Op Meeples kwam deze Essen-aankoop uit de vriendengroep op tafel. Action-selection met routebuilding en area-control.
In je beurt heb je keuze tussen 2 acties: met je boot gaan varen of recharge.
* Kies je voor varen dan kan je x-aantal energie betalen om een boei naast het eiland waar je staat te plaatsen. X staat gelijk aan het aantal energie-symbolen die op die route nog zichtbaar is. Daarna verplaats je je boot, als dit op een route is waar al een boei van jou ligt, dan is dat gratis. Indien niet, dan betaal je het aantal energie zoveel als er nog energie-symbolen zichtbaar zijn op die route. Je mag zo ver gaan als je wil en kan betalen. Let wel op: je kan langs andere spelers varen, maar er kunnen nooit geen 2 boten op eenzelfde eiland stoppen.
Daarna kan je een eilandkaart uitspelen, zodat je meer of betere acties hebt. En daarna voer je de actie van het eiland uit.
Acties zijn:
- Duiker: verplaats je duiker en draai eventueel de tegel om
- Vis: activeer de tegel boven je duiker
- Crew inhuren: je betaalt de munten, legt die van links naar rechts op de juiste kleur en gaat dan het voordeel dat je afdekt krijgen
- Crew activeren: Je kiest 1 kolom en activeert 1 crewmember waardoor je het voordeel of de actie krijgt
- Microscoop: verplaats je microscoop-token 1 stap op het spoor
- Eilandkaart (=missiekaart) nemen. Je kan enkel diegene nemen waar je microscoop staat of voorbij is
- Boei vrijspelen: je neemt die weg van het resource-track naar keuze, zo kan je meer resources krijgen en meer boeien plaatsen
- Resources krijgen: je zet je resource-track x-aantal stappen omhoog
* Recharge: je krijgt energie bij en triggert alle voordelen/acties die je kan, afhankelijk van je puntenaantal zijn dat er veel of weinig.
Als een route volledig is, dwz als elk eiland op die route met minstens 1 boei verbonden is, krijgt diegene met het meeste invloed (boeien en eventueel schip) een bonus-token.
Wanneer iemand 22 punten heeft, mag iedereen een doelkaart kiezen (speler met minste punten heeft 1e keuze enz)
Er zijn geen vast aantal rondes, er wordt gespeeld tot iemand 45 punten heeft en dat is endgame-trigger. De ronde wordt afgewerkt en dan heeft iedereen nog 1 beurt.
Tussendoor scoor je punten door bv crewleden te activeren, boeien weg te spelen, crewleden-rijtje vol te leggen, bepaalde kaarten uit te spelen (bv set van 3 verschillende kleuren eilandkaarten),...
Endgame-scoring is nog je doelkaart, je setjes van de 3 verschillende resources, scoring van area-majority. En dan ken je de winnaar.
In je beurt heb je keuze tussen 2 acties: met je boot gaan varen of recharge.
* Kies je voor varen dan kan je x-aantal energie betalen om een boei naast het eiland waar je staat te plaatsen. X staat gelijk aan het aantal energie-symbolen die op die route nog zichtbaar is. Daarna verplaats je je boot, als dit op een route is waar al een boei van jou ligt, dan is dat gratis. Indien niet, dan betaal je het aantal energie zoveel als er nog energie-symbolen zichtbaar zijn op die route. Je mag zo ver gaan als je wil en kan betalen. Let wel op: je kan langs andere spelers varen, maar er kunnen nooit geen 2 boten op eenzelfde eiland stoppen.
Daarna kan je een eilandkaart uitspelen, zodat je meer of betere acties hebt. En daarna voer je de actie van het eiland uit.
Acties zijn:
- Duiker: verplaats je duiker en draai eventueel de tegel om
- Vis: activeer de tegel boven je duiker
- Crew inhuren: je betaalt de munten, legt die van links naar rechts op de juiste kleur en gaat dan het voordeel dat je afdekt krijgen
- Crew activeren: Je kiest 1 kolom en activeert 1 crewmember waardoor je het voordeel of de actie krijgt
- Microscoop: verplaats je microscoop-token 1 stap op het spoor
- Eilandkaart (=missiekaart) nemen. Je kan enkel diegene nemen waar je microscoop staat of voorbij is
- Boei vrijspelen: je neemt die weg van het resource-track naar keuze, zo kan je meer resources krijgen en meer boeien plaatsen
- Resources krijgen: je zet je resource-track x-aantal stappen omhoog
* Recharge: je krijgt energie bij en triggert alle voordelen/acties die je kan, afhankelijk van je puntenaantal zijn dat er veel of weinig.
Als een route volledig is, dwz als elk eiland op die route met minstens 1 boei verbonden is, krijgt diegene met het meeste invloed (boeien en eventueel schip) een bonus-token.
Wanneer iemand 22 punten heeft, mag iedereen een doelkaart kiezen (speler met minste punten heeft 1e keuze enz)
Er zijn geen vast aantal rondes, er wordt gespeeld tot iemand 45 punten heeft en dat is endgame-trigger. De ronde wordt afgewerkt en dan heeft iedereen nog 1 beurt.
Tussendoor scoor je punten door bv crewleden te activeren, boeien weg te spelen, crewleden-rijtje vol te leggen, bepaalde kaarten uit te spelen (bv set van 3 verschillende kleuren eilandkaarten),...
Endgame-scoring is nog je doelkaart, je setjes van de 3 verschillende resources, scoring van area-majority. En dan ken je de winnaar.
Conclusie: het artwork oogt mooi, kleurrijk en thematisch klopt het wel. De symbolen zijn over het algemeen wel duidelijk, af en toe eens in het boekje bladeren om te checken was bij onze 1e play wel nodig.
Gameplay, daar botste ik op wat issues. Geen idee of het aan mij lag of dat dit eigen is aan het spel. Maar als 3e (en dus laatste) speler had ik het gevoel in het nadeel te zijn ivm area-majority. De 2 eilanden dichtbij kosten minder energie maar waren al bezet door de andere spelers, waardoor ik meer moest betalen en dan maar verder ging reizen om geen 2x een kost te hebben. Maar éénmaal je verder weg gaat, blijft dit ook duurder om boeien te plaatsen en naar de andere plekken te reizen. En intussen konden de medespelers boei na boei plaatsen rond de kleinere eilanden en veel sneller bonussen binnenrijven. Ook in de endgame-scoring zag je hetzelfde patroon terugkeren dat ik amper een gebied binnenhaalde.
Daarnaast is dit een spel met combo's, dus eenmaal je vertrokken bent en wat combo's bij elkaar kan sprokkelen, ga je meer en betere acties kunnen doen. Geen probleem mee an sich. Maar dat een recharge-actie dan net nog de speler met de meeste punten gaat belonen met meer acties, vond ik toch wat te veel van het goede.
Los daarvan hadden we snel in de mot dat crew-leden die resources omzetten in punten goud waard zijn. Als je die niet kan bemachtigen, hink je snel achterop. En dat in combi met die recharge-actie die zo sterk wordt, voelde niet zo gebalanceerd aan.
Ik wou deze erg leuk vinden, maar door deze 3 punten, was ik niet direct onder de indruk. Ik wil hem wel nogmaals spelen, om te kijken of dit nu puur toevallig was en ik gewoon pech had, of dat dit toch wel een terechte kritiek is.
Gameplay, daar botste ik op wat issues. Geen idee of het aan mij lag of dat dit eigen is aan het spel. Maar als 3e (en dus laatste) speler had ik het gevoel in het nadeel te zijn ivm area-majority. De 2 eilanden dichtbij kosten minder energie maar waren al bezet door de andere spelers, waardoor ik meer moest betalen en dan maar verder ging reizen om geen 2x een kost te hebben. Maar éénmaal je verder weg gaat, blijft dit ook duurder om boeien te plaatsen en naar de andere plekken te reizen. En intussen konden de medespelers boei na boei plaatsen rond de kleinere eilanden en veel sneller bonussen binnenrijven. Ook in de endgame-scoring zag je hetzelfde patroon terugkeren dat ik amper een gebied binnenhaalde.
Daarnaast is dit een spel met combo's, dus eenmaal je vertrokken bent en wat combo's bij elkaar kan sprokkelen, ga je meer en betere acties kunnen doen. Geen probleem mee an sich. Maar dat een recharge-actie dan net nog de speler met de meeste punten gaat belonen met meer acties, vond ik toch wat te veel van het goede.
Los daarvan hadden we snel in de mot dat crew-leden die resources omzetten in punten goud waard zijn. Als je die niet kan bemachtigen, hink je snel achterop. En dat in combi met die recharge-actie die zo sterk wordt, voelde niet zo gebalanceerd aan.
Ik wou deze erg leuk vinden, maar door deze 3 punten, was ik niet direct onder de indruk. Ik wil hem wel nogmaals spelen, om te kijken of dit nu puur toevallig was en ik gewoon pech had, of dat dit toch wel een terechte kritiek is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten