vrijdag 6 augustus 2021

Tokyo Metro

Tokyo Metro
Bieden, workerplacement en economisch (investeren en speculeren).
Een er zijn x-aantal rondes. Wanneer de kaartjes op zijn, stopt het spel. Iedere ronde gaat het linkse kaartje weg en komen daardoor andere acties vrij.
Een ronde bestaat uit bieden, bewegen, acties nemen, metrolijnen bewegen.
- Bieden: iedereen gaat een bedrag inzetten. Dit zal spelersvolgorde bepalen.
- bewegen: je beweegt je meeple 2 (of 3) plaatsen (1 beweging = 1 rechthoekje)
- acties nemen: je legt je actiedisc op de actiespot en betaalt.
Zo ga je stations bouwen, je verplaatsen, investeren in een metro (je betaalt om eigenaar te worden), een metro éénmalig laten rijden, tijddisc of fietsdisc nemen, een korting te krijgen bij een volgende actie, bieden (extra geld tijdens biedfase), lening aangaan, speculeren, een actiedisc kopen of een actieplaats kopen
- metrolijnen bewegen: je beweegt elke lijn 5 haltes (of extra wanneer er tijdtokens liggen). Daarbij gaat de investeringstoken op het andere gameboard omhoog per station dat je passeert.
Doel van het spel: wie het meeste geld heeft wint. Bij de eindtelling wordt er geld uitgekeerd aan wie gespeculeerd heeft. En daarna aan wie geïnvesteerd heeft in die lijn.
Je kan elkaar daarbij tijdens het spel in de weg zitten want wanneer er 3 investeerders zijn zal de 1e investeerder de helft minder krijgen. 

Een spel dat je meerdere keren moet spelen om alle mogelijkheden te zien.
Het economische aspect is een héél belangrijke factor en dat zal winst of verlies bepalen. Maar hoe je daar best op inspeelt tijdens het spel, weet je eigenlijk maar wanneer je het hele systeem snapt.

Minpunten voor mij waren de kleurkeuzes en duidelijkheid. 
De metrolijnen volgen de echte metrokaart van Tokyo. Maar die kleuren zijn soms nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Gelukkig staat er wel een letter op om de lijn aan te duiden.
Maar ook de keuze van de spelerskleuren is lastig. Witte stations op een wit gameboard is soms moeilijk te zien.
Ook welke stations waar staan en waar ze precies aan elkaar verbonden zijn is niet altijd duidelijk. Zeker wanneer er 2 of 3 lijnen passeren en de aanduiding over meer dan 1 vakje gaat. Zo heb ik me meerdere keren misrekend omdat ik niet gezien had dat er daar al een station stond.

Ik had wel een leuke avond in aangenaam gezelschap. Maar het spel zelf zou ik snel nog eens moeten spelen want ik heb het gevoel dat ik het nu pas snap.

Geen opmerkingen: