zaterdag 21 oktober 2023

Amritsar The Golden Temple

Amritsar The Golden Temple
Workerplacement met een mancala-systeem en gemeenschappelijke werkers. Deed me in 1e instantie denken aan Five Tribes, eentje die wel graag gespeeld wordt. Dus op Essen even twijfel bij B maar dan toch overstag gegaan. Gisteren kwam hij voor de 1e keer op tafel.
Er zijn 3 rondes en elke ronde bestaat uit 4 beurten. Met 12 beurten moet je het dan ook doen. Of toch niet helemaal. Want je kan meeliften met de actie van een ander als je een tegel gebouwd hebt op die specifieke kleur mag jij ook je eigen tegelactie uitvoeren.
In je beurt ga je optioneel je olifant verzetten.
Daarna ga je 1 groepje werkers nemen op een locatie, op elke volgende locatie een werker achterlaten en waar je eindigt ga je met die werker een actie doen. Matcht de kleur van de werker met de gekozen actie dan kan je de bijhorende actie ook nog doen. Je kan eventueel locaties overslaan door een munt te betalen.
Mogelijke acties:
- resources krijgen
- bouwen: je geeft de benodigde resource af en bouwt een tegel op je spelersbordje. Afhankelijk van de bouwactie kan je een mahoot-tegel (waarbij je andere spelers kan volgen), een tegel om extra resources te stockeren of een persoonlijke endgame-scoring tegel bouwen.
- markt: je koopt en/of verkoopt resources op de markt
- tracks: je gaat vooruit op 1 van de tracks en gaat daarbij de voordelen krijgen, sommigen onmiddellijk, anderen bij tussentijdse scoring, anderen endgame-scoring.
- mahoot-tegel activeren: daarbij ga je 1 van je tegels activeren. Zo kan je een gekozen actie doen als bv 1 resource krijgen, een bouwactie, geld/punten krijgen,... Maar ook een donatie doen waarbij je op de plaats waar je olifant staat, resources betaalt om een blokje op de tegel grenzend aan je olifant en de tempel te leggen.
Wanneer je olifant bij de werker staat die je activeerde, mag je ook daarvoor nog een actie doen. Dan kan je kiezen uit een hoofdactie op de locatie waar je staat of 1 van je mahoot-tegels activeren.
Indien je dit vrijspeelde, mag je ook optioneel nog je olifant verplaatsen.
Daarna is het aan de andere spelers. Als zij een mahoot-tegel hebben liggen op de kleur van de werker die jij speelde, mogen ze die activeren.
Daarna is het aan de volgende speler.
Bij de tempel ligt per ronde ook een tegel die een voordeel geeft. Wanneer je aan de voorwaarde voldoet, krijg je die beloning (bv bouwen=1punt).
Na elk 4 beurten (1 ronde) is er een tussentijdse scoring van de tegels nabij de tempel (area-majority) en moet je belastigen betalen. Dan wordt het volgende stukje van de tempel (en bijhorende scoringstegel) gebouwd en start de volgende ronde.
Na 3 rondes volgt er nog een endgame-scoring. Daarbij ga je kijken hoeveel punten je krijgt van tracks op je spelersbordje en je persoonlijke endgame-scoring voorwaarden die je tijdens het spel bouwde. Wie het meeste punten heeft, wint. Bij gelijkspel telt wie de meeste donaties deed bij de tempeltegels.

Conclusie: Artwork en tafelpresence is echt top. Duidelijke symbolen, tactiel fijn met de olifant en de blokjes, mooi om naar te kijken.
Gameplay is heel vlot. De uitleg lijkt wat ingewikkeld maar het speelt erg intuïtief en vlot. Midweight euro. En dat valt thuis wel in de smaak.
Herspeelbaarheid is groot omdat je altijd andere combi's zal hebben van acties (waar je wat kan doen verschilt per spel), werkers, persoonlijke endgame-scoring, welke mahoot-tegels je bouwt op welke kleur,...
Soms kan er wel wat AP bij komen te kijken omdat het bord elke beurt verandert en de werkers die je wou gebruiken plots ergens anders staan, er meer zijn waardoor het niet meer uitkomt wat je wou doen,... Maar dat maakt het spel ook wel leuk en interactief, want wat je doet, heeft altijd een (mogelijks) effect op je medespelers.
B vond deze ondanks de eerste twijfels (het ziet er toch ingewikkeld uit) toch goed, dus deze zal wel vaker op tafel komen.

Geen opmerkingen: