Er worden 5 rondes gespeeld. In elke ronde speel je een aantal acties tot je niet meer kan of wil. De andere spelers kunnen nog verder spelen, de ronde is gedaan wanneer elke speler aangegeven heeft te passen.
Er zijn 4 soorten resources: credits (goud), energie (groen), publicatiepunten (rood) en kaarten (zwart). Daarnaast zijn er nog data-cubes (blauw) die je kan verdienen en inzetten.
In je beurt ga je 1 hoofdactie doen. Daarnaast kan je in je beurt zoveel vrije acties doen als je wil.
* Hoofdacties zijn:
- Speel een kaart: betaal het aantal geld (credits) en voer het witte stuk van de kaart uit. Wanneer je op een bepaald moment voldoet aan de voorwaarden van een grijze kader (in-game scoring of voordelen) of wanneer je op het einde voldoet aan de gouden kader (endgame scoring), dan gaan deze kaarten in een gedekte stapel naast je spelbordje.
- Lanceer een probe: betaal 2 credits en zet 1 van je probes op het spelbord in het zonnestelsel. Je gaat altijd vanaf aarde starten, dus de probe komt ook daar terecht op het spelbord. Je mag maar 1 probe in het heelal hebben, tenzij je een upgrade-tegel hebt die zegt dat je 2 probes mag hebben.
- Probe in orbit: betaal 1 munt en 1 energie om je probe vanaf die planeet waar je staat in het zonnestelsel te gaan bezoeken. In orbit is op het spelbord uit de het zonnestelsel gaan en net buiten de planeet je probe plaatsen. Dit levert punten, voordelen en mogelijkse extra acties op.
- Probe gaat landen: betaal 3 energie (eventuele korting van probes aanwezig en upgrades verrekenen) en laat je probe uit de planetencirkel gaan en landen op de planeet. Dit levert punten en voordelen op. En laat je toe om op een gele driehoek een token van je spelerskleur te leggen. Gele driehoeken vind je terug bij de te ontdekken aliens of wanneer die ontdekt zijn, gaan die ook plaatsen bij het alien-ras kunnen gebruiken. Dit levert punten en voordelen op, afhankelijk van de locatie en de aliens.
- Scan: betaal 1 geld en 2 energie. Je gaat sowieso scannen in de baan van de aarde en daarna in de baan van 1 kleur (afhankelijk van de kaart uit de open rij die je weggooit). Upgrades kunnen extra plaatsen om te scannen opleveren. Scannen doe je door 1 van de data-cubes te vervangen door 1 token van je spelerskleur. Sommige plaatsen leveren extra punten ea op. Wanneer een rij vol ligt met spelerskleuren wordt een area-control getriggerd. Dit zorgt voor de winnaar van de area-control voor het mogen plaatsen van je token bij een roze driehoek. Later kan het mogelijk zijn dat er andere voordelen zijn als er bv een 2e keer getriggerd wordt. De persoon die 2e werd, mag 1 token laten liggen in de rij, de rest wordt aangevuld met nieuwe data-cubes.
- Data analyseren: Je betaalt 1 energie, gaat alle data weghalen van je spelbordje (zie vrije acties hoe je die er op krijgt) en mag bij een blauwe driehoek een token van je spelerskleur plaatsen.
- Upgrade een technologie: betaal 6 publicatie, draai het zonnestelsel 1 stapje (kleur is afhankelijk van waar de draai-token staat op dat moment), neem een upgrade-tegel, neem het voordeel op de achterkant van de tegel en leg de tegel op de juiste plaats. Vanaf nu is dit een extra of een voordeel die je kan uitvoeren bij een bepaalde actie.
- Pass: Kaarten tot 4 discarden, zonnestelsel draaien (zoals beschreven bij de upgrade een technologie) indien je de eerste bent die gaat passen, 1 kaart kiezen uit de stapel einde-ronde-kaarten.
* Vrije acties (mag meerdere keren per beurt):
- gooi een kaart weg voor het voordeel/resource in de linkerbovenhoek.
- Betaal 1 energie voor 1 beweging van je probe, zodat die richting de gewenste planeet kan bewegen. Bewegen uit asteroïden kost 2 energie ipv 1.
- Koop een kaart: betaal 3 publicatie en kies een kaart uit de open kaarten of een gedekte kaart van de trekstapel
- Ruil 2 resources van 1 soort voor een andere, publicatie uitgezonderd
- Plaats data-cubes op je spelbord en trigger de mogelijke effecten wanneer je die afdekt. Dit gaat over publicatie en een kaart uit je hand onder je startkaart plaatsen om in de inkomensfase extra resources te krijgen). Met upgrade-tegels kan je hier extra voordelen nemen.
* Alien ontdekken:
Wanneer bij een alien alle 3 de driehoekjes een token hebben, wordt de alien ontdekt. Afhankelijk van wel alienras dit is, zullen nieuwe of extra spelregels van toepassing zijn. Er doen elke keer maar 2 alienrassen mee van de stapel, dus deze allemaal uitleggen is onbegonnen werk.
* Op het puntenspoor ga je bij 25, 50 en 75 punten een token mogen plaatsen bij 1 van de einddoelen. De meeste punten haal je tijdens het spel maar de punten voor einddoelen kunnen toch een verschil maken in welke richting je gaat spelen.
* Einde ronde
Wanneer iedereen gepast heeft, start de volgende ronde en ga je je inkomen krijgen. Na 5 rondes stopt het spel. Je krijgt nog punten voor de einddoelen en voor eventuele gouden kaarten. Eventueel kunnen alienrassen ook nog endgamescoring geven. Daarna ken je de winnaar.
Conclusie:
Artwork is fantastisch mooi. Felle kleuren die toch een geheel vormen. Heel duidelijke symbolen goed zichtbaar. En een heel goeie player-aid.
Gameplay is top. Vrij simpele acties maar eens je die samen voegt zijn de mogelijkheden en keuzes groot. Het lijkt ook veel in het begin. Tijdens het spelen merk je echter snel dat het allemaal vrij logisch is. Wat niet wegneemt dat er veel diepgang zit in de keuzes die je zal kunnen maken. Heel fijn mechanisme ook met het zonnestelsel dat draait waardoor je misschien net wel of net niet uitkomt waar je had willen zijn. Je kan dit wel wat uitrekenen en weet welke cirkel de volgende keer zal draaien maar afhankelijk van hoe vaak men gaat upgraden kan het toch sneller draaien dan je gehoopt had.
Het enige minpuntje is voor mij dat bij de scan-actie je afhankelijk bent van welke kaarten er liggen. Als je dan net niet de area-control kan gaan triggeren omdat de juiste kleur er niet ligt, is dat pijnlijk. En dat is dus puur random.
Herspeelbaarheid is groot omwille van de verschillende einddoelen en de verschillende alien-rassen. Naast de vele kaarten die er in een deck zitten die je ook altijd wel een andere richting op zullen duwen. Heel blij dat ik deze eindelijk kon spelen. Topspel!
En de vraag kwam gisteren als ik moest kiezen tussen de 2: Galactic Cruise of Seti, welke wordt het dan? Heel moeilijke keuze, want ze zijn beide echt supergoed in het zwaardere genre. Maar uiteindelijk zou ik voor Galactic Cruise kiezen omdat die nog wat logischer is en er net wat minder onvoorziene omstandigheden zijn. Al is het een heel nipte 2e plaats voor Seti.
- Plaats data-cubes op je spelbord en trigger de mogelijke effecten wanneer je die afdekt. Dit gaat over publicatie en een kaart uit je hand onder je startkaart plaatsen om in de inkomensfase extra resources te krijgen). Met upgrade-tegels kan je hier extra voordelen nemen.
* Alien ontdekken:
Wanneer bij een alien alle 3 de driehoekjes een token hebben, wordt de alien ontdekt. Afhankelijk van wel alienras dit is, zullen nieuwe of extra spelregels van toepassing zijn. Er doen elke keer maar 2 alienrassen mee van de stapel, dus deze allemaal uitleggen is onbegonnen werk.
* Op het puntenspoor ga je bij 25, 50 en 75 punten een token mogen plaatsen bij 1 van de einddoelen. De meeste punten haal je tijdens het spel maar de punten voor einddoelen kunnen toch een verschil maken in welke richting je gaat spelen.
* Einde ronde
Wanneer iedereen gepast heeft, start de volgende ronde en ga je je inkomen krijgen. Na 5 rondes stopt het spel. Je krijgt nog punten voor de einddoelen en voor eventuele gouden kaarten. Eventueel kunnen alienrassen ook nog endgamescoring geven. Daarna ken je de winnaar.
Conclusie:
Artwork is fantastisch mooi. Felle kleuren die toch een geheel vormen. Heel duidelijke symbolen goed zichtbaar. En een heel goeie player-aid.
Gameplay is top. Vrij simpele acties maar eens je die samen voegt zijn de mogelijkheden en keuzes groot. Het lijkt ook veel in het begin. Tijdens het spelen merk je echter snel dat het allemaal vrij logisch is. Wat niet wegneemt dat er veel diepgang zit in de keuzes die je zal kunnen maken. Heel fijn mechanisme ook met het zonnestelsel dat draait waardoor je misschien net wel of net niet uitkomt waar je had willen zijn. Je kan dit wel wat uitrekenen en weet welke cirkel de volgende keer zal draaien maar afhankelijk van hoe vaak men gaat upgraden kan het toch sneller draaien dan je gehoopt had.
Het enige minpuntje is voor mij dat bij de scan-actie je afhankelijk bent van welke kaarten er liggen. Als je dan net niet de area-control kan gaan triggeren omdat de juiste kleur er niet ligt, is dat pijnlijk. En dat is dus puur random.
Herspeelbaarheid is groot omwille van de verschillende einddoelen en de verschillende alien-rassen. Naast de vele kaarten die er in een deck zitten die je ook altijd wel een andere richting op zullen duwen. Heel blij dat ik deze eindelijk kon spelen. Topspel!
En de vraag kwam gisteren als ik moest kiezen tussen de 2: Galactic Cruise of Seti, welke wordt het dan? Heel moeilijke keuze, want ze zijn beide echt supergoed in het zwaardere genre. Maar uiteindelijk zou ik voor Galactic Cruise kiezen omdat die nog wat logischer is en er net wat minder onvoorziene omstandigheden zijn. Al is het een heel nipte 2e plaats voor Seti.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten