zondag 12 september 2021

Faiyum

Faiyum
Op Meeples kwam dit -voor mij onbekende- spel op tafel.
Een combinatie van deckbuilding, resourcemanagement en workerplacement.
In je beurt heb je keuze uit 3 acties. Ofwel speel je een kaart en voer je de actie van de kaart uit. Dit kan zijn dat je een arbeider (meeple) plaatst en de resource krijgt van het gebied, straten bouwt en punten scoort, dat kan zijn dat je iets bouwt wat dan ook weer voordelen/resources/punten oplevert,... 
Ofwel koop je een kaart en krijg je die in je hand. Het systeem van kaarten die beschikbaar zijn is ook wel fijn. De nieuwe kaart van de stapel komt niet zomaar in het aanbod. Er wordt gekeken welk nummer de kaart heeft en op basis daarvan krijgt de kaart een plaats in de rij van aanbod of in de rij van kaarten die later beschikbaar zullen komen. Daardoor zijn de basisacties sneller beschikbaar dan de hoge puntenkaarten (waar je veel en verschillende) resources moet afgeven om punten te scoren. En kan het zijn dat je op een bepaald moment een heel goeie kaart goedkoop kan kopen.
Ofwel neem je de bovenste 3 kaarten terug op handen (en kan je bijbetalen om extra kaarten op hand te nemen), krijg je eventueel extra munten en kan je werkers terugnemen.
Het spel stopt wanneer de 4 seizoenskaarten (die in de onderste 12 kaarten zitten) op tafel komen. Vanaf dan mag je de administratie-actie (op handen nemen van kaarten) niet meer uitvoeren. Je kan wel nog extra kaarten kopen en de kaarten uitspelen die je in je hand hebt.

De spelregels zijn op zich niet moeilijk. De kaarten zijn behoorlijk duidelijk via de symbolen. En er zit ook een korte uitleg bij (A4) waar elke kaart helder uitgelegd staat.
Het probleem zit er hem in dat je héél langzaam opbouwt. Wat in het begin soms echt frustrerend is. Een beurt kan letterlijk zijn 1 werker plaatsen en 1 resource krijgen. Als je dan weet dat iets bouwen 3 verschillende soorten resources vraagt, dan weet je het wel. 3u spelen om uiteindelijk pas in de laatste 4-5 beurten echt het gevoel te hebben een beetje een engine te hebben en wat grotere punten te kunnen scoren, dat duurt gewoon te lang.
Dan komt er soms nog wat luck of the draw bij kijken. Soms ligt er niets interessants voor je strategie en een ander kan dan plots de beste kaarten voor zich krijgen om te kopen.
Het artwork is ook niet mijn ding. Wanneer je het spel bekijkt, heb je niet het gevoel om een recent (2020) spel te hebben. Artwork lijkt gedateerd en eerder uit de beginjaren van de moderne boardgames te komen.
Is het een slecht spel? Nee, dat niet. De mechanismes klikken mooi. Er zitten zeker mogelijkheden om er iets van te maken. Maar de tijdsduur is gewoon te lang voor wat het is. 

Geen opmerkingen: