Kilauea
Deze stond op mijn interesselijstje van Spiel Essen, maar kwam dan al in de spelersgroep. Gisteren kon ik die voor de 1e keer spelen.
Je wil tijdens het spel de totems die je bouwt op die plaats op je spelbordje zoveel mogelijk laten scoren door de totems bij de vulkaan te gaan beïnvloeden. Er zijn geen vast aantal rondes. Er is een tussentijdse scoring wanneer 1 bosbordje leeg is, een 2e scoring (en ook direct endgame) is wanneer 3 bosbordjes leeg zijn.
Een beurt bestaat uit:
* Kano verplaatsen: je hebt sowieso 1 stap en mogelijke extra stappen op basis van hoeveel plaatsen op je kanobordje je vrij hebt. Eventueel kan je ook betalen voor extra stappen door een steentje in de vulkaan te leggen.
* Kiezen uit 3 hoofdacties:
- een totemdeel van het bos naar je kano brengen
- een totemdeel van je kano naar de vulkaan brengen. Je krijgt 2 steentjes uit de vulkaan.
- een totemdeel van je kano naar je spelbord brengen. Daarbij moet je 2 steentjes in de vulkaan leggen.
* Secundaire actie uitvoeren
Dit is optioneel. Er zijn 9 secundaire acties mogelijk waarvan er 5 in het spel zijn. Tijdens het spel worden ook nog optionele acties bij de vulkaan vrijgespeeld. Ook hier zijn er 9 mogelijk waarvan er 5 in het spel zijn. Mogelijke secundaire acties:
- neem 2 steentjes uit de vulkaan
- scoor 2 punten
- verplaats een totem van die plaats op je spelbordje naar een andere plaats
- verplaats een totem van die plaats op de vulkaan naar een aangrenzende plaats
-...
Zo speel je elk om beurt tot 1 bosbord leeg is. Dan volgt de scoring.
Elke plaats bij de vulkaan wordt bekeken. De hoogste totemtoren scoort 1 punt per totemdeel en dat vermenigvuldig je met hoeveel totemdelen van die kleur je op die plaats hebt op jouw bordje. De 2e, 3e en 4e hoogste totem scoren 3 punten per totemdeel op de vulkaan vermenigvuldigt met het aantal totems in die kleur op die plaats op je spelbordje.
Bij de endgame-scoring krijg je nog 15 punten als je op elke plaats op je spelbordje een totem hebt staan en scoor je nog punten voor totems op je kano.
Conclusie:
Artwork is prachtig. Die mooie grote totemstukken, die steentjes die je gaat offeren,... En dat in felle kleurtjes met verschillende totemgezichten. De 2 minpuntjes zijn het gepriegel met een te klein score-spoor dat rond je bordje loopt. Als je bouwt, durft je scoreblokje al eens een beetje te verschuiven en dan is het weer gokken op welk cijfer het net weer lag. En de bosborden die makkelijk verschuiven (een soort puzzelstuk-systeem was handiger geweest dan deze tegen elkaar schuiven)
Symbolen zijn vrij duidelijk nadat de uitleg gegeven is, zonder uitleg zijn ze niet zo intuïtief.
Gameplay is heel tactisch. Wat scoort verandert snel en zeker in het begin is het wat zoeken naar wat je waar wil laten scoren en hoe je daar best voor te positioneren. Want je wil liefst zo hoog mogelijk opbouwen met die kleur maar intussen met een andere kleur nog net hoger gaan. En ook zorgen dat je in de gewenste kleur ook voldoende totems hebt om op je spelbordje te bouwen. En dat liefst zonder dat je tegenspeler te veel mee kan profiteren. Tel daar dan ook nog timing mee op (op het juiste moment de steentjes oprapen, zodat je die later kan offeren) en je hebt een mindf*ck spelletje.
I love it!
Ik zou deze echter niet snel met 3 of 4 spelen net omdat het zo chaotisch en wisselend is in wat waar gaat goed scoren. Met 2 spelers kan je nog naar iets toewerken maar ik vrees dat dit met 3 en zeker met 4 onbegonnen werk is en er meer geluk bij komt kijken.
Herspeelbaarheid zeker ok wegens secundaire acties die anders gaan zijn en andere tactische keuzes die je op dat moment gaat maken.
Blij dat die in de collectie in de vriendengroep zit!
Deze stond op mijn interesselijstje van Spiel Essen, maar kwam dan al in de spelersgroep. Gisteren kon ik die voor de 1e keer spelen.
Je wil tijdens het spel de totems die je bouwt op die plaats op je spelbordje zoveel mogelijk laten scoren door de totems bij de vulkaan te gaan beïnvloeden. Er zijn geen vast aantal rondes. Er is een tussentijdse scoring wanneer 1 bosbordje leeg is, een 2e scoring (en ook direct endgame) is wanneer 3 bosbordjes leeg zijn.
Een beurt bestaat uit:
* Kano verplaatsen: je hebt sowieso 1 stap en mogelijke extra stappen op basis van hoeveel plaatsen op je kanobordje je vrij hebt. Eventueel kan je ook betalen voor extra stappen door een steentje in de vulkaan te leggen.
* Kiezen uit 3 hoofdacties:
- een totemdeel van het bos naar je kano brengen
- een totemdeel van je kano naar de vulkaan brengen. Je krijgt 2 steentjes uit de vulkaan.
- een totemdeel van je kano naar je spelbord brengen. Daarbij moet je 2 steentjes in de vulkaan leggen.
* Secundaire actie uitvoeren
Dit is optioneel. Er zijn 9 secundaire acties mogelijk waarvan er 5 in het spel zijn. Tijdens het spel worden ook nog optionele acties bij de vulkaan vrijgespeeld. Ook hier zijn er 9 mogelijk waarvan er 5 in het spel zijn. Mogelijke secundaire acties:
- neem 2 steentjes uit de vulkaan
- scoor 2 punten
- verplaats een totem van die plaats op je spelbordje naar een andere plaats
- verplaats een totem van die plaats op de vulkaan naar een aangrenzende plaats
-...
Zo speel je elk om beurt tot 1 bosbord leeg is. Dan volgt de scoring.
Elke plaats bij de vulkaan wordt bekeken. De hoogste totemtoren scoort 1 punt per totemdeel en dat vermenigvuldig je met hoeveel totemdelen van die kleur je op die plaats hebt op jouw bordje. De 2e, 3e en 4e hoogste totem scoren 3 punten per totemdeel op de vulkaan vermenigvuldigt met het aantal totems in die kleur op die plaats op je spelbordje.
Bij de endgame-scoring krijg je nog 15 punten als je op elke plaats op je spelbordje een totem hebt staan en scoor je nog punten voor totems op je kano.
Conclusie:
Artwork is prachtig. Die mooie grote totemstukken, die steentjes die je gaat offeren,... En dat in felle kleurtjes met verschillende totemgezichten. De 2 minpuntjes zijn het gepriegel met een te klein score-spoor dat rond je bordje loopt. Als je bouwt, durft je scoreblokje al eens een beetje te verschuiven en dan is het weer gokken op welk cijfer het net weer lag. En de bosborden die makkelijk verschuiven (een soort puzzelstuk-systeem was handiger geweest dan deze tegen elkaar schuiven)
Symbolen zijn vrij duidelijk nadat de uitleg gegeven is, zonder uitleg zijn ze niet zo intuïtief.
Gameplay is heel tactisch. Wat scoort verandert snel en zeker in het begin is het wat zoeken naar wat je waar wil laten scoren en hoe je daar best voor te positioneren. Want je wil liefst zo hoog mogelijk opbouwen met die kleur maar intussen met een andere kleur nog net hoger gaan. En ook zorgen dat je in de gewenste kleur ook voldoende totems hebt om op je spelbordje te bouwen. En dat liefst zonder dat je tegenspeler te veel mee kan profiteren. Tel daar dan ook nog timing mee op (op het juiste moment de steentjes oprapen, zodat je die later kan offeren) en je hebt een mindf*ck spelletje.
I love it!
Ik zou deze echter niet snel met 3 of 4 spelen net omdat het zo chaotisch en wisselend is in wat waar gaat goed scoren. Met 2 spelers kan je nog naar iets toewerken maar ik vrees dat dit met 3 en zeker met 4 onbegonnen werk is en er meer geluk bij komt kijken.
Herspeelbaarheid zeker ok wegens secundaire acties die anders gaan zijn en andere tactische keuzes die je op dat moment gaat maken.
Blij dat die in de collectie in de vriendengroep zit!




Geen opmerkingen:
Een reactie posten