zondag 27 maart 2022

Creature Comforts

Creature Comforts
Resourcemanagement en kaartencombo's in een familiespel.
In 8 rondes ga je je huis zo comfortabel mogelijk te maken. Wie daar het best in slaagt, wint het spel.
In een ronde ga je je 4 meeples plaatsen, dobbelen en dobbelstenen toekennen aan je meeples/acties, acties uitvoeren en kaarten uitspelen.
Je hebt 2 eigen dobbelstenen en 4 gemeenschappelijke dobbelstenen. Met mogelijkheden om deze te manipuleren.
Acties hebben voornamelijk te maken met resources krijgen of ruilen en hebben een bepaalde waarde van dobbelsteen nodig. Idem ivm het kopen of activeren van bepaalde kaarten.

Ideaal familiespel of instapper voor wie net in de bordspellenwereld komt piepen.
Behalve dat hij véél te lang duurt. 45min volgens de doos, wij speelden 1u20min met 2 (dochter en ik, beiden dus geen beginnende spelers). Zou deze dus niet snel met 4 of 5 spelen.
Leuke artwork, deluxe editie heeft mooie houten meeples en resources. Alleen jammer dat de draaischijf dan bv niet aan het spelbord bevestigd kan worden en gemakkelijk verschuift. Voor een deluxe kickstarter zou dit toch wel standaard moeten zijn. 
Ook regelboekje is (in de Nl versie) vond ik minder. Ok, alles wordt duidelijk uitgelegd. Maar het komt soms wat betuttelend over. Bv verschillende keren herhalen dat je de waarde van de gemeenschappelijke dobbelstenen niet mag veranderen, uitleggen dat je enkel kaarten kan uitspelen als je er in je handen hebt,... Misschien wat muggenziften maar ik ergerde mij er wel aan.

Oordeel: ik had er meer van verwacht. 
Had gehoopt op een leuke gateway om met kinderen te spelen maar door de lange speelduur valt dit toch tegen. Daardoor vrees ik dat hij minder vaak op tafel zal komen.

Geen opmerkingen: