zaterdag 10 september 2022

A feast for Odin

A feast for Odin
Workerplacement en tileplacement.
Een grote naam, klassieker, die al een eindje op mijn wishlist stond om te spelen. Woensdag kwam hij op tafel op Meeples.
Je speelt op 6 of 7 rondes, afhankelijk of je een kort of lang spel verkiest.
Wij speelden op 6 rondes en met 4 personen deden we er ongeveer 2,5u over. 
Op zich is gameplay vrij straightforward. Elke ronde wordt een lijstje afgegaan van wat je simultaan gaat doen. Bv extra meeple nemen, inkomen nemen,...
Tot je in de actiefase komt. Daarin plaats jet elk om beurt je meeple(s). De 1e kolom vraagt 1 meeple, de 2e kolom 2, de 3e kolom 3 en de 4e kolom 4. Elke rij heeft gelijkaardige acties, al zijn de acties van kolom 4 sterker dan die van kolom 1, 2 of 3. Je kiest dus zelf hoe je je meeples inzet en of je meer acties wil doen of net voor de sterkere acties gaat. Zo speel je door tot iedereen gepast heeft. Wie de laatste meeple geplaatst heeft, is startspeler in de volgende ronde.
Acties gaan er vooral om dat je bepaalde token haalt en die dan op je spelersbordje kan plaatsen. En je hebt vaak 1 iets nodig om dit dan om te zetten in betere tokens en zo op te bouwen.
Na de actiefase moet je zorgen dat je je meeples kan eten geven door oranje en rode tokens of munten zo te plaatsen dat dit elk vakje bedekt.
En dan ben je vertrokken voor de volgende ronde.

Het spel was mijn ding niet.
Op papier zou je denken dat dit wel in mijn straatje past. Maar de vele mogelijkheden, de vele (gelijkaardige) acties, de vele tokens die dan net iets anders zijn van kleur of grootte,... Het was te veel voor mijn brein.
Artwork vond ik serieus minpunt. De tokens zijn vrij klein, hebben ene kant ene kleur en symbool, andere kant een ander kleur en symbool. En met upgraden kan je dan eenzelfde token hebben met nog een andere kleur en symbool die dan ook nog eens aan de andere kant een ander kleur en symbool hebben.
Direct ook mijn minpunt: het speelbord waarop je je meeples plaatst, heeft hetzelfde probleem. Veel gelijke kleuren met dan de te kleine en daardoor vaak onduidelijke symbolen, zeker als je al van wat verder kijkt moet je heel goed opletten. 
Conclusie: blij dat ik deze gespeeld heb, blij dat ik hem niet in de collectie heb!


Geen opmerkingen: