vrijdag 18 januari 2008

Aantal kinderen met downsyndroom neemt toe

Aantal Down-kinderen neemt toe
Anders dan verwacht, worden in Nederland anderhalf keer zoveel kinderen met het Down-syndroom geboren dan ongeveer twintig jaar geleden. Dat zei Michel Weijerman, coördinator van de Down-poli van het VU Medisch Centrum in Amsterdam donderdag in het actualiteitenprogramma Netwerk. Weijerman deed onderzoek naar het onderwerp. "Er was altijd gedacht dat er een tendens van daling was, maar er is een behoorlijke stijging, anderhalf keer zoveel", aldus Weijerman. Zijn onderzoek wordt deze maand gepubliceerd in het internationale vakblad The Journal of Pediatrics.
Kinderen op late leeftijd
Er zijn volgens Weijerman twee oorzaken voor de toename. "Vrouwen krijgen op hogere leeftijd kinderen. De andere reden is dat deze vrouwen vaak weloverwogen afzien van prenataal testen."
Weijerman heeft met zijn landelijk onderzoek vastgesteld dat in 2003 in totaal 322 baby's met het Down-syndroom geboren werden. Dat is zestien op de 10.000 baby's. Twintig jaar geleden lag het aantal baby's met het Syndroom van Down op tien per 10.000. (anp/mvl)
18/01/08 09u04
De Persgroep Publishing. Alle rechten voorbehouden.

http://www.hetlaatstenieuws.be/hln/nl/962/Gezondheid/article/detail/137942/2008/01/18/Aantal-Down-kinderen-neemt-toe.dhtml

Wij behoren tot de groep van mensen die heel bewust afzien van prenatale testen. Onze reden hiervoor: ieder kind is welkom, met of zonder handicap. Kiezen voor kinderen wil zeggen dat je onvoorwaardelijk van je kind houdt. Of het kind nu een handicap heeft of niet.

6 opmerkingen:

MorganMagic zei

wij hebben de testen ook niet gewild, om dezelfde reden, enkel grote fysieke afwijkingen werden gescand omwille van mijn medicatie (voorbereid kunnen zijn op eventuele nodige operaties meteen na geboorte), maar ons kind was net dat: ons kind!

saskia zei

Wij hebben wel testen laten doen(trippletest),en moest blijken dat er een verhoogd risico was,ik weet eerlijk gezegd niet als ik had geopteerd voor verdere testen...

Ik weet het gewoon niet.

een handvol zei

Hier ook geen testen.
Ik heb mijn schouders ook eens opgehaald als de gyn het over de nekplooi had.

En heel cru gezegd, er zijn ergere syndromen, afwijkingen (wat een ellendig woord in feite) die ze niet ontdekken door een vluchtige screening.
Hoe "gerust" ben je dan?

Trouwens, ik wil nog eens zeggen dat ik het bewonder hoe jullie het aanpakken met M. Echt!!!

fozke zei

wij hebben ook geen testen laten doen.

Zinzia zei

Wij hebben ook geen testen laten doen, maar soms heb je dus ook een handicap die je op voorhand niet ziet, en die onzichtbaar is en toch in die mate ernstig dat je moet opteren voor uithuisplaatsing.

Ik weet wel niet wat ik had gedaan, hadden we wel kunnen testen en of ik dan wel of niet een abortus zou hebben laten doen. Ik weet het niet.

Lies zei

Wij hebben ook bewust gekozen om geen testen te laten doen.