donderdag 11 april 2019

Fuji Koro

Het moment dat je een spel kan spelen dat nog niet eens uit is, is toch wel speciaal.
Gisteren kon ik op Meeples het prototype van Fuji Koro al spelen. We hebben het spel van Game Brewer al gebacked op Kickstarter.
De gameplay kan nog wel wat veranderen, met oa asymetrische krachten van de heroes. Maar de grote lijnen zullen wel hetzelfde blijven.

Je gaat op verkenning in een vulkaan. Je wordt daarbij wel eens geholpen door monniken. Maar pas op, er zijn draken waar je tegen zal moeten vechten.
En wanneer iemand 30 punten heeft, barst de vulkaan uit en moet je racen om op tijd het touw te bereiken dat je naar veilige oorden brengt.
Je hebt 4 acties. Explore waarbij je een tegel aan het eiland legt. Dit kan punten opleveren. Move, waarbij je 3 stappen kan zetten. Collect, waarbij je resources krijgt. En Rest, waarbij je je actieschijven terug krijgt en je met je resources een helm, wapen of sandalen kan kraften.
Op de tegels komen eigen resources te liggen die punten waard zijn en je een extra voordeel(kaart) geven. Er liggen ook gewone resources (hout en ijzer). Monniken kan je ook oprapen en die zorgen op je spelersbord voor extra ruimte bij bv je rugzak voor resources, je wapen, een extra actiefiche,...  Maar ook de draken kunnen hun opwachting maken.
In de competitieve versie van het spel wordt een gevecht getriggerd wanneer je op een tegel komt waar een draak staat. Je helm en wapen zijn dan ook van levensbelang. Je helm vangt de schade op die de draak je toebrengt. Je wapen toont aan hoeveel en welke dobbelstenen je mag rollen om de draak schade toe te brengen.
Je buren (van de aanliggende tegel) mogen je ook komen helpen bij het vechten tegen een draak. Dat is ook nodig want sommige draken zijn wel erg sterk (maar leveren iedereen die meevecht wel een mooi aantal punten op). En door de aanval tegen een draak, krijg je ook drakentanden. Deze kan je ook op je wapen kraften zodat je in een gevecht tegen een draak extra goeie dobbelstenen hebt.
Je kan via de tempels ook nog een helm, wapen of sandalen maken die 'magic' zijn. Dwz dat je de precieze vorm namaakt en dit extra kracht oplevert. Op het einde van het spel is dit ook nog punten waard als je uit de vulkaan ontsnapt.
De sandalen, die heb je nodig om over lava te lopen. In het begin van het spel zal je die niet nodig hebben maar wanneer de eindrondes getriggerd worden, komt er overal lava en kan je zelfs ingesloten geraken. Geen overbodige luxe dus, die sandalen!

Eindoordeel: Een leuk racespel. Niet supermoeilijk maar toch voldoende diepgang. En je kan er een avondje mee vullen. Herspeelbaarheid is voldoende groot dankzij de verschillende voordeelkaarten. En de tegels die telkens anders zullen liggen waardoor de draken kunnen opduiken waar je het het minst verwacht. Ik ben benieuwd naar hoe het spel er uiteindelijk zal uitzien wanneer het op de markt komt.

Geen opmerkingen: