Mesos
Deze kwam na Reef Project op tafel. Workerplacement en set-collection.
Supersimpele spelregels:
In je beurt plaats je je worker op 1 van de plaatsen. Daarna worden die afgewerkt van links naar rechts en neem je kaarten. Hoe meer en betere kaarten je wil, hoe verder rechts op het track je staat, maar hoe meer kans dat spelers die eerder zijn, jouw gewilde kaart al voor je neus hebben weggenomen.
Kaarten kunnen boven- of onderaan genomen worden, afhankelijk van de pijlen bij de workerspot.
Nadat iedereen zijn kaarten genomen heeft, gaat de 1e links naar het bovenste vakje en mag dan in de volgende beurt als 1e een plaats kiezen om zijn werker te plaatsen, enz. Kaarten uit de onderste rij verdwijnen uit het spel, die van boven worden naar beneden verplaatst en boven wordt opnieuw aangevuld.
Er zijn ook kaarten met events en die triggeren als ze uit de onderste rij verdwijnen. Events scoren punten voor bepaalde sets, majority,... of zorgen er voor dat je voedsel moet betalen of punten moet afgeven.
Na 10 rondes tel je nog je endgame-scoring kaarten en dan ken je de winnaar.
Conclusie:
Artwork vond ik wel leuk, maar eigenlijk kan dit gelijk welk thema zijn. Symbolen zijn superduidelijk.
Gameplay: Deze stond op wel meer Essen-lijstjes en terecht. Heerlijk simpel van regels maar toch wel wat denkwerk tijdens het spelen zelf. Speelt wel beter met meer spelers, maar ideaal voor een gateway-groepje of als afsluiter van de avond. Het enige waar ik mijn twijfels bij heb is herspeelbaarheid. Ja, natuurlijk zal elk spel anders zijn, afhankelijk van welke kaarten wanneer komen. Maar al na 1x spelen hadden we wel door wat scoort en welke kaarten veel of weinig opleveren. Ik vrees dus dat het dan een beetje een race wordt voor die specifieke kaarten ipv dat je echt keuzes gaat maken als je deze vaker speelt. Wat niet wegneemt dat ik deze met plezier meespeel een volgende keer.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten