donderdag 28 september 2023

Ahau Rulers of Yucatan

Ahau Rulers of Yucatan
Een kickstarter die nog onderweg is. Of zou moeten zijn. Soit, ooit komt hij wel eens. Een vriend heeft zijn exemplaar wel al geleverd gekregen. Dus ik kon deze wel al eens spelen.
Er zijn max 3 rondes, mogelijks minder want het aantal keren productie bepaalt hoe lang een ronde duurt maar het einde wordt ook getriggerd wanneer een speler alle workers op het gameboard heeft geplaatst.
Elke beurt ga je de actie bestemming kiezen simultaan doen en daarna gaat elke speler zijn acties doen.
Bestemming kiezen (simultaan): je kiest 2 handkaarten uit je hand. De kaart die je links legt is de kaart met het cijfer waar je naar toe wil. De rechtse kaart is je kracht. Hebben 2 (of meer) spelers dezelfde bestemming gekozen, dan wint diegene met de meeste kracht en moet(en) de andere(n) een aangrenzende bestemming kiezen. 
Daarna wordt elk gebied van cijfer 1 tem 5 in oplopende volgorde afgewerkt.
Eigen acties (in volgorde af te werken):
Je kiest een klein, gekleurd godentoken in je gebied.
Je plaatst een werker op 1 van de godenspots die aan je gebied grenzen. Je mag die specifieke god aanroepen en zijn kracht gebruiken. Je legt dan een disc van je kleur op de pyramide van die god zodat je die later ook kan scoren. Krachten van goden zijn bv resources krijgen, punten krijgen, werkers dubbel laten tellen,... De sterkte van de godenkracht hangt af van je godentokens van die god.
Daarna kies je tussen bouwen of produceren.
Wanneer je bouwt kan je x-aantal gebouwen plaatsen. X is gelijk aan het aantal werkers van jezelf op de godenspot waar je net je nieuwe werker plaatste. Ofwel betaal je resources voor echte gebouwen die je een voordeel opleveren tijdens het spel. Of je bouwt 1 of meerdere godentokens op je piramide en betaalt deze met je resources. Wanneer je godentokens bouwt levert set-collectie (zelfde kleur of zelfde god) je punten op.
Wanneer je produceert neem je x-aantal resources van een aangrenzende grondstof. X is gelijk aan het aantal werkers van jezelf op die godenspot (zelfde als bij het bouwen). Die grondstof gaat daarna naar de ronde-tracker. Wanneer een bepaald aantal resourcetokens er ligt (afhankelijk van spelersaantal) is de ronde voorbij.
Dan volgt er een scoring. Na alle rondes is de scoring dezelfde.
Je krijgt punten voor je goden die je aangeroepen hebt (disc bij de pyramide). Wat je scoort is afhankelijk van welk scoringskaart bij die god staat. Maar pas op: elke god scoort het hoogste aantal punten van alle spelers, zelfs als die speler deze specifieke god niet opgeroepen heeft. Bv aantal resources. Speler 1 heeft er 6, speler 2 2, speler 3 5. Speler 1 heeft deze god niet opgeroepen maar de anderen wel dus die krijgen elk 6 punten.
Daarna ga je ook nog area-majority op het spelbord scoren. Per godenspot wordt gekeken of je meerderheid hebt, gelijk aantal hebt of minderheid hebt en daarbij scoor je 2,1 of 0 punten per godenspot.
Na ronde 3 is dit ook gewoon het einde van het spel. Er komen geen extra punten meer bij.

Conclusie:
Van regels is deze vrij eenvoudig. Maar het duurde toch tot ruim in ronde 2 tot we echt door hadden hoe we deze goed konden spelen. Eénmaal het klikte, waren we wel vertrokken. Maar in het begin deden we maar wat en had niemand echt een idee hoe je er aan kon beginnen (tekort aan resources,...).
Het speelt niet echt intuïtief. Je moet telkens wel nadenken wat je nu moet doen, welke godenkracht nu ook weer wat doet (ze lijken soms erg op elkaar),...
De symbolen zijn duidelijk maar ook hier weer niet erg intuïtief. Wanneer je de uitleg dan leest zeg je 'a ja, natuurlijk' maar een eerste keer spelen is toch wel wat opzoekwerk tussendoor.
Artwork vind ik wel mooi. Thema is er op geplakt. Je hebt echt niet echt het idee dat je 1 of andere stam bent die terrein wil bijwinnen of goden aanroepen. Maar het werkt wel en oogt mooi. Ondanks de kleuren is het niet te druk op het speelbord.
Ben ik overtuigd? Hmmm, twijfel. De eerste play was echt zoeken, denken,... Niet slecht, niet wauw. Deze heeft dus zeker een 2e keer spelen nodig om een duidelijkere mening te kunnen vormen. 

Geen opmerkingen: