Een eurogame die verschillende mechanismes combineert.
Je doet tijdens het spel zowel aan hand-management als drafting van dobbelstenen. Wat worker placement in abstractere vorm en een beetje area-control komen er ook bij kijken.
Het doel is om als boer zoveel mogelijk punten te scoren door je producten te leveren aan verschillende 'markten'.
Een ronde bestaat uit 4 fases.
Je gaat een kaart spelen. Het leuke is dat elke kaart verschillende functies heeft en je dus niet enkel moet kiezen welke kaart je gaat spelen maar ook welke functie van de kaart je gaat gebruiken.
Je kan je akkers uitbreiden, je varkensstal uitbreiden, een marktkar klaarzetten om producten af te leveren of een voordeel spelen. Daarna ga je je velden 'zaaien' en je inkomsten ontvangen. En als afsluiter van deze ronde, kan je ook nog een 'dak' kopen met een voordeel en extra punten op het laatste van het spel.
Bij de 2e fase wordt er gedobbeld. Elk om beurt kiest iedereen een dobbelsteen met bijhorende inkomsten. x2.
Daarna ga je je goederen leveren. Je kiest een actietegel met een aantal ezels (het aantal goederen dat je gaat leveren) en een aantal hoeden (siestapunten). Je kan je goederen leveren aan een markthal op het bord, aan je marktkar op je eigen bord of aan een opslagplaats op je eigen bord.
De markhal levert je punten en voordelen op. De marktkar zorgt ervoor dat je op de marktplaats je pion kan zetten en je je gebied afbakent en zelfs anderen dwingt te vertrekken In de opslagplaats verdien je niets maar die kan je nodig hebben om je akkers opnieuw vrij te maken voor de volgende oogst of om producten te kunnen verwerken naar nieuwe producten (zo kan je van druiven wijn maken,...). De siestas leveren zowel punten op als de spelersvolgorde die kan veranderen.
Waarna je als laatste nog de punten gaat tellen en alles klaar zet voor de volgende ronde.
Mijn idee: Het is een degelijk spel.
De kaarten die voor verschillende functies kunnen gebruikt worden, zijn goed gevonden en uniek.
De artwork is helemaal mijn ding niet. Maar smaken en kleuren...
Het is wel jammer dat de verschillende mechanismes die er in zitten niet echt diepgang vertonen. Area-control die an sich niet veel punten oplevert. Dicedrafting die enkel voor 'inkomsten' zorgt die redelijk gelijklopend zijn waardoor het niet zo heel veel verschil maakt welke je uiteindelijk kiest.
Het voordeel is dan wel dat het spel erg gebalanceerd is en dat het niet zo veel uitmaakt op welke strategie je speelt. Maar persoonlijk mis ik net dat wat een spel uniek maakt en je uitdaagt om je strategie te verbeteren of anders te spelen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten