woensdag 30 oktober 2024

Unconscious Mind

Unconscious Mind
Eén van de zwaardere spellen op mijn to-play-wishlist.
Belangrijk op voorhand: het reputatie-track dient als time-tracker en iedere keer iemand daar op vooruit gaat, gaat ook het freud-token vooruit. Als dat token op het einde komt, wordt de ronde uitgespeeld en heeft iedereen daarna nog 1 beurt.
Reputatie kan je op verschillende manieren krijgen: door je spelersbord vol te leggen met tegels, door te voldoen aan 1 van de doelkaarten of door bij de rust-actie de 1e fiche van die locatie te leggen.
In je beurt heb je keuze tussen 3 acties:
* Gedachten delen:
Je plaatst 1 of 2 gedachten (workers) in de richting van de actie die je wil uitvoeren. Je kan die ook vervangen door licht-tokens. De enige beperking is dat je niet mag wijzen naar een actie waar jouw 'gedachten' al naartoe wijzen.
Er zijn 4 grote actiesoorten en elke locatie heeft 1 van deze acties:
- Koffie betalen en tegel nemen en eventueel rechter en linker acties uitvoeren (afhankelijk van waar je die genomen hebt). Daarna plaats je die op je spelersbordje. Heb je een rij of kolom voltooid, dan gaat ook je gekleurde marker weg naar je insight-bordje
- Insights krijgen of upraden. Je verschuift je insight-schijfjes naar buiten toe.
- Kaarten krijgen of uitspelen. Of een boek maken. Daarbij trek je een kaart en kies je of je deze houdt of 1 van de 2 openliggende neemt. Een kaart uitspelen doe je door die voor je te leggen en de eventuele voordelen te gebruiken. Een boek maken doe je door de kaarten onder het boek te steken en er een insight-marker van je kleur op te leggen. Je mag daarvoor ook aan plagiaat doen en een aantal kaarten van boeken van anderen gebruiken. Zij krijgen daarvoor dan wel punten en licht-tokens.
- Reizen: je verzet je mini 1 of 2 plaatsen of je zet deze bij Freud en afhankelijk van hoeveel mini's of symbolen er zijn, kan je x-aantal voordelen krijgen. Je kan ook Freud zelf 1-3 plaatsen verzetten. De voordelen zijn dan bv insights krijgen of een insight omzetten naar iets anders.
Nadat je 1 van deze acties gedaan hebt, verplaats je je inktpotje op je spelersbordje (afhankelijk van het aantal inktpotjes bij de actieplaats) en ga je je spelersbordje triggeren. Afhankelijk van waar je staat ga je een rij of kolom triggeren (in gelijk welke volgorde mag je dit dan uitvoeren). En ga je meer gedachten-workers vrijspelen.
* Rusten: 
Je neemt je gedachten terug, krijgt x-aantal koffie en mag een voordeel afdekken waar je mini staat of je neemt een aantal stappen met je inktflesje en dekt dat plaatsje af.
* Patiënten genezen:
Je kan 2 verschillende patiënten 1x genezen met een droomkaart. Daarvoor geef je de benodigde insights af en gaan deze hartjes af van het track boven de patiënt. De droomkaart die je gebruikte, gaat dan weg. Wanneer je een bepaald symbool gepasseerd bent op dat hartjestrack, gaat de bovenste laag van de kaart en kan je vanaf dan de voordelen of endgame-scoring krijgen. Genees je die helemaal, dan krijg je ook de punten van de kaart zelf.
Nadat je 1 van deze 3 acties gedaan hebt, mag je ook nog je algemene hartjestrack (heart shaped box) gebruiken om patiënten verder te behandelen.
Wanneer het reputatie-spoor aangeeft dat het einde er is, scoor je nog punten afhankelijk van je endgame-scoring van patiënten, hoeveel je geïnvesteerd hebt in rustmomenten (inktpotjes afdekken), hoeveel je geïnvesteerd hebt in tegels op je spelersbordje. En ga je nog heart-shaped boxes-track en licht-tokens scoren aan 2 of 1 punt per resource.
En dan is de winnaar gekend.

Conclusie:
Artwork en productie (ik speelde de deluxe-versie) is gewoon super. Heel mooie afwerking van de kaarten, alle tokens, screenprinted meeples,... Artwork past ook echt bij het thema.
Alleen jammer dat de insights-symboliek er niet uit springt. Het zijn wel verschillende vormen en net iets lichter/donkerder van kleur voor elke cirkel, maar dat had toch duidelijker gemogen. Zeker als je van wat verder weg kijkt, is het heel moeilijk te zien.
En daar zit ook een bedenking: wat een ruimte heb je nodig! Dit spel vraagt echt heel veel plaats op tafel. Niet enkel je spelersbordje, je insightbordje en dan nog je patiëntenbordje. Maar dan ook nog 2 gemeenschappelijke spelborden voor acties, kaarten, boeken,... En dat zorgt er voor dat het soms moeilijk te zien is. Je gaat echt niet in 1 oogopslag de beste kaart, tegel,... zien liggen. Je moet die 1 voor 1 gaan bestuderen.
Gampelay: het is veel. Maar éénmaal je mee bent, klikt het wel in elkaar. De acties zijn dan ook mooi verbonden met elkaar, waardoor er wel een flow in zit. De acties an sich zijn dan op zich ook niet moeilijk, het is de veelheid aan combo's die je gaat kunnen doen, die zorgen voor de moeilijkheid in dit spel. Er is wel wat interactie in een actieplaats innemen, een doelkaart scoren voor een ander,... maar dit is eerder onbewust en eigenlijk ben je vooral bezig met je eigen spel.
Ik ben heel blij dat ik deze kon spelen, wil deze met veel plezier nog meespelen want ik vind hem echt wel goed. Maar ik ben ook blij dat ik deze niet zelf heb gekocht, want voor mijn spelgezelschap thuis is deze echt wel te zwaar. 

Geen opmerkingen: