vrijdag 5 juli 2019

Dark Domains

Een Kickstarter die al even in de kast ligt wegens te veel nieuwe spellen op hetzelfde moment. Maar gisteren kwam hij dan toch op tafel voor een testspel.
Het is een workerplacement met een leuk thema. Je start als 'goed' maar wil eigenlijk zo 'duister' mogelijk worden, want wie het meeste 'evil' heeft, wint het spel.
Een ronde bestaat uit verschillende rondes en een ronde bestaat uit verschillende fases.
Je start met de fortune, waarbij de combinatie van de 2 kaarten zorgt voor 2 events. Daarna kunnen bepaalde spells of voordelen van een henchman gespeeld worden. Daarna ga je elk om beurt in spelersvolgorde een meeple plaatsen tot al je meeples op zijn. En je gaat de acties uitvoeren. Daarna kan je een gebouw bouwen.
Tot hiertoe geen verrassingen, redelijk standaard spel.
Al is het toch net wat anders.
Je bouwt je gebouw aan de 'licht'-kant. Maar wanneer je er een meeple op zet wordt je gebouw 'duister' en gaat 'evil' produceren, naast de andere afgebeelde resources.
En dan...
vallen de Adventurers aan en is er een combat.
Dit werkt met een vernuftig systeem dat bepaald welk 'dark'-gebouw wordt aangevallen. Belangrijk is dus dat je dat systeem snapt en je dus kan wapenen tegen de aanval. Dit doe je door bv je defence te vergroten met monsters (in de actiefase). En door het gebruik van defense spells te gebruiken (tijdens combat).
Een aanval werkt met dobbelstenen, je defense is de waarde van het schildje op je kaart plus de waarde van het schildje van je monster. Sommige monsters hebben een eigenschap dat je zelf ook een dobbelsteen kan rollen om je defense te verhogen.
Aangevallen worden wil je in het begin misschien vermijden omdat je je nog niet voldoende kan verdedigen. Maar het levert ook wel wat voordelen op. Zo krijg je 3 'evil' als je de Adventurers verslaat.
Als laatste gaan je gebouwen produceren. En ga je alles klaarzetten voor de volgende ronde.
Wat het spel een leuke twist geeft is dat je niet, zoals de meeste workerplacements, moet schrapen om voldoende resources te krijgen. Die kan je net eigenlijk redelijk makkelijk verkrijgen door je productie van je gebouwen en het kopen van resources (je kan zoveel resources kopen als je wil met maar 1 actie!).
De truc is net om je resources zo goed mogelijk te besteden via je henchmen-kaarten (die voordelen opleveren) en je spells en zo veel Evil te verzamelen.
Belangrijk is ook dat je niet te lang wacht om je gebouwen naar de darkside te brengen, want die overwinningspunten die ze iedere ronde produceren zijn echt wel belangrijk!
We speelden met 2 en net zoals de meeste workerplacements zal ook deze beter zijn met meer spelers. Maar ons testspel leerde ons al dat er heel wat potentieel zit in dit spel.
De herspeelbaarheid is ook groot omdat er veel events-kaarten zijn en die ene kaart dan nog verschillende events kan zijn, afhankelijk van wat de andere events-kaart is. Ook het aanvallen hangt af van de kaarten, de dobbelstenen, de combinatie met de monsters,... En bepaalde spells laten ook toe om je medespeler(s) aan te vallen, wat voor extra interactie zorgt.
Deze zal dus zeker vaker op tafel komen!

Geen opmerkingen: