Dinosaur Island: Rwar 'n Write
Een typische roll&write spel in de wereld van Dinosaur Island en Dinosaur World
Wij speelden met 2 spelers.
Het spel stopt na 3 rondes. En elke ronde heeft 2x de dobbelstenenfase en 1x de 'make a tour' fase.
* Dobbelsteenfase:
Er worden 5 dobbelstenen gerold. Elk om beurt kies je een dobbelsteen en krijg je de resources of gebouwen die er op staan. DNA en security zet je met een cirkel zodat die later kunnen gebruikt worden. Gebouwen worden onmiddellijk getekend op je veld, net zoals straten. Geld kies je waar je dit wil aankruisen (extra gebouwen met endgame-scoring of extra scientist inhuren) of voor wat je dit wil inwisselen (dna, straten, security,...).
De laatste dobbelsteen zal voor beide spelers bepalen hoeveel gevaar je bij krijgt en je krijgt ook nog wat er op de dobbelsteen staat.
Daarna kan je je 2 dobbelstenen plaatsen op het spelersbord om acties te doen. Ligt er al een dobbelsteen, dan leg je die van jou er boven en neem je zoveel gevaar als wat er op de dobbelsteen die je afdekt legt.
Mogelijke acties:
- Dinosaurussen maken: je mag er tot 4 maken en elke dino heeft een raster dat je moet tekenen op je blad. Daarna krijg je excitement (die je afstreept en waar je extra bonussen mee opraapt) en gevaar.
- Neem 2 geld of 2 security
- Neem 2 basis-dna of 1 geavanceerd dna
- Krijg de bonus van de dobbelsteen dubbel (de andere speler krijgt die 1x)
- Bouw 3 straten of 1 standaardgebouw: verbind de straten met je gebouwen of teken de vorm van een standaardgebouw (inkomen volgende fases/rondes)
Na 2x de dobbelsteenfase ga je naar de 'make a tour' fase.
* Make a tour
Je gaat van boven naar beneden je papier aflopen en krijgt inkomen, resources,... door wat je al vrij speelde.
- Krijg resources door je standaardgebouwen
- Krijg resources door je extra scientists
- Ga op dino-tour en krijg 1 excitement voor elk gebouw waar je nog niet eerder passeerde, markeer daarna het gebouw met een x
- Ga na of je gevaar hoger is dan je security, kruis indien ja je death-toll aan en neem bij een uitroepteken 1 van de negatieve gevolgen
Na 3 rondes volgt de eindtelling.
Je krijgt punten voor je dino's, je scientists, je speciale gebouwen, waar je eindigde met je tour, waar je raakte met je exitement, overgebleven dna en negatieve punten voor je doden.
Conclusie:
Symbolen zijn duidelijk, al is het allemaal wel veel op een blaadje en daardoor vrij klein gedrukt. De dobbelstenen zijn mooi en groot.
Gameplay is heel herkenbaar als je 1 van de grote broers al gespeeld hebt en maakt het vrij eenvoudig om mee te zijn in het spelverloop. Er is wel wat interactie bij het draften en kiezen van de dobbelsteenacties. Herspeelbaarheid is groot door de verschillende speciale gebouwen en scientist die je kan inhuren.
Eén van de betere roll&writes die ik al speelde.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten