zondag 3 februari 2019

Archmage

Deze had ik al eens gespeeld op Meeples en ik was toen direct verkocht. Het spel stond dus al even op mijn verlanglijstje.
Op Essen dan toch aan mij laten voorbijgaan ten voordele van Cerebria. En uiteindelijk kreeg ik Archmage dan als kerstcadeau.
Wegens veel ongespeelde spellen in de kast, kwam hij nu pas op tafel.
Het is een area-control spel waarbij je met invloed van spreuken bepaalde voordelen kan hebben.
Je hebt 5 movement-points waarbij je kan verplaatsen, ontdekken of een tegenstander aanvallen. Afhankelijk van op welke tegel je eindigt, ga je een tegelactie krijgen.
Je kan volgers terug in je voorraad zetten, relics (recourses) verkrijgen, wards (verdediging) leggen, een initiate (mage) opleren of een initiate promoveren.
Je moet dus zorgvuldig plannen welke stappen je in welke volgorde gaat doen zodat je terecht komt op de bewuste tegel van de actie die je wil uitvoeren.
Met de initiates die je opleert, krijg je spreuken. Die leveren een voordeel en kan je inzetten door 1 (of meerdere bij de advanced spells) relics af te geven.
Op het einde scoor je punten door je spreuken en door wie het meeste land van 1 soort bezit krijgt die punten krijgt.
B, die normaal area-control en spreuken niet zijn ding vindt, was positief verrast.
De punten lagen ook dicht bij elkaar en B had kunnen winnen door een andere zet te doen op het laatste.
Goedgekeurd dus!
Ik vond het zelf net wat leuker met meer spelers maar hij blijft goed overeind met 2. Hij is wel net wat makkelijker met 2 spelers, is mijn gevoel.

Geen opmerkingen: