dinsdag 21 september 2021

Khora: Rise of an Empire

Khora: Rise of an Empire
Deze speelden we verleden week bij S. Een niet zo moeilijk spel met dobbelen en action-selection, maar waar er toch meer bij komt kijken dan je in het begin denkt.
Een ronde bestaat uit:
- Event: het event wordt voorgelezen en op het einde van de ronde uitgevoerd. Je weet dus wat die ronde belangrijk is.
- Tax: je krijgt x-aantal munten op basis van een track
- Dice roll: je rolt je dobbelstenen en kiest welke actiekaart je aan welke dobbelsteen linkt. Iedere speler heeft dezelfde 7 actiekaarten
- Action: De acties van 0 tem 6 worden in spelersvolgorde uitgevoerd. Dus eerst alle 0-acties, daarna de 1-acties, de 2-acties,... 
Mogelijke acties zijn: scroll ontvangen, volgers krijgen en kaarten trekken, punten krijgen op basis van cultuur-spoor, trade (waarbij je geld ontvangt en een minor tokens kan kopen) militaire actie (vooruit gaan op militair spoor en eventueel token + extra punten/munten), kaart uit je hand uitspelen of je eigen playerboard upgraden.
Elke actie hangt af van wat je gedobbeld hebt. Met een dobbelsteen 6 kan je alle acties kiezen, met een dobbelsteen 1 kan je alle acties kiezen maar moet je het verschil bijbetalen door te zakken op het volgelingenspoor.
- Bonussen: wie in deze ronde 1 van de nog niet gespeelde bonussen heeft, krijgt een stap op het tax of glory spoor). Bonussen die al in eerdere rondes geclaimd zijn door andere spelers, zijn verloren voor jou.
- Track upgraden: je kiest 1 van de 3 tracks op je spelersbord en mag dit upgraden (je moet het kunnen betalen) en krijgt de bonus.
Endgame wordt getriggerd door het laatste evenement. Punten scoor je doorheen het spel met actiekaart nr 2 (cultuur), actiekaart 4 (militair), bepaalde kaarten uit je hand (nr 5) of door bepaalde bonussen bij de playerboardtracks. Endgame punten kan door bepaalde kaarten (nr 5) of op je playerboard (die zijn asymmetrisch en dus scoort niet elke factie op dezelfde manier) en door glorytrack en major tokens (die raap je op tijdens de militaire actie).

Mooie artwork, goeie componenten, ok spel.
Gameplay was voor mij iets te afhankelijk van dobbelgeluk. Want de beste acties zijn natuurlijk de hoge kaarten. En ja, je kan volgers afgeven om te betalen voor de hogere kaarten wanneer je slecht dobbelt. Maar onze ervaring was toch dat wanneer je 2 of 3x slecht dobbelt, je wel in de problemen komt en niet meer mee geraakt met de anderen (in punten en in tax en glory track omhoog krijgen). Je moet dan ook weer acties gaan spenderen aan volgers bijkrijgen om acties te kunnen betalen en kan dus minder interessante acties doen. Dat maakt echt wel een verschil.
Ook bij de kaarten moet je wat geluk hebben dat je een engine kan opbouwen of dat je net dezelfde tokens nodig hebt om een kaart te spelen.
Ik wil deze wel nog eens spelen want had nu het gevoel dat ik maar iets deed en nog niet goed wist waar op te letten, wat interessante kaarten zijn, welke richting je factie uitgaat naar strategie,... Ik zou nu al anders spelen. 

Geen opmerkingen: