zondag 22 januari 2023

Impression

Impression
Een typische eurogame waar je via verschillende sporen punten kan scoren. Gridmovement, action-selection en engine-building.
In je beurt ga je je meeple x-aantal plaatsen verzetten op het 3x3 grid, x hangt af van je positie in de spelersvolgorde. Dan voer je de gekozen actie uit.
Acties kunnen zijn
- reizen: je gaat x plaatsen vooruit op het reisspoor (x = aantal waar je witte meeple staat op je spelersbordje) en kan je schijfjes plaatsen en fabriekstegels kopen, die je dan een voordeel geven voor de rest van het spel.
- Een letter plaatsen. Daarbij ga je een letter vanuit je linkerkant op het spelersbord plaatsen op de gekozen actie van je spelersbordje. Maar die actie mag je enkel uitvoeren als je letter klopt met de gevraagde letter. Anders mag je hem wel leggen voor de eindpunten en scoretegels maar kan je de actie er onder niet uitvoeren.
- Je witte meeple hoger zetten op het spoor. Daardoor gaat je influence omhoog en kan je ook meer reizen
- Blauwe technologietegels kopen. Die leg je dan, net als een fabriekstegel, op je bordje. Maar waar een fabriekstegel een permanent voordeel geeft, gaat een technologietegel je engine in gang zetten.
Naast de actie, kan je ook kiezen om gewoon de resources te nemen die op die tegel staan.
Of je gaat rusten en krijgt resources en een lettertegel.
Wanneer iedere speler 2 acties uitgevoerd heeft, volgt er een koopfase.
Daarbij kan je in volgorde van een spoor een productiekaart en/of scoretegel kopen.
En na de koopfase mag je je gekochte productiekaarten in productie brengen door telkens een influence en de afgebeelde resource(s) te betalen om ze op te schuiven. Iedere keer je influence gebruikt krijg je ook munten en punten. Wanneer ze van je tableautje schuiven, zijn ze geproduceerd en leveren ze eindpunten op. De scoretegel kan je pas leggen wanneer je voldoende letters in een bepaalde volgorde hebt gelegd op je spelersbordje.
Eindscore is de score-tegels, een vol lijntje met lettertegels (enkel horizontaal!), je productiekaarten.

Conclusie: Niet zo moeilijk als het er in eerste instantie uit ziet. Veel kleine regeltjes (die ik hier niet vermeld heb) die er voor zorgen dat het moeilijker lijkt. Productie is top, artwork spreekt niet aan. Thema ontbreekt volledig. Ik heb totaal niet het gevoel alsof ik bezig ben met boekdrukken.
Deze is niet slecht als enginebuilder, maar springt er ook helemaal niet uit. Als ik dan naar eenzelfde soort spel kijk, dan is Newton toch een stuk beter.

Geen opmerkingen: