dinsdag 11 juli 2023

Black Out Hong Kong

Black Out Hong Kong
Nog een Pfister die toevallig gisteren op het menu stond.
Volgens de opmerkingen op bgg heeft deze wel wat weg van Mombasa, dus ik was benieuwd.
Je speelt ronde na ronde tot het deck kaarten dat je kan kopen niet meer volledig aangevuld kan worden. En dan volgt de eindtelling.
Elke ronde bestaat uit 8 fases waarbij iedere speler elke fase in spelersvolgorde afwerkt voor je naar de volgende fase gaat.
Bij het begin van een ronde gaat de startspeler de 3 gekleurde dobbelstenen rollen (je rolt dubbels opnieuw tot ze alle 3 een verschillend symbool hebben). Daarna ga je van start.
Fase 1: Plannen
Daarbij ga je kaarten uit je hand op de slots aan je spelersbordje leggen (gesloten kaarten)
Fase 2: Planning uitvoeren
Je legt de cubes bij de juiste kleur dobbelsteen en dat worden dan je resources. Acties op de kaarten voer je uit. Bv 1 resource afgeven voor geld,...
Fase 3: Objectieven vervullen
In deze fase kan je alle oranje balken op kaarten op je spelersbordje of op je spelersbordje zelf vervullen. Wanneer je een objectief van een gekleurde kaart vervult, neem je de kaart op hand en plaats je een cube op die kleur op een kruispunt (bol) op het spelbord. Vervul je een objectief op een witte kaart, dan mag je een cube plaatsen op een kruispunt van kleur naar keuze op het speelbord. En leg je die boven je spelersbordje zodat je de bonus later kan gebruiken.
Fase 4: Scout
Je mag gaan scouten in 1 van de gebieden naast 1 van je kruispunt-cubes. Daarbij ga je x-aantal kaarten uit je hand kiezen (eventueel aanvullen met een extra token met scoutpunten) en kan je voor die "prijs" een voordeel krijgen. Het gescoute token leg je bij jou want dit levert op het einde nog punten op (voor elk verschillend symbool op je token krijg je punten). Wanneer je kaarten gebruikt hebt om te scouten, moet je die shufflen en 1 trekken. Die kaart gaat opzij en kan je later pas terughalen door de actie van de dokterskaart.
Fase 5: Nieuwe objectieven kopen
Je mag elk om beurt een nieuwe kaart kopen tot iedereen achtereenvolgens gepast heeft. Je betaalt minder munten als er in die rij al kaarten weggekocht zijn. Het is dus soms inschatten of je per sé die kaart wil of anderen eerste keus geeft om een kaart goedkoper te kunnen krijgen. Met als risico dat iedereen past en je geen kaart hebt.
Fase 6: Clean Up
Elke rijst moet je omzetten naar 2 munten. Elke fles water kan je omzetten in 1 munt of voor 2 flessen water krijg je een extra token voor scoutpunten. Kaarten worden aangevuld in de markt.
Fase 7: Secure Disctricts
Heb je een district volledig omringd met je cubes, dan wordt het afgesloten en krijg je daar punten voor. Ook de andere spelers krijgen punten afhankelijk van hoeveel cubes ze gemeenschappelijk hebben met het afgesloten district. Daarna plaats je er 1 van je huisjes en gaan alle scoutstokens in die zone weg.
Fase 8: Wanneer je 4 of minder kaarten op handen hebt, neem je de grootste stapel kaarten uit 1 van je slots. Je mag nu nog de 'vinkjes' vervullen die je een voordeel of punten gaan opleveren.
Wanneer het deck kaarten om te kopen opgebruikt is bij het aanvullen, dan stopt het spel. De ronde wordt verder uitgespeeld en je hebt daarna nog 1 ronde.
Op het einde krijg je nog punten voor het aantal verschillende scout-tokens, per 5 munten 1 punt, de punten op je kaarten in je hand of onder je spelersbord (kaarten die nog niet vervuld zijn van objectief en kaarten opzij van je spelersbord, tellen niet mee). En dan weet je de winnaar.

Conslusie:
Dit is een Pfister die niet op mijn radar stond en na het spelen weet ik ook waarom. Hij is vrij abstract in spelen. Cubes hier, cubes daar, cubes overal. En ze stellen altijd wel iets anders voor. Niet dat dat erg is, maar bij mij klikte deze daardoor minder.
Ik hoorde commentaar op het artwork dat deze te donker zou zijn. Maar ik vind het net wel leuk, die donkere achtergrond en fluo-kleurtjes van cubes. Symboliek is ook wel vrij duidelijk, eens je het doorhebt (ja, een baby ipv een kom rijst zien, het zegt meer over mij dan over het spel).
Gameplay: het plannen is voor een stukje Mombasa, maar in Mombasa zijn de keuzes die je moet maken een stuk belangrijker. Hier kijk je gewoon naar op welke stapel het goed uitkomt op dat moment en of je die kaart op je grootste stapel legt of niet, wanneer je kaarten zal terugpakken.
Je pikt wel wat punten op door mee te aan te schuiven met je cubes op kruispunten waar een andere speler probeert een district af te sluiten. Of je wil dat ene scouttoken in een regio. Maar de interactie hierin blijft beperkt.
Het grootste minpunt vind ik het geluksaspect in het creëren van resources. Ja, er zijn manieren om dit te omzeilen (je kan tokens of punten inzetten om je cubes ergens anders te leggen op het resourcebord). Maar het blijft geluk of je de juiste resources hebt of je ze moet omzetten. Ook bij het scouten is het puur op geluksaspect dat je een kaart trekt die (even) uit het spel gaat. En ook hier ga je geen kaarten inzetten die je volgende beurt echt nodig hebt, maar wat je weg moet leggen is echt random.
Je leest het al, niet de grootste fan na een 1e keer spelen. Maar ik wil hem wel een nieuwe kans geven, want omdat het niet direct klikte in mijn hoofd (ik zag het niet wat je wanneer kon doen van acties), speelde ik ook niet optimaal vanaf het begin. 

Geen opmerkingen: