere acties en gaat je marker van die actie sneller vooruit. Maar tegelijk levert dat weinig op als je de actiekaarten van een andere actie niet gaat upgraden, want die zullen bepalen hoeveel die marker scoort. Het is dus de balans gaan zoeken tussen betere acties verkrijgen in 1 mini-game en wat je daar dan wel mee gaat scoren van een andere mini-game en wat je nodig hebt om de actie die je geboost hebt wel hoog te laten scoren. Bv: groen scoort voor het gele track, geel scoort voor het blauwe track, blauw scoort voor het rode track en rood voor het groene track. Een interessant puzzeltje in hoe je hoge scores kan krijgen. Wij ervaarden dat 2 tracks volop gaan en 3 upgrade-kaarten volledig wel een goeie combo was (of toch net wat beter dan verschillende kaarten gaan upgraden omdat dit eenvoudiger is dan de hogere kaarten upgraden).
Herspeelbaarheid is ok omdat je elke keer een andere combinatie van kaarten (en dus net iets andere combinatie van acties) zal hebben en je daardoor ook wat gerichter op bepaalde mini-games zal gaan spelen. Maar ik vrees wel dat hij na x-aantal keer niet meer zo interessant zal zijn omdat het na 1-2x spelen wel duidelijk is hoe de meeste punten verdiend worden.
Interactie is er wel, maar beperkt. Enkel bij de bad-actie ga je elkaar wel een druppeltje helpen. Maar bij de andere acties ga je vooral zelf spelen, af en toe eens geholpen door wat een andere speler al eerder neergelegd heeft.
Ik heb deze met veel plezier meegespeeld. Wil hem zeker nog eens opnieuw spelen, want hij is echt goed van gameplay. Maar als ik dan vergelijk met andere Essen-releases in eigen collectie, dan komt deze er toch net wat minder uit. En dan vooral wegens de onduidelijkheid van de componenten en het vele gepruts en gepriegel tijdens het spelen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)












Geen opmerkingen:
Een reactie posten