donderdag 8 juli 2021

Tzolkin The Mayan Calender

Tzolkin The Mayan Calender 
Een klassieker die we pas onlangs kochten. 
Regels zijn eigenlijk heel eenvoudig. 
Je hebt in je beurt maar keuze uit 2 acties: 
- je plaatst een of meerdere werkers (en betaalt de nodige maïs) op de laagste plaats op een rad 
- je neemt een of meerdere werkers terug en voert de actie uit waar ze staan 
Na iedere ronde (wanneer iedere speler 1x aan de beurt geweest is) wordt het middenste rad 1x tegen wijzerzin bewogen. 
Daardoor worden de andere 4 radarmechanismes eentje vooruit gedraaid. En komen de werkers dus op een andere actieplaats te staan. 
Je zal moeten de afweging maken of je voor snel gewin gaat of dat je je werker laat staan tot de betere acties aan bod komen. 
Timing is everything! 
Elk rad heeft een andere focus. Het groene rad focust op maïs, het bruine op (bouw)resources, het rode op het technologiespoor en bouwen, het gele op resources omzetten en extra werkers krijgen en het blauwe op tempels en punten. 
Na x-aantal beurten moeten je werkers eten krijgen en krijg je voordelen van de tempels (resources of punten, afhankelijk van hoe ver je zit in het spel). Daar moet je ook wel rekening mee houden, want elke werker zonder eten zorgt voor puntenverlies.
Wij speelden deze met 2 op 1u15min. 
Met 2 is hij goed maar de dummywerkers blijven altijd staan dus makkelijk om te rekenen. 
Ook voor endgamebonus-gebouwen weet je wel snel op wat de ander speelt en ga je elk je eigen ding doen. 
Ik vermoed dat hij met 3 of 4 wel interactiever gaat zijn. En dat de race voor wie welke endgamebonus claimt wel interessanter zal zijn. 
Zal zeker vaker op tafel komen!

Geen opmerkingen: