Ragusa
Het eerste spel in de trilogie met Venice en Florence (die laatste is nog niet geproduceerd, de kickstarter-campagne is wel al afgelopen).
Workerplacement (of eerder huisjes plaatsen), action-selection en resource-management.
Het spel duurt 12 beurten en in je beurt ga je een huisje plaatsen en mogelijke actie uitvoeren.
De belangrijkste regel bij het plaatsen van je huisje is wanneer je in hetzelfde hexagon rond 1 resource of rond 1 actie plaatst, moet je voldoende hout of steen hebben.
Je eerste huisje plaats je in het platteland. De resources die in de cirkel rond je huisje staan, krijg je. Die basisrecources hou je bij door je kaartje op het juiste aantal te draaien.
Daarna kan je, wanneer je een steen hebt, je volgende huisje op een stadsdeel plaatsen. Daarbij krijg je de mogelijke resources die op het platteland staan (wanneer je je huisje aan de rand plaatst) en de bijhorende actie(s). Je mag je huisje enkel plaatsen als je alle acties kan uitvoeren.
Mogelijke acties zijn:
- muur bouwen (waarbij je onmiddellijk punten scoort en die ook voor de eindtelling belangrijk zijn)
- een toren bouwen (belangrijk voor de eindtelling van de muur)
- druiven omzetten in wijn
- erts omzetten in zilver
- olijven omzetten in olie
- vis omzetten in punten
- een luxeproduct (zilver, olie of wijn) verkopen voor punten
- een goalcard nemen
- een boot met speciale goederen kopen (instant punten en kunnen belangrijk zijn voor je goalcards)
- inzetten op endgame set collection
Het leuke is dat wanneer je een huisje in het stadsdeel plaatst, je op heel veel acties ook de andere spelers een cadeau geeft. Want iedereen die al een huisje heeft op die stadsactie kan die actie 1x uitvoeren per huisje dat hij/zij al staan heeft. Het is dus belangrijk om voor je eerste huisjes in het stadsdeel te kiezen voor een actie die je vaak wil gebruiken. Want hoe later je je huisje plaatst op een stadsdeel, hoe minder vaak je die actie zal kunnen uitvoeren.
Wanneer iedereen zijn 12 huisjes geplaatst heeft, stopt het spel en volgt de eindscore. Punten voor eindscore haal je nog door de goalcards en door de endgame set-collection. Wie het meeste punten heeft, wint het spel.
De productiekwaliteit is goed. Artwork en vooral kleurgebruik van resources is niet altijd even duidelijk. Het zijn donkere kleuren voor de luxeproducten waardoor bv olie en wijn heel moeilijk te onderscheiden zijn op het speelbord (vooral bij de aankoopprijs van de boten).
Gameplay is wel super. Je hebt maar 12 beurten maar omdat je ook acties kan doen in de beurt van de andere speler(s) kan je veel meer doen dan je in eerste instantie dacht. Je blijft daardoor ook constant betrokken bij het spel en er is amper downtime.
Goed spel.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten