maandag 10 juli 2023

Mombasa

Mombasa
Een spel van Pfister dat ik al erg lang wou spelen. En die ik al een paar keer misgelopen was wanneer die ergens op tafel kwam. En gisteren was het dan eindelijk zo ver.
Je speelt 7 rondes en dan volgt de eindscore.
1 ronde bestaat uit 3 fases:
- Planning:
Je kiest uit je hand 3 kaarten en legt die gesloten op de gekozen slots aan je spelerbordje.
Wanneer iedereen dit gedaan heeft, draait iedereen simultaan zijn kaarten om.
- Acties uitvoeren:
Met de kaarten die in je slots liggen, kan je nu acties doen.
° Kaart kopen: je telt te kostprijs van de kaart op met de kostprijs van de plaats waar de kaart ligt en betaalt de prijs met het aantal van dezelfde goederen.
° Kaart met goederen omdraaien voor stapjes op een spoor.
° Boekjes vooruitgaan: je kan 2 munten betalen per boekje dat je wil omdraaien. Daarna mag je een aantal stappen vooruitzetten, ofwel op gesloten (omgedraaide) boekjes, ofwel op boekjes waarbij je aan de voorwaarden voldoet. Waar je eindigt, raap je de bonus op. Daarna mag je nog nieuwe boekjes shoppen of geld nemen. Vanaf een bepaald punt, speel je ook een extra slot vrij om kaarten te kunnen inplannen.
° Diamanten vooruitgaan: je gaat zoveel stappen vooruit op het diamantspoor als aangegeven op de kaart. Vanaf een bepaald punt, speel je ook een extra slot vrij om kaarten in te kunnen plannen.
° Huisjes verplaatsen: je verplaatst huisjes uit een gekozen regio en raapt de bonussen op van waar je ze plaatst. Bv diamantspoor, spoor van de regio van kleur huisje, boekjes shoppen of geld nemen, munten,... Per huisje dat je wegneemt waar een munt onder staat, gaan dit ook punten zijn per aandeel in die regio die je verwerft (door bv kaarten of door vooruit te gaan op het track van die regio). Maar een ander kan dit natuurlijk overrulen door een huis van een andere kleur te plaatsen op die plaats op het bord, zelf nog eens de voordelen te krijgen en het huis van de 1e kleur terug op zijn eigen stockplaats te zetten.
Naast de acties van de kaarten, heb je ook 2 pionnen die je kan inzetten om acties te doen.
° Startspeler worden
° Kaarten kopen met munten ipv goederen
° Kaart weggooien uit je hand voor geld
° De meeste goederen van een soort bezitten en hiervoor een bonus (stappen op het spoor in die regio) claimen.
° Een voordeel kopen voor een extra actie in de volgende ronde bv diamantair, boekhandelaar,...
- Opruimfase
Je kiest daarbij 1 stapeltje kaarten die in 1 van de slots boven je spelersbord ligt en neemt dit op handen. Daarna gaan de gebruikte kaarten van deze ronde naar boven, naar het slot boven waar je ze speelde.
Dit zorgt er voor dat je goed moet plannen welke kaart je waar wil leggen. Want zo kan je een sterke actie voorbereiden voor een volgende beurt. Maar éénmaal je die sterke actie speelde, raken je kaarten opnieuw verdeeld over de verschillende slots.
Daarnaast neem je ook nog je pionnen terug bij jou en leg je gebruikte extra-actie voordelen terug in de voorraad. En ga je de niet gekochte kaarten in de meest rechtse kolom doorschuiven zodat deze opnieuw aangevuld kunnen worden.
Na 7 rondes zit het spel er op en volgt de puntentelling. Je krijgt punten voor je diamantenspoor, je boekenspoor, voor de 4 regio's worden het aantal punten geteld x het aantal aandelen dat je hebt en voor elke munt krijg je nog een punt.

Conclusie:
Een Pfister-spel kan mij altijd bekoren en ook hier zit het er weer boenk op voor mij. Geen moeilijke acties, wel wat plannen. Geen grote directe interactie maar wel subtiel bij het spelen op de huisjes en de aandelen.
Het systeem om toe te werken naar 1 grote actie en die daarna terug verdeeld te zien, is ook super goed gevonden. En maakt het puzzel/plan-aspect een grote meerwaarde.
Het artwork is niet wauw, maar de symbolen zijn duidelijk, de kaarten zijn herkenbaar en duidelijk,...
Het enige minpunt is voor mij dat deze met 2 minder goed speelt. Met 3 is hij goed, met 4 nog beter. Voor onze collectie niet zo ideaal. Daarom dan ook niet nodig om aan te kopen, zeker gezien hij in de spelersgroep al 2x voorkomt.

Geen opmerkingen: