donderdag 5 november 2020

Red Outpost

Red Outpost. 
Ook eentje van de nieuwe spellen. En meteen op tafel gelegd.
Erg simpele spelregels en toch een doordenkertje. Je speelt 2 rondes en in elke ronde heb je 5 fases (ochtend, voormiddag, middag, namiddag, avond). Er zijn 6 werkers die elk een personage voorstellen en elk personage is gemeenschappelijk en mag maar 1X per fase geactiveerd worden. 
In fase 1, 3 en 5 mag je 1 werker kiezen en verplaatsen, in fase 2 en 4 worden altijd alle werkers geactiveerd. Elke keer je een werker activeert, leg je een influence-disc op dat karakter, leg je de werker plat en pas je de mood aan (blije of verdrietige gezichtjes bij de actie). 
Op het einde van de ronde scoor je (min)punten op basis van de karakters waar je het meeste influence-discs liggen hebt. 
Tussendoor scoor je ook punten door op het juiste moment goederen te produceren. Hier zit het thema (cummunisme) dan ook mooi in verweven. Alle geproduceerde goederen zijn gemeenschappelijk. En wanneer er 3 goederen van 1 soort in de schuur liggen, scoort de actieve speler (die het 3e goed geproduceerd heeft) punten. Mogelijke acties zijn resources produceren (op allerlei manieren), de mood van karakters beïnvloeden, influence-discs veranderen van karakter,... 
Het spel lijkt de eerste 2 fases simpel. Maar daarna wordt het nadenken met welke werker je welke actie wil doen, want je wil geen minpunten oprapen of een locatie vrijgeven die de ander veel oplevert.
Speelde op 45min dus ideaal als je iets meer wil dan een filler maar geen uren tijd hebt. Niet te moeilijk maar genoeg denkwerk. 
Wij speelden met 2 en het voelde soms wat te veel ping-pong aan. Het werd dan ook een gelijkspel. We vermoeden dat hij met 3 of 4 wel nog beter is, omdat de influence-discs op een karakter belangrijker worden en je met de acties ook meer dan 1 speler kan beïnvloeden. 
Eentje die we zeker vaker zullen spelen!

Geen opmerkingen: