zondag 26 mei 2024

Knarr

Knarr
Deckbuilding en combo's maken met een race tot 40 punten.
In je beurt krijg je eerst punten afhankelijk van je reputatie.
Daarna kies je 1 van de 2 acties:
- Recruit: speel 1 van je vikingkaarten uit, trigger alle voordelen (punten, vikinghelmen, armbanden, stappen op het reputatiespoor) in die kleur en neem de kaart van het speelbord dat bij die kleur ligt op handen. Eventueel betaal je een vikinghelm om een andere kaart te kunnen nemen.
- Explore: Kies een destination-kaart. Leg de gevraagde kleur van kaarten af (linkerbovenhoek), betaal eventueel x-aantal vikinghelmen als je x-kaarten niet kan of wil wegleggen en krijg het voordeel uit de rechterbovenhoek. Leg daarna de kaart boven je schip.
In het begin of op het einde van je beurt kan je ervoor kiezen om te gaan Traden: geef 1/2/3 armbanden af om kolom 1+2+3 te triggeren en de voordelen te krijgen.
Wanneer iemand 40 punten heeft, wordt de ronde nog uitgespeeld. De meeste punten is de winnaar, bij gelijkspel gaat de overwinning naar diegene met nog meer vinkinghelmen en armbanden op zijn boot.

Conclusie: Artwork en thema zijn leuk. Componenten zijn zeker ok, de houten bedrukte score- en trackmarkers zijn echt mooi! Kaarten zijn ook mooi groot, duidelijke kleurverschillen en zelfs een symboliek voor mensen met kleurenblindheid. Symbolen op de kaarten zijn niet altijd even intuïtief maar wel erg duidelijk eens je het weet. En met maar 5 symbolen onthou je dit snel.
Gameplay: een fillertje waarbij je op combo's gaat spelen maar waarbij je toch gaat moeten kiezen tussen kaarten opofferen om destination-kaarten te spelen die veel kunnen opleveren of toch je kleursetje te boosten om daar extra's te nemen. En vooral weten wanneer je best switched in de ene of andere richting tussen beide tactieken.
Het is soms wat geluk hebben met de kaarten die je trekt of de locatie die er ligt. Maar aangezien deze met 2 op 20min speelt, stoort dit niet echt. Ik vermoed wel dat die met 3 of 4 beter is, want met 2 verandert er weinig op het speelbord en heb je minder de indirecte interactie van net de beste kaart die voor je neus weggenomen wordt.
Wij speelden nu enkel basisspel maar er zit ook een variant bij met 7 artefact-kaarten waarvan er 1 in het spel komt en waarbij je voordelen krijgt als je voldoet aan die conditie op de kaart. Lijkt me wel nodig ivm herspeelbaarheid want anders vrees ik dat deze snel wat saai wordt na x-aantal keer spelen.

Geen opmerkingen: