Venice
Een actie-selectie en movement spel waarbij je missies moet volbrengen en er ook wat area-control bij komt kijken.
In je beurt ga je 1 van je 2 boten verplaatsen naar je gekozen actie. Je passeert daarbij munten die je moet betalen. Je eerste verplaatsing is gratis, enkel voor bijkomende verplaatsingen betaal je. Je bent ook verplicht om elke beurt je gondelier van boot te verplaatsen zodat je boten elke andere beurt aan bod komen. Wil je dit niet, dan betaal je munten.
Er zijn een paar algemene actievelden waar je munten/scrolls/track/missies kan krijgen. Daarnaast heb je verschillende tegels die acties geven. De 1e keer dat je die gekozen actie doet, plaats je 1 werker. De volgende keer dat je die actie kiest wordt je werker een kwadrant verder gezet en wordt je actie sterker. Ook werkers van andere personen gaan jouw werker verplaatsen. Zo ga je eigenlijk elkaar "helpen" door betere acties te geven wanneer je eenzelfde actie kiest als je medespelers.
Acties zijn redelijk gelijkaardig op de verschillende tegels. Zo krijg je een kubusje in een kleur, krijg je scrolls, kan je punten krijgen, munten krijgen door een corruptie te nemen,...
Wanneer je je eigen boot passeert, kan je gekleurde kubusjes ruilen.
Je kan ook een missie volbrengen door een aantal kubusjes af te geven op een bepaalde plaats. Daarmee verdien je punten en munten. En elke missie heeft een voordeel dat je vanaf dan kan gebruiken.
Wie het eerste zijn 10 werkers geplaatst heeft op verschillende actiespots krijgt extra punten. Het is dus kiezen of je eerst gaat voor je acties te verbeteren of voor het zo snel mogelijk al je werkers op verschillende plaatsen te zetten.
Het einde van het spel wordt getriggerd wanneer de missiekaarten op zijn of wanneer iemand zijn trackmarker voorbij een bepaalde plaats (afhankelijk van het aantal spelers) komt. Daarna wordt de ronde uitgespeeld en krijg je nog 2 beurten.
Een spel met veel interactie want je gaat je tegenstanders passeren tijdens het varen en je moet dan allebei een corruptiepunt nemen. En wanneer je op dezelfde plaats als je tegenstander een actie wil doen, ga je je tegenspeler moeten betalen.
Je scoort op het einde nog punten voor het verste te staan op het track, de punten van het track zelf (afhankelijk van hoeveel werkers je geplaatst hebt) en per 4 munten 1 punt.
Daarna kan je nog je corruptie naar beneden brengen door scrolls of munten in te leveren. Dit is belangrijk want wie het meeste corruptie heeft, wordt gearresteerd en heeft geen punten. Bij gelijkstand is het de laatste in spelersvolgorde. Tenzij iedereen zijn corruptie op 0 staat, dan wordt niemand gearresteerd.
Het spel intrigreert om meer te spelen. Er is ook een grote herspeelbaarheid omwille van veel mogelijke missiekaarten en de actietegels die random gelegd worden.
Na éénmaal spelen, zou ik het al anders aanpakken. Ik had in het begin een mooie engine opgebouwd door snel 2 missiekaarten te volbrengen. Maar omdat medespelers de laatste missiekaarten wegkaapten, had ik op het einde nog weinig om naartoe te spelen en viel ik plat. En dat heeft me heel wat punten gekost.
Een groot minpunt is dat het een gigantisch gepruts is met kleine blokjes in en uit die boot te halen. En de gondelier die telkens van boot verplaatst moet worden maar ook daar veel gepriegel voor nodig is. Het oogt wel heel mooi maar het verstoort wel het vlotte verloop van het spel. Er is weinig downtime en indien die er wel is, is het vaak net door het tactiele aspect.
Conclusie: gameplay is zeker ok. Het spel doorgronden vraagt toch wat meer dan je op het eerste gezicht zou denken. Veel interactie maakt het interessant.
En toch klikte het niet 100% voor mij. Geen idee waar het aan ligt, want de mechanismes zijn normaal wel de zaken die ik leuk vind.
Een actie-selectie en movement spel waarbij je missies moet volbrengen en er ook wat area-control bij komt kijken.
In je beurt ga je 1 van je 2 boten verplaatsen naar je gekozen actie. Je passeert daarbij munten die je moet betalen. Je eerste verplaatsing is gratis, enkel voor bijkomende verplaatsingen betaal je. Je bent ook verplicht om elke beurt je gondelier van boot te verplaatsen zodat je boten elke andere beurt aan bod komen. Wil je dit niet, dan betaal je munten.
Er zijn een paar algemene actievelden waar je munten/scrolls/track/missies kan krijgen. Daarnaast heb je verschillende tegels die acties geven. De 1e keer dat je die gekozen actie doet, plaats je 1 werker. De volgende keer dat je die actie kiest wordt je werker een kwadrant verder gezet en wordt je actie sterker. Ook werkers van andere personen gaan jouw werker verplaatsen. Zo ga je eigenlijk elkaar "helpen" door betere acties te geven wanneer je eenzelfde actie kiest als je medespelers.
Acties zijn redelijk gelijkaardig op de verschillende tegels. Zo krijg je een kubusje in een kleur, krijg je scrolls, kan je punten krijgen, munten krijgen door een corruptie te nemen,...
Wanneer je je eigen boot passeert, kan je gekleurde kubusjes ruilen.
Je kan ook een missie volbrengen door een aantal kubusjes af te geven op een bepaalde plaats. Daarmee verdien je punten en munten. En elke missie heeft een voordeel dat je vanaf dan kan gebruiken.
Wie het eerste zijn 10 werkers geplaatst heeft op verschillende actiespots krijgt extra punten. Het is dus kiezen of je eerst gaat voor je acties te verbeteren of voor het zo snel mogelijk al je werkers op verschillende plaatsen te zetten.
Het einde van het spel wordt getriggerd wanneer de missiekaarten op zijn of wanneer iemand zijn trackmarker voorbij een bepaalde plaats (afhankelijk van het aantal spelers) komt. Daarna wordt de ronde uitgespeeld en krijg je nog 2 beurten.
Een spel met veel interactie want je gaat je tegenstanders passeren tijdens het varen en je moet dan allebei een corruptiepunt nemen. En wanneer je op dezelfde plaats als je tegenstander een actie wil doen, ga je je tegenspeler moeten betalen.
Je scoort op het einde nog punten voor het verste te staan op het track, de punten van het track zelf (afhankelijk van hoeveel werkers je geplaatst hebt) en per 4 munten 1 punt.
Daarna kan je nog je corruptie naar beneden brengen door scrolls of munten in te leveren. Dit is belangrijk want wie het meeste corruptie heeft, wordt gearresteerd en heeft geen punten. Bij gelijkstand is het de laatste in spelersvolgorde. Tenzij iedereen zijn corruptie op 0 staat, dan wordt niemand gearresteerd.
Het spel intrigreert om meer te spelen. Er is ook een grote herspeelbaarheid omwille van veel mogelijke missiekaarten en de actietegels die random gelegd worden.
Na éénmaal spelen, zou ik het al anders aanpakken. Ik had in het begin een mooie engine opgebouwd door snel 2 missiekaarten te volbrengen. Maar omdat medespelers de laatste missiekaarten wegkaapten, had ik op het einde nog weinig om naartoe te spelen en viel ik plat. En dat heeft me heel wat punten gekost.
Een groot minpunt is dat het een gigantisch gepruts is met kleine blokjes in en uit die boot te halen. En de gondelier die telkens van boot verplaatst moet worden maar ook daar veel gepriegel voor nodig is. Het oogt wel heel mooi maar het verstoort wel het vlotte verloop van het spel. Er is weinig downtime en indien die er wel is, is het vaak net door het tactiele aspect.
Conclusie: gameplay is zeker ok. Het spel doorgronden vraagt toch wat meer dan je op het eerste gezicht zou denken. Veel interactie maakt het interessant.
En toch klikte het niet 100% voor mij. Geen idee waar het aan ligt, want de mechanismes zijn normaal wel de zaken die ik leuk vind.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten