woensdag 4 januari 2023

Wayfarers of the South Tigris

Wayfarers of the South Tigris
Set-collection, tableaubuilding, beetje tileplacement, workerplacement en diceplacement.
Een heel pakketje aan mechanismes die mooi in elkaar verweven zitten.
De acties die je gaat uitvoeren zijn an sich niet moeilijk, maar wat je daarmee in latere beurten gaat nodig hebben of triggeren is wel van belang. Eens je dat inzicht hebt, speelt hij vlot. Maar het vraagt wel wat denkwerk en een 1e keer spelen om dat goed door te hebben.
In je beurt ga je 1 van de 3 acties doen
- Een dobbelsteen activeren. 
Daarbij ga je bepaalde symbolen nodig hebben. En die symbolen ga je dan weer door tetrisgewijs je spelersbordje te vullen verwerven bij een bepaald cijfer van dobbelsteen. Maar geen paniek, er zijn wel wat manieren om je dobbelsteengetal te manipuleren.
Daarna kan je de actie op de kaart waar je de dobbelsteen plaatste activeren. Bv kaart of tegel kopen, resources krijgen, op reis gaan,...
- Een werker plaatsen
Afhankelijk van op welke soort kaart je die plaatst moet je een bepaald kleur plaatsen. Er kunnen nooit 2 dezelfde kleuren werkers op 1 kaart liggen. En de actie die je doet is die waarbij de kaart ligt. Mogelijke acties: kaarten of tegels kopen, resources krijgen,...
- Rusten
Daarbij haal je je dobbelstenen terug en ga je op reis. Je moet aan een bepaalde voorwaarde voldoen (symbolen of kaarten) om verder te kunnen reizen (denk aan expeditiespoor van Lost Ruïns of Arnak) en krijgt voordelen.
Het spel stopt wanneer iemand het laatste stapje op het journal-spoor bereikt heeft en dan krijgt iedereen nog een laatste beurt.
Scoren doe je op verschillende manieren. Set-collection van dezelfde symbolen, set-collection van de verschillende symbolen (denk aan de perkamenten bij Viscounts). Punten op tegels. Punten met de sterren-kaarten (waar je soms mooie combo's kan mee leggen).

Conclusie:
Toch wel een serieuze doordenker. Gameplay zit echt goed in elkaar. Maar hij was toch moeilijker te doorgronden dan de eerdere spellen in de North Sea en West Kingdom series.
De symbolen zijn zoals altijd vrij duidelijk. Artwork is goed, as usual.
Vraagt wel wat tafelruimte. En dan waren we nog maar met 2. Interactie is ook vrij miniem, al zal het ook wel meespelen dat we maar met 2 speelden en daar ook niet echt mee bezig waren omdat er zoveel andere dingen aandacht vroegen.
Zeker goed spel. Al denk ik dat we deze vaker gaan moeten spelen om deze deftig onder de knie te krijgen. Nu was het verschil in punten vrij groot, wat toch voor minder spelplezier zorgde bij de tegenspeler. 
(Ja, op bepaalde foto's kunnen foutjes staan, 1e spel was echt nog zoeken)

Geen opmerkingen: