Dicedrafting in combo met resource-management en tech-tracks.
Er worden 3 rondes gespeeld.
* In elke ronde ga je 3 witte dobbelstenen draften en 1, 2 of 3 oranje dobbelstenen (afhankelijk van ronde 1, 2 of 3). Die dobbelstenen ga je dan activeren. Een witte dobbelsteen gaat van boven naar onder en activeert de resources (gele kaders) en acties (rode kaders). De oranje doet hetzelfde maar dan van links naar rechts. De dobbelsteen blijft dan liggen op de laatste plaats die je activeerde en blokkeert deze dan voor de rest van de ronde.
Wanneer je een dobbelsteen draft zijn dit de mogelijke acties:
- resource krijgen: je legt een houten blokje op je spelersbord bij deze resource
- resource upgraden: je schuift je blokje van 1 van je resources naar het vakje erboven die een andere resource bevat (bv hout wordt planken)
- bouwen: je betaalt een hout en mag een kleine tegel (1 of 2 vakjes) bouwen. Als je een rij of kolom volledig afgewerkt hebt, krijg je de nog de voordelen die de bruine vakjes hebben.
* In elke ronde ga je 3 witte dobbelstenen draften en 1, 2 of 3 oranje dobbelstenen (afhankelijk van ronde 1, 2 of 3). Die dobbelstenen ga je dan activeren. Een witte dobbelsteen gaat van boven naar onder en activeert de resources (gele kaders) en acties (rode kaders). De oranje doet hetzelfde maar dan van links naar rechts. De dobbelsteen blijft dan liggen op de laatste plaats die je activeerde en blokkeert deze dan voor de rest van de ronde.
Wanneer je een dobbelsteen draft zijn dit de mogelijke acties:
- resource krijgen: je legt een houten blokje op je spelersbord bij deze resource
- resource upgraden: je schuift je blokje van 1 van je resources naar het vakje erboven die een andere resource bevat (bv hout wordt planken)
- bouwen: je betaalt een hout en mag een kleine tegel (1 of 2 vakjes) bouwen. Als je een rij of kolom volledig afgewerkt hebt, krijg je de nog de voordelen die de bruine vakjes hebben.
- vissen: je gaat met je boot vooruit en neemt een vistoken. Of je keert terug en krijgt de punten van de locatie, de punten van de tegels in je boot en de resources die je mee hebt.
- order volmaken: je betaalt de resources op de order-tegel en legt die tegel dan op dezelfde locatie waar je nam maar dan aan je spelersbordje
- tech-track: je betaalt de resource en schuift omhoog op 1 van de 4 tracks waardoor je acties beter worden en je endgame-scoring triggert als je bovenaan 1 van de tracks geraakt.
- order volmaken: je betaalt de resources op de order-tegel en legt die tegel dan op dezelfde locatie waar je nam maar dan aan je spelersbordje
- tech-track: je betaalt de resource en schuift omhoog op 1 van de 4 tracks waardoor je acties beter worden en je endgame-scoring triggert als je bovenaan 1 van de tracks geraakt.
* In plaats van een dobbelsteen draften kan je ook een grote bouwactie kiezen. Dan betaal je 1 hout en 1 plank voor het bouwen van een grote tegel (3 vakken groot).
* Als je geen acties meer kan doen, ga je rusten. Dan kies je nog 1 van de beschikbare actievakjes met je schijf en voert die uit. Je gaat de actie of het voordeel naast iedere order-tegel zoveel keer uitvoeren als je tegels liggen hebt. Als iedereen paste, is de nieuwe startspeler diegene van wie de schijf op het meest linkse vakje ligt.
Naast al deze acties heb je nog wat vrije acties. Met het betalen van x-aantal vissen kan je het cijfer op je dobbelsteen x-aantal meer of minder maken. Je kan altijd resources upgraden door 2 vissen te betalen, resources verkopen voor vissen, resources downgraden (gratis) of een visser zetten om éénmalig iets te activeren (de vissersmeeple blijft dan staan en blokkeert die actie voor de rest van de ronde).
Na 3 rondes stopt het spel en krijg je nog punten voor vistokens op je boot, het aantal vissen gedeeld door 3, je orders die je vervulde, een set van 4 orders in 1 kolom geeft je ook nog 3 punten en dan nog de punten van de tech-tracks.
De winnaar is diegene met de meeste punten.
Conclusie:
Deze was een preorder op Essen en ik keek er heel erg naar uit om deze te spelen. Een herwerkte versie van de klassieker Santa Maria, dat kan niet slecht zijn.
De artwork spreekt aan. De kleuren zijn levendig zonder te fel te zijn. En het bord oogt gewoon mooi. Ook de dual-layer bordjes voor de resources zijn een mooie plus, geen geschuif en gepriegel, alles blijft netjes liggen. De symbolen zijn over het algemeen duidelijk en indien je twijfelt, is er een duidelijk overzichtje op een A4 (die wij amper gebruikt hebben, zelfs tijdens een eerste spel).
Gameplay: I love dicedrafting spellen. En deze doet het mechanisme echt tot zijn recht komen. Keuzes, keuzes, keuzes. En wel wat interactie, want je kijkt ook naar welke dobbelstenen je tegenstanders nodig hebben en welke ze al gedraft hebben (zo weet je al snel welke witte of oranje dobbelstenen nog voor jou kunnen zijn). Het bouwen van grote gebouwen lijkt wel de te volgen strategie te zijn om goed te kunnen scoren. En dat merkte je aan de punten. Maar daarnaast hangt het volledig af van waar je voor de rest op speelt. En daar zijn toch wel wat mogelijkheden die veel punten opleveren. Zeker als je bepaalde zaken kan combineren of verbeteren omwille van de tech-tracks.
Ik vond hem frustrerend en leuk tegelijk en dat is een goed teken. Een eerste keer gespeeld en dit smaakt/smeekt naar meer!
* Als je geen acties meer kan doen, ga je rusten. Dan kies je nog 1 van de beschikbare actievakjes met je schijf en voert die uit. Je gaat de actie of het voordeel naast iedere order-tegel zoveel keer uitvoeren als je tegels liggen hebt. Als iedereen paste, is de nieuwe startspeler diegene van wie de schijf op het meest linkse vakje ligt.
Naast al deze acties heb je nog wat vrije acties. Met het betalen van x-aantal vissen kan je het cijfer op je dobbelsteen x-aantal meer of minder maken. Je kan altijd resources upgraden door 2 vissen te betalen, resources verkopen voor vissen, resources downgraden (gratis) of een visser zetten om éénmalig iets te activeren (de vissersmeeple blijft dan staan en blokkeert die actie voor de rest van de ronde).
Na 3 rondes stopt het spel en krijg je nog punten voor vistokens op je boot, het aantal vissen gedeeld door 3, je orders die je vervulde, een set van 4 orders in 1 kolom geeft je ook nog 3 punten en dan nog de punten van de tech-tracks.
De winnaar is diegene met de meeste punten.
Conclusie:
Deze was een preorder op Essen en ik keek er heel erg naar uit om deze te spelen. Een herwerkte versie van de klassieker Santa Maria, dat kan niet slecht zijn.
De artwork spreekt aan. De kleuren zijn levendig zonder te fel te zijn. En het bord oogt gewoon mooi. Ook de dual-layer bordjes voor de resources zijn een mooie plus, geen geschuif en gepriegel, alles blijft netjes liggen. De symbolen zijn over het algemeen duidelijk en indien je twijfelt, is er een duidelijk overzichtje op een A4 (die wij amper gebruikt hebben, zelfs tijdens een eerste spel).
Gameplay: I love dicedrafting spellen. En deze doet het mechanisme echt tot zijn recht komen. Keuzes, keuzes, keuzes. En wel wat interactie, want je kijkt ook naar welke dobbelstenen je tegenstanders nodig hebben en welke ze al gedraft hebben (zo weet je al snel welke witte of oranje dobbelstenen nog voor jou kunnen zijn). Het bouwen van grote gebouwen lijkt wel de te volgen strategie te zijn om goed te kunnen scoren. En dat merkte je aan de punten. Maar daarnaast hangt het volledig af van waar je voor de rest op speelt. En daar zijn toch wel wat mogelijkheden die veel punten opleveren. Zeker als je bepaalde zaken kan combineren of verbeteren omwille van de tech-tracks.
Ik vond hem frustrerend en leuk tegelijk en dat is een goed teken. Een eerste keer gespeeld en dit smaakt/smeekt naar meer!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten