woensdag 11 mei 2022

Corduba 27 a.c.

Corduba 27 a.c.
Citybuilding met tileplacement, workerplacement en tracks.
Er zit een schitterend spel in verborgen. 
Maar ik had het gevoel dat het spel eigenlijk nog niet echt 'af' is. Eerder een goed prototype waar nog aan geschaafd moet worden.

Je speelt 3 decades met in decade 1 en 2 3 rondes en in decade 3 2 rondes.
Op zich is een ronde niet moeilijk. Je plaats werkers en verkrijgt grondstoffen. Met die grondstoffen ga je tegels bouwen. En op die tegels staan (betere) acties waar je later je werkers kan naartoe sturen. Wanneer je tegels bouwt, ga je omhoog op het track dat bij de bouwplaats hoort. En na 3 rondes wordt gekeken wie het hoogste op het track staat en die krijgt een 'senator'(=eindscore-punten).
Je kan ook specialisten vrijspelen die je dan net als je werkers inzet en die een korting opleveren bij het bouwen van die kleur tegel en die bij het vrijspelen en  elke decade een voordeel opleveren.
Tussendoor kan je spelen naar goals die wanneer je die als eerste bereikt ook een senator opleveren.
Na elke ronde moet je kijken of je werkers happy genoeg zijn en bijbetalen met geld of voeding.
Na elke decade moet je genoeg schildjes en offers hebben.

Tot daar lijkt het eenvoudig. Maar het spel is heel tight voor resources (gelimiteerd, moeilijk aan geld te geraken,...). En er komen zoveel extra's bij waar je resources en acties aan kwijt geraakt door bv happy werkers, offers en schildjes,.... dat het niet leuk meer is.  
Ook elke tegel die een extra/betere actie heeft is toch een minpunt. Heel tof idee, maar met 15 standaardtegels en nog 7 extra buildings die allemaal een unieke actie hebben waarvan sommige acties op elkaar lijken, wordt het gewoon te veel. 
De iconen zijn niet duidelijk (niet van vormgeving en niet van contrast en grootte) waardoor het ofwel constant opzoeken is op je player-aid ofwel tegeltjes er bij nemen en goed kijken.
De player-aid zelf is wel duidelijk maar niet handig ingedeeld. Aan de ene kant elk gebouw met kostprijs. Aan de andere kant de actie van het gebouw. Je bent constant bezig met draaien en zoeken.
Resources zelf zijn mooie houten tokens. Maar ook hier soms rare keuzes naar vormgeving en kleur.

Conclusie: heel jammer dat dit niet verder geplaytest/uitgewerkt is. Met een aantal ingrepen zou dit een beter en vlotter spel zijn.  Nu duurde het te lang met veel downtime.

Geen opmerkingen: