Viscounts of the West Kingdom
De laatste in de trilogie.
En ook deze keer een erg goed spel. Beetje deckbuilding, wat action-selection, wat resourcemanagement en een vleugje area-control.
Een beurt speelt heel vlot.
Je kiest een kaart, legt die op je bordje.
Doet het aantal stappen en betaalt eventueel bij voor extra stappen.
En daarna kies je 1 van de 4 mogelijke acties.
Ruilen en bouwen kan enkel in de buitenste cirkel. Kasteel en manuscripten kunnen enkel in de binnenste cirkel.
De kracht van je actie hangt af van hoeveel symbooltjes van dat type je op je bordje (3 kaarten) hebt. Maar geen nood, je kan het altijd afkopen door bepaalde resources bij te geven (welke resource is afhankelijk van de gekozen actie). Of je kan geld betalen om de symbolen van de openliggende kaart te gebruiken (waar je ruiter staat).
Daarna kan je de (volgende) openliggende kaart ook kopen.
Als je 2 actieschijven gebotst zijn, krijg je debt- of deed- kaarten afhankelijk van waar je geëindigd bent.
Je vult je hand terug aan.
Het spel eindigt wanneer de stapel debt- of deed-kaarten op is.
Dan volgt de laatste ronde en eindscoring.
Je scoort punten met gebouwen, met werkers op het kasteel, met set-collection van de manuscripten en met de debt- of deed-kaarten die omgedraaid zijn.
Twee van de drie spelers vonden hem goed, de 3e speler vond Paladins beter.
Artwork is weer top. Het rondelsysteem om je werkers op het kasteel te plaatsen is leuk. Enige nadeel is dat wanneer je alleen op het kasteel speelt, er weinig gebeurt met de area-control.
Minpunt: waar de andere spellen in de reeks(en) een mooi kartonnen bordje hebben, is het hier een dun spelersbordje dat makkelijk kan plooien.
Al bij al een heel mooie afsluiter van de trilogie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten