donderdag 23 maart 2023

Path of Light and Shadow

Path of Light and Shadow
Deckbuilding en area-control.
In je beurt neem je 5 kaarten op hand van je trekstapel en ga je daarmee acties doen. Je hebt per ronde 1 gratis move.
Mogelijke acties zijn:
- Promote. Daarbij leg je kaarten af met aantal nodige zwaardjes of hamers, gaat de kaart uit je deck en neem je de ge-upgrade kaart in je aflegstapel.
- Bouwen. Daarbij leg je kaarten af met het aantal nodige hamers en ga je 1 van je tracks omlaag, zodat je bepaalde voordelen vrijspeelt zoals bv een re-roll,... Belangrijk is daarbij dat je van die kleur track minstens 1 kaart met hamers gebruikt om af te leggen op je discard.
- Cull. Zo ga je je deck uitdunnen door voor elk zwaardje dat je aflegt een kaart uit je hand of discard uit je deck te halen. Daarbij stijg je ook op het 'cruel'-track, wat dan weer zorgt voor bepaalde extra's op kaarten.
- Ally. Wanneer je aan de voorwaarden voldoet, neem je de Ally-kaart bij jou. Deze levert een voordeel op en zorgt voor nog wat endgame-punten.
- Attack: 
Ofwel op een lege toren. Dan leg je een aantal kaarten af voor de zwaardjes. De hoogste kracht zwaardjes gaat dan het aantal dobbelstenen zijn. En dan dobbel je en tel je het resultaat op bij de resterende aantal zwaardjes. Haal je het, dan mag je je vlagje planten en neem je 1 kaart van het deck van waar je staat. Je kan kiezen om een extra kaart te nemen en dan stijg je op het 'merciful'-track, wat zorgt voor bepaalde extra's op kaarten.
Ofwel val je een tegenspeler aan. De aanval gaat op dezelfde manier. Alleen kan de ander ook verdedigen als hij kaarten met schildjes speelt.
Op het einde van je beurt neem je een nieuwe kaart van de locatie waar je staat in je deck. En dan is het de beurt aan de volgende.
Tussendoor scoor je punten door meer dan 12 cruel of merciful te hebben, iedere keer je eentje bij krijgt, wordt dit een punt.
Er zijn 12 rondes en na ronde 4 - 8 - 12 ga je een tussentijdse scoring hebben. Daarbij worden het aantal van de torens waar je vlag staat opgeteld.
Daarna volgt na ronde 12 nog een eindscoring. Punten op je ally en op je kaarten komen er bij. En wie 2 van de 3 gebieden van 1 ondergrond bezet, krijgt nog punten.

Conclusie:
Hoewel de combi van deckbuilding en area-control helemaal mijn ding is, klikte deze niet echt. Ik zie wel potentieel, maar na 1 play was ik totaal niet overtuigd.
Het spel komt heel traag op gang. In het begin moet je je concentreren op het promoten van kaarten en het bouwen. En kom je helemaal niet toe aan het uitdunnen van je deck of het aanvallen. Pas na 4 rondes (1/3 van het spel) had je het gevoel dat je eindelijk eens iets interessant kon doen. En op dat moment heb je intussen een groot deck opgebouwd dat je misschien wel moet uitdunnen om de goeie kaarten regelmatig in handen te krijgen en ben je daar weer een paar rondes mee bezig. 
Pas na ronde 8 (2/3 van het spel) kom je echt toe aan het area-control stuk, het veroveren van gebieden en de interactie. Het feit dat er met 4 spelers zelfs een aantal gebieden helemaal nooit een aanval hadden, zegt ook veel.
Zonde, want net dit stuk maakt het spel wel goed.
Het potentieel van het spel zit hem in het deckbuilder-stuk. Waar ik wel van denk dat eenmaal je de verschillende decks en kaarten beter kent, je gerichter kan upgraden, cullen en spelen. 
Maar om tot dat stuk te geraken, zal je deze vaak moeten spelen, met dezelfde spelers. En laat het nu net zijn dat deze niet genoeg aanspreekt om vaker te gaan spelen.
Omwille van de mix van deckbuilding en area-control stond deze nochtans lange tijd op mijn lijstje, maar uiteindelijk nooit gekocht. En nu kan ik hem echt wel schrappen.
Zeker als je dan vergelijkt met bv Tyrants of the Underdark, die er veel beter in slaagt deze 2 mechanismes te combineren, is er voor Path of Light and Shadow geen plaats in onze spellenkast.

Geen opmerkingen: