zaterdag 26 november 2022

Endless Winter: Paleoamericans

Endless Winter: Paleoamericans
3 spelers, 2u15min speeltijd
4 rondes, 3 beurten per ronde en een eclipsfase.
In je beurt ga je kaarten spelen. Eerst kaarten met een dierenhuid linksboven voor de acties. Daarna kies je kaarten met een handje om een actie van je werker te kunnen uitvoeren of versterken. Je plaatst je werker op 1 van de 4 workerspots en voert de acties uit. Je stamhoofd gebruik je gewoon om een actie te kiezen maar deze heeft een extra voordeel bij een specifieke actie (vlees of een bijltje die je extra krijgt van resources)
Mogelijke acties zijn:
- Kaarten (handje) kopen en in je hand nemen/op je aflegstapel leggen/begraven
- Kaarten (dierenvel) kopen en in je hand nemen, heilige steen token kopen (scoringsmogelijkheden tijdens eclips)
- Tent plaatsen en/of verplaatsen. Dorp bouwen. (Zorgt voor influence bij het area-control/area-majority stuk voor tijdens de eclips-fase)
- Dierenkaarten aanvullen en/of een dierenkaart nemen. Daarna kan je ook een dier slachten en krijg je resources. (Belangrijk voor set-collectie)
- Rustactie (spelersbordje ipv spelbord) waarbij je 1 kaart trekt en een dier kan slachten. Deze actie levert ook handjes op tijdens eclipsfase.
Na de 3e actie in je beurt, speel je nog kaarten voor de eclips-fase.
Wie in die fase het meeste handjes heeft (kaarten en rust-actie), wordt startspeler. Wat dan weer een extra voordeel oplevert, want de eerste maakt meer kans op de bonus bij het kiezen van de actie. Maar belangrijker: die mag een megaliet op het bordje plaatsen wat extra resources of punten oplevert. Daarna ga je nog de voordelen krijgen van de gespeelde kaarten (vaak resources). En dan komt het stukje area-majority aan bod. Wie het meeste invloed heeft op een tegel, mag de actie of resources van die tegel nemen. Als laatste in de eclipsfase scoor je nog punten voor je heilige stenen. En krijg je voordelen van de dorpen en megalieten die je vrijspeelde.
Na 12 rondes en 4x een eclipsfase is het spel ten einde. Dan scoor je nog punten voor je resources en begraven kaarten. Die punten zijn afhankelijk van waar je eindigde op 2 tech-tracks. Je krijgt ook nog punten voor de aangekochte kaarten (zowel in je speelstapel als in je begraafstapel). En als laatste ook nog punten voor de set-collection voor dieren (let op: enkel de dieren zelf, diegene die je opgegeten hebt voor resources tellen niet mee in de set-collection!).

Samenvatting: eenvoudige workerplacement met maar 4 mogelijke acties (en een rustactie op je spelersbord) en iedereen kan elke actie doen, enkel een bonus voor de 1e die de actie doet. In combinatie met eenvoudig deckbuildermechanisme. En handmanagement. En eenvoudige area-control. En 2 tech-tracks. En steentjes (megalieten) bouwen voor resources en punten. En dan ook nog set-collection. En...
Weinig interactie. Enkel de area-control zorgt voor wat interactie, maar ook dit blijft op de vlakte, aangezien je elkaar perfect kan ontwijken en op andere zaken kan spelen dan je tegenstanders.
Klinkt wat negatief, maar alles gecombineerd klopt het plaatje wel en kan je wel wat engine opbouwen.
Ik had deze wel wat wat zwaarder verwacht, hij is vrij licht als je bekijkt welke mechanismes er allemaal in verwerkt zitten. 

Conclusie: heel leuke artwork. Mooie componenten. Thematisch klopt het wel. Veel mogelijkheden om punten te scoren (zowel in-game als end-game). Goed spel, maar niet wauw. Te veel mechanismes bij elkaar om voor gateway te kunnen doorgaan. En te weinig uitgediept voor een expert-spel. Alle mechanismes blijven wat te veel op de vlakte.
Idem met de 'asymmetrische' krachten van het stamhoofd waarmee je speelt. Elk stamhoofd doet hetzelfde, maar dan op een verschillende actie-locatie. Lijkt mij een gemiste kans.
Ik ben wel benieuwd of de uitbreidingen meer diepgang en denkwerk toevoegen.
Ik bleef na een eerste keer spelen toch wat op mijn honger zitten, had er net wat meer van verwacht.

Geen opmerkingen: