zondag 21 september 2025

Nokosu Dice

Nokosu Dice was 2 jaar geleden een grote hype op Essen. Vooral ook omdat die toen maar beperkt verkrijgbaar was. Intussen is die te vinden in Europa en konden wij gisteren dit trick-taking spelletje spelen.
Er zijn zoveel rondes als er spelers zijn.
In elke ronde krijg je een aantal kaarten en ga je 3 dobbelstenen draften (de 1e dobbelsteen neem je blind uit het zakje en rol je). De laatste speler die een dobbelsteen draft, zal ook bepalen welk cijfer en welk getal de 'troef' wordt, dat is de dobbelsteen die overschiet. Indien je denkt dat je 0 slagen gaat halen, kan je ook éénmalig een dobbelsteen discarden en een zwarte dobbelsteen nemen.
Daarna wordt er gewoon gespeeld zoals in andere slagenspellen. Er komt iemand uit, je moet kleur volgen indien je kan, je mag kopen indien je niet kan volgen (maar bent niet verplicht). De winnaar van de slag is diegene die voor de volgende slag de 1e kaart speelt.
De verschillen zitten echter in kleine details. Naast het stuk dat er een deel open info is (de dobbelstenen) zijn er ook verschillen in gameplay. Het troefcijfer is neutraal van kleur. En het troefcijfer staat ook boven de troefkleur. Daarnaast heb je een supertroef: het cijfer in de kleur van de troef.
In het begin is dit wat aanpassen, maar eens je het door hebt, speelt deze even vlot als een ander slagenspel.
Elke ronde ga je alle kaarten uitspelen. Maar je gaat altijd je laatste dobbelsteen bijhouden. Het cijfer op die dobbelsteen gaat bepalen hoeveel slagen je wil winnen.
Na elke ronde volgt een scoring. Elke slag is een punt. Maar haal je het exacte aantal slagen als het cijfer op de dobbelsteen, dan scoor je 10 extra punten voor elke speler die niet het exacte aantal slagen behaalde. Een 0-ronde wanneer je een zwarte dobbelsteen hebt, levert 10 punten op.
Nadat elke speler 1x gedeeld heeft, stopt het spel en ken je de winnaar.

Conclusie:
Artwork en dobbelstenen zijn ok. Niets speciaals, gewoon functioneel.
Gameplay is een leuke variant op het slagenspel. Eentje waarbij je eigenlijk wel wil dat iemand een extra slag moet pakken of wanneer je er net eentje extra wil afsnoepen van een tegenspeler. Dit zorgt voor toch wat interessantere keuzes dan bij de meeste van dit soort spellen. Aangezien die niet mijn favoriete mechanisme is, ben ik ook hier niet super enthousiast. Ik snap de extra spanning en het is een leuke touch met het cijfer als extra 'troef'. Maar voor mij zeker de Essen-hype op dat moment niet waard. Ondanks dit toch blij dat ik deze eens kon spelen.

Geen opmerkingen: