zaterdag 7 mei 2022

Brazil: Imperial

Brazil: Imperial
Citybuilding met grid-movement en tileplacement.
Je start met een modulair bord, afhankelijk van het aantal spelers en het gekozen scenario.
Je krijgt 3 doelkaarten, van elke Era eentje. Je hebt ook een asymmetrisch karakter, die je voordelen oplevert.
Wanneer iemand zijn Era 1 kaart volbracht heeft, schuift iedereen door naar Era 2. Dat sluit niet uit dat je je doelkaart van Era 1 nog kan behalen, het zorgt er wel voor dat je betere gebouwen kan bouwen,... Als iemand de Era 3 kaart behaald heeft, wordt de ronde uitgespeeld en stopt het spel.
Wanneer je een Era-kaart behaald, krijg je als bonus een gebouw dat je kan vrijspelen en dat een onmiddellijk voordeel (grondstof) oplevert en/of eindscorepunten.
In je beurt maak je een keuze uit een aantal acties en legt er je token op. De volgende beurt moet je dan een andere actie kiezen dan waar je token ligt.
Mogelijke acties:
- Je zet een troop op het spelbord en krijgt een wapenkaart. Upgrade is een extra troop plaatsen en een extra wapenkaart krijgen.
- Je koopt een schilderij. Dit zijn kaarten die je éénmalige of permanente voordelen geven. Bij het upgraden betaal je minder voor een schilderij.
- Je gaat een nieuwe tegel bouwen. Upgrade is dat je gelijk welke basisresource kan afgeven voor de bouwkost.
- Je gaat een tegel opnieuw bevoorraden met grondstoffen of je gaat een tegel draaien naar de andere kant (andere soort 'fabriek' voor resources), hiervoor betaal je een grondstof. Upgrade is geen grondstof betalen wanneer je dit doet.
- Je gaat een upgrade uitvoeren. Daarvoor betaal je de grondstoffen onder het gekozen blokje en plaats je die op de mogelijke plaats bij je upgrades. De upgrade van deze actie is dat je een grondstof minder betaalt.
- Je krijgt een grondstof naar keuze. Upgrade is een extra goudkaart krijgen.
- Je gaat grondstoffen ruilen tegen goud (joker) en goudkaarten.
Belangrijk: tegels mogen niet grenzen aan een tegel van je tegenstander. 
Je gaat eerder een koude oorlog voeren. Wapenkaarten kunnen belangrijk zijn om een tegel op het spelbord te verslaan. Of om een tegel van een tegenstander te 'veroveren' zodat je in een volgende beurt de grondstoffen van de tegel kan gebruiken.
Op deze manier ga je toewerken naar je doelkaarten.
Eindscore is je doelkaarten, je tegels, je schilderijen, je vrijgespeelde troops, je upgrades en mogelijke punten bij gebouwen.

Wat vond ik er van: Mooie artwork, de kaarten in het spel zijn prachtig en doen inderdaad denken aan het koloniale verleden in Brazilië. Ook de grondstoffen, houten gebouwen,... zijn mooi vormgegeven.
Dat er verschillende startopstellingen mogelijk zijn, zorgt toch voor extra herspeelbaarheid. Jammer dat er dan weinig Era-doelkaarten zijn. Het spel speelt vlot weg, je kan al tijdens de beurten van de andere spelers denken aan wat je volgende actie zal zijn. Onderschat daarbij het effect van de troepen niet, wanneer je grondstoffen gegijzeld en gebruikt worden, heeft dat echt wel gevolgen voor jou.
Eentje die ik wel nogmaals wil spelen zonder deze per sé zelf in huis te willen. 
Er zijn wel wat raakpunten met Scythe zonder hetzelfde spel te zijn. Deze is wel wat gestroomlijnder en speelt wat vlotter. Kans is wel groot dat als je Scythe leuk vindt, je deze ook zal kunnen smaken.

Geen opmerkingen: