zaterdag 2 maart 2024

Amalfi Renaissance

Amalfi Renaissance
Eentje die we bekeken op Essen maar die altijd volzet was en we dus niet konden testen. En als het dan kiezen was tussen deze en Amritsar won de laatste.
Maar nu kon ik eindelijk Amalfi Renaissance ook eens spelen.
Er zijn 4 rondes waarin je gaat proberen spelen naar wat de einddoelen (per ronde en per spel) zijn.Je start met een aantal handkaarten van karakters die je een bepaalde richting zullen uitsturen.
Je gaat je schepen (workers) uitsturen om rescources te halen en gaat dan die resources gebruiken om kaarten te kopen die je voordelen en punten opleveren (en soms ook endgame-punten).
Heb je resources te veel betaald dan wordt het te veel omgezet in brood. Heb je te weinig, dan kan je je boot doorschuiven naar de kade voor 3 extra resources. Let wel: aan de kade staat de boot vast tot het begin van de volgende ronde.
Mogelijke acties in je beurt:
- een schip plaatsen op een action-spot, eventuele broodkost betalen en dat het aantal schepen verschuiven naar de resources die je verkrijgt of het voordeel nemen dat je krijgt (bv brood, vuurtoren bouwen, karakterkaart,...). Je boot blijft de rest van de ronde daar staan en blokkeert ook deze plaats, er kan maar 1 boot per actie staan.
- een nieuwe (persoonlijke) actietegel kopen: je geeft de benodigde resources af door de boten van bij de resources terug naar je haven te schuiven. 
- een goederenkaart kopen: je geeft de benodigde resources af en gaat het voordeel onmiddellijk krijgen (kan resources of een specifieke actie zijn,...)
- een karakterkaart uitspelen: Je geeft de benodigde resources af. Elke karakterkaart heeft een eigen werking: ofwel eenmalig voordeel, ofwel 1x per ronde te gebruiken, of ongoing ability of endgamescoring.
- een nieuwe boot bouwen: je geeft x-aantal hout af (afhankelijk van de ronde)en plaatst je nieuwe boot/boten aan de kade, zodat je ze in een volgende ronde kan gebruiken.
Daarnaast ga je nog 2 vrije acties kunnen doen:
- een karakterkaart weggooien voor een brood
- een boot van je haven naar de kade sturen voor extra resources of extra brood
Met bepaalde actiespots krijg je een nieuwe karakterkaart die je kan nemen van de openliggende rij. Ook kan je met bepaalde acties een vuurtoren bouwen. Wanneer je een vuurtoren bouwt, zet je die bij een actieplaats. Wanneer iemand dan die actieplaats gebruikt, krijg je 1 brood of betaal je 2 brood om een boot naar een resource van je keuze te schuiven. Vuurtorens bouwen zorgt er ook voor dat je meer brood kan stockeren.
Kan of wil je geen acties meer doen, dan ga je passen. Wie dit als eerste doet, wordt de nieuwe startspeler.
Wanneer een ronde gedaan is (nadat iedereen gepast heeft) moet je x-aantal brood betalen, afhankelijk van hoeveel boten je hebt. Kan je dit niet, dan betaal je 3 punten per brood dat je niet kan betalen.
Dan volgt de scoring van deze ronde. Afhankelijk van de ronde-doelkaart, ga je punten scoren.
Naast ronde-doelkaarten zijn er ook 3 doelkaarten waar je tijdens het spel punten kan scoren. Wie er het eerste aan voldoet, legt zijn blokje bij de hoogste score.
Na 4 rondes krijg je enkel nog punten voor je karakterkaarten met endgame-scoring. En dan kennen we de winnaar.

Conclusie:
Visueel wel mooi gedaan, artwork met bekende figuren uit de geschiedenis. Wel wat flavourtekst voor de liefhebbers. Mooi kleurenpatroon zonder overweldigend te ogen.
Gameplay heeft wat uitleg nodig vooral rond het schuiven van de boten voor resources en hoe je dit kan doen om genoeg te hebben voor bepaalde kaarten was in het begin wat zoeken. Eénmaal je dit door hebt, speelt het wel vlot. Je hebt 4 rondes en in het begin denk je dat je nooit iets zal kunnen behalen, maar je bouwt stelselmatig op. Acties en symbolen zijn ook duidelijk al zijn ze soms wat te klein afgebeeld op bv actietegels.
Heel grote herspeelbaarheid omdat je vooral punten krijgt met de ronde-doelkaarten, de gewone doelkaarten en je karakterkaarten. Je start met een bepaalde richting maar kan daar in gaan variëren afhankelijk van waar je wil op spelen. Er zijn veel mogelijke doelkaarten, ronde-doelkaarten en 5 setjes van start-karakterkaarten, elk spel zal dus helemaal anders zijn.
Als je op zoek bent naar een goeie euro met workerplacement en resourcemanagement die toch wat anders is dan de andere spellen, dan is Amalfi Renaissance echt wel een aanrader.

Geen opmerkingen: