maandag 22 september 2025

Middeleeuwen

Middeleeuwen
Er zijn 8 gebouwen in je stad die je gaat willen opbouwen. Hoe meer gebouwen van 1 soort, hoe beter je daar op scoort. Maar per gebouwensoort waar je er geen van hebt, krijg je op het einde van het spel 10 minpunten.
Er zijn 4 rondes waarbij je in iedere ronde 4 tegels gaat oprapen.
Met het principe van Kingdomino ga je een tegel selecteren en zo de spelersvolgorde voor de volgende rij bepalen. Wanneer je opnieuw aan de beurt bent, kies je in de volgende rij een nieuwe tegel, bouw je de vrijliggende tegel (waar je je meeple weghaalde) in je stad en voer je de actie uit van deze tegel.
Tegelacties zijn:
- Graan: 1 munt per boer plus 2 munten per graantegel in je stad krijgen
- Molen: iedere speler die minder molens heeft dan jijzelf moet jou 2 munten betalen. Daarna krijg je nog 2 munten per molentegel in je stad.
- Dorp: je mag een tegel (die bij jou afgebroken is) gratis terug opbouwen maar krijgt de bonus van die tegel niet. Daarna krijg je 2 munten per dorp en per toren in je stad.
- Toren: je mag een tegel in de eerstvolgende 2 rijen reserveren. Daarna krijg je 2 munten per graan en per toren in je stad
- Markt: je krijgt 1 munt per schatkist plus 2 munten per markt en molen in je stad
- Aanval: elke speler die minder torens heeft dan jouw aantal aanvalstegels moet aan jou 2 munten betalen. En die speler(s) moeten ook hun meest linkse gebouw afbreken. Daarna krijg je 2 munten per dorp en aanvalstegel in je stad.
- Kerk: je krijgt een extra geld-tegel die je bij 1 van je gebouwsoorten kan plaatsen. Daarna krijg je 3 munten per kerk in je stad.
- Paleis: je krijgt een extra symbool-tegel die je in 1 van je gebouwsoorten kan plaatsen, met die beperking dat dat symbool nog niet aanwezig mag zijn bij die gebouwsoort. Daarna krijg je 2 munten per paleis in je stad.
Na elke ronde volgt een event plaats. Dat kan zijn dat je extra munten krijgt voor een gebouwsoort, dat je gebouwen moet afbreken,... Je weet wel al van het begin welke events en in welke volgorde die gaan plaatsvinden, dus je kan je daar wel op richten en voorbereiden.
Na 4 rondes tel je je munten en ken je de winnaar.

Conclusie:
Artwork is wel mooi, de symbolen zijn duidelijk. De meeples zijn bombastisch groot. Mooi, maar niet zo handig, want zo blokkeren ze soms wel het zicht op de volgende rij tegels.
Gameplay: Sommige gebouwsoorten (bv torens en molens) zijn sterker dan andere. En als je die in het begin niet kan oprapen, dan wordt het moeilijk om echt mee te doen voor de winst. Zeker in een grotere groep (wij speelden met 5) waar je dus veel kans loopt om aangevallen te worden, te moeten betalen en zelfs gebouwen te moeten afbreken, kan dit al een groot verschil maken. Interactie is er toch wel maar op een negatieve manier. Zelf vind ik dat niet zo'n probleem, als je weet waar je op moet spelen. Maar voor de andere spelers kan dit echt wel frustrerend zijn.
Ik ben er dus niet echt uit wat ik er van vind. Op zich is het een leuk spel. Maar het feit dat je met zo'n groot verschil tussen 1e en laatste speler kan eindigen, is wel een tegenvaller. Ik zou deze dus met een kleinere groep moeten spelen, want ik hoorde dat hij dan wel minder agressief speelt.
Maw: deze krijgt nog wel een herkansing.

Geen opmerkingen: