woensdag 22 mei 2024

Buru

Buru
Bieden in combinatie met resource-management
Er zijn 5 rondes. In elke ronde komen er 2 bonustegels die een extra geven aan diegene die daar het bod wint. Dit dient tegelijk als ronde-tracker.
Er zijn 3 fases:
- Biedfase: iedere speler legt om de beurt een bied-token gedekt op 1 van de 4 locaties. Tot je er nog eentje overhoudt.
- Vis-fase: het cijfer op de token die je overhoudt is hoeveel vissen je krijgt
- Actiefase: Je start met het bos en zo ga je elke locatie af. Je kijkt wie het meest geboden heeft en die mag als eerste zijn actie kiezen, krijgt het eventuele voordeel van de bonustegel en krijgt de 'spirit'-token. Bij gelijkspel wint de startspeler of in wijzerzin vanaf de startspeler het bod.
*Acties bos: kies een resourcekaart, neem de resources en leg die af
*Acties kust: kies een eiland-kaart, betaal met vissen. Afhankelijk van welk actieveld je kiest kan je 1 of 2 kaarten kopen (als je genoeg vis hebt) en kan je eventueel alle kaarten discarden om nieuwe voor je te krijgen om te kopen.
*Acties dorp: activeer 1 van je eiland-kaarten. Afhankelijk van welk actieveld je kiest kan je 3,2 of 1 kaart activeren en eventueel nog een vis krijgen.
*Acties heilige meer: betaal de resources om een donatie te doen en ontvang een gedekte donatiekaart. Je kan kiezen tussen 1 of 2 donaties in combinatie met een ouderlingen-kaart of de startspeler-token. Bij elke donatie die je maakt, krijgt diegene met die spirit-token onmiddellijk een punt.
Donatie-kaarten en ouderlingen-kaarten (doelkaarten) zijn endgame-scoring.
Na 5 rondes is het spel gedaan en volgt de endgame-scoring. Daarbij tel je je punten tijdens het spel op met de punten van de donatie-kaarten en de ouderlingenkaarten.

Conclusie: Artwork en componenten zijn supermooi. Goeie insert, mooie houten tokens,... Daar is enige minpuntje een glad plastiek matje om je vissen bij te houden. Schuift heel makkelijk en je moet dus voorzichtig zijn er niet tegen te botsen bij het leggen van je bied-tokens.
Gameplay. Tja, wat kan ik er over zeggen? Ik vond het gewoonweg saai. En mijn medespelers vonden hetzelfde.
Buru werd in de kickstarter gepresenteerd als mid-weight euro-spel maar er zit niets van diepgang in. Het bieden is saai, want je weet sowieso wie gaat winnen als je met 2 of meer voor iets wil gaan (wegens startspeler-token die doorslag biedt). Maar het is eigenlijk ook geen ramp als je niet wint, want alle acties zijn vrij gelijkaardig. Enkel bij resources kan het wel eens handig zijn te investeren als je per sé die ene resource nodig hebt. Ook is het zo dat iedereen wel iets wint (toch met 3 spelers) en het dus niet zo veel uitmaakt omdat je bijna altijd wel 1 spirit-token zal hebben.
De ouderlingen-kaarten vragen veel energie en leveren weinig op in vergelijking maar kunnen toch die paar puntjes verschil maken.
De donatie-kaarten zijn echter heel random. Je doneert en krijgt een gedekte kaart maar die kan variëren tussen 3 en 6 punten. Wie hier wat geluk heeft en de hogere kaarten trekt, wint bijna zeker het spel.
Deze hoort echt wel thuis op de typische kickstarter-stapel: te veel tijd steken in artwork, productie en blingbling en niet in gameplay met als gevolg een ongebalanceerd, niet goed ontwikkeld spel. 
Ik wou deze echt leuk vinden want de mechanismes, artwork,... spreken op het eerste zicht echt aan. Zo jammer dat dit eerste idee niet verder geplaytest en doorontwikkeld is. Want tijdens het spelen waren we zelf al aan het zeggen hoe dit of dat anders had kunnen aangepakt worden om wel een betere, interessantere gameplay te hebben. 
Het enige voordeel van dit veel te simpel spel: met 3 spelers waren we na 45min al klaar. 

Geen opmerkingen: