zaterdag 13 januari 2024

Orichalcum

Orichalcum
Om het eerst 5 punten scoren en geen monsters op je bord hebben, dat is de uitdaging in dit spel. Er zijn dus geen vooropgezet aantal rondes, wie dit als eerste haalt is de winnaar en het spel stopt onmiddellijk.
Hoe haal je die punten: door tempels te bouwen, munten te kopen met goud en/of een god aan te trekken.
In je beurt kies je een kaart met daarop een tegel en een actie. Sommige tegels (vulkaan) tellen als joker maar herbergen ook een monster. De tegel leg je aan op je spelersbord. En dan voer je indien gewenst de actie van de kaart uit.
Mogelijke acties:
- Bouwen: Je kan kiezen uit een stadstegel bouwen (die je voordelen of productie oplevert), een tempel bouwen (die je een punt oplevert) of 5 goud omzetten in 1 geldpunt. Bij een stadstegel kies je eentje en leg je dit op de juiste ondergrond die naast de stadstegel lag. Bij een tempel bouw je op 4 verschillende ondergronden de tempeltegel en krijg je een tempelfiche. Maar je mag enkel bouwen wanneer er geen monster aangrenzend is aan het gebied waar je wil bouwen.
- Productie goud: je produceert x-aantal goud afhankelijk van het aantal goudmijnen
- Productie werkers: je produceert x-aantal werkers afhankelijk van het aantal fabrieken
- Battle: je kan x-aantal werkers (max 3) toevoegen aan je monsters en dan ga je het gevecht aan. Per werker krijg je een extra dobbelsteen. Ofwel dobbel je hoger dan het aantal kracht van het monster of je dobbelt een doodskop waardoor het monster onmiddellijk verslaan is en krijgt de bonus van het monster. Of je dobbelt lager en verliest het gevecht. Het monster en je werkers blijven gewoon staan.
Wanneer je een gebied van 3 gelijke ondergronden hebt, krijg je een godenkaart. Die telt als een punt maar kan ook afgenomen worden wanneer iemand anders later ook een ondergrond van die soort bouwt. Je kan ook max maar 1 godenkaart hebben. En elke godenkaart heeft ook nog een bonus/voordeel.
In je beurt kan je nog werkers, goud of verslagen monsters afgeven om een extra actie (naar keuze) te kunnen doen.
Wanneer iedereen zijn actie gedaan heeft, worden de kaarten opnieuw aangevuld en de nieuwe startspeler (diegene met de meeste werkers) bepaalt. En start je opnieuw.
Wanneer iemand de winconditie haalt, is het spel gedaan.

Conclusie:
Het ziet er mooi en kleurrijk uit. Symboliek is ook duidelijk. Gameplay is eerder saai. En is erg afhankelijk van geluk. Als je de goeie combi van tegel en kaart hebt, kan je wel iets doen. Maar vaak kies je voor de tegel of voor de kaartactie en neem je het andere er bij. Ook de monsters zijn niet interessant en het dobbelen is gewoon frustrerend. De godenkaarten zijn ofwel erg sterk ofwel niet zo goed. Dat zou moeten interactie bevorderen maar in praktijk blijkt dat de godenkaarten weinig wisselen van eigenaar.
Je bent ook meer bezig met nieuwe actiekaarten shufflen (want er zijn er heel weinig) en die vullen met de tegels dan de tijd die een actie duurt. En je hebt véél acties nodig om iets op te bouwen om eindelijk een punt te kunnen scoren.
Moest dit nu een fillertje zijn, kan je dit allemaal relativeren. Maar de speeltijd op de doos mag je verdubbelen. Met 4 spelers duurde dit 1,5u tot iemand eindelijk de winconditie haalde. En enkel de laatste 10min van het spel waren spannend want dan kwam iedereen heel dicht bij de overwinning.
Gelukkig was het aangenaam gezelschap zodat we regelmatig konden lachen want anders had ik halverwege het spel gestopt.
Deze daar pass ik voor wanneer hij voorgesteld wordt.

Geen opmerkingen: