zondag 12 september 2021

Ankh

Ankh
De laatste in de trilogie. We speelden vandaag een eerste spel met 2 spelers. Scenario 1.
In je beurt kan je 2 acties doe en heb je keuze uit 4 acties: move, summon, followers of ankh power unlocken (+eventueel guardian krijgen). Die acties staan in een volgorde van boven naar beneden en je kan geen 2e actie kiezen die hoger staat dan je 1e actie.
Wanneer een actie x-aantal keer gekozen is, triggert er een event. Ofwel een monument claimen, ofwel kamelen plaatsen en zo extra scheidingslijnen bekomen en battlevolgorde aanpassen ofwel battle.
In battle speel je gelijktijdig een kaart (iedere speler heeft dezelfde kaarten), los je krachten van bepaalde kaarten eerst op, scoor je punten op basis van meerderheid van monumenten in de regio en kijk je wie de battle wint op basis van strength. Zo werk je de regio's af in volgorde.
Battlecards blijven op tafel liggen tot je een bepaalde battlecard speelt die je toelaat ze terug in je hand te nemen.
Het spel eindigt als iemand de eindmeet van punten bereikt, wanneer er op een bepaald moment (event) maar 1 speler in het blauw staat of wanneer de events ten einde zijn.
Bij meer dan 2 spelers ga je ook de merge hebben (event), waarbij de 2 laatste spelers samensmelten en de laatste speler zijn figuren uit het spel gaan. De laatste 2 spelers moeten dan coop verder spelen.
Ik had hoge verwachtingen omdat ik Blood Rage en Rising Sun super vind. Deze werden niet helemaal ingelost.
Het spel is heel tactisch. Heeft een mix van mechanismes van zijn 2 voorgangers, maar blijft net wat meer op de vlakte.
Battles zijn niet zo episch, geen talloze monsters die het tegen elkaar opnemen. Enkel 3 guardians die een speciale kracht hebben en mogelijk in het spel komen. Wel heel bewust kiezen welke kaart je wanneer uitspeelt. En vooral zorgen dat je met monumenten je punten sprokkelt (levert meer op dan de battle winnen).
We hadden allebei het gevoel dat de ankhpowers unlocken een heel belangrijke is.
Ik speelde daar op en haalde daardoor heel snel guardians binnen. Maar belangrijker: ik kon heel snel extra punten scoren door het unlocken van de level 3 powers. Manlief speelde daar minder op en bengelde daardoor achterop en had geen enkele kans meer om mij in te halen. Ik bereikte dan ook het einde van het puntentrack nog voor de 4e battle-event voorbij was.
Conclusie: ik ben benieuwd hoe hij met 3 speelt. En hoe het merge-mechanisme het spel gaat beïnvloeden. Op dit moment is dit spel voor mij het minste van de 3.

Geen opmerkingen: